En av debattartiklarna Carl Lagercrantz skrivit här tidigare är ”De värsta brotten är ”osannolika” ”.
Han fortsätter. Medicinska körkortsåterkallelser strider mot sunt förnuft och mot förvaltningslagen (2017:900). 5 §. Polisutredning K493165-25, Norrköpings åklagarkammare.
Ett normalår i vägtrafiken är antalet dödade primärt på grund av:
• Fortkörning 85 (speciellt dödas ”oskyddade trafikanter”)
• Rattfylleri 65 (alkohol- och drograttfylla dödar många)
• Distraktion eller trötthet 42 (t ex mobilprat, matkoma eller annan trötthet)
• Fordonsfel eller vägfel 21 (t ex hjulfel, bromsfel eller blixthalka)
• Medicinsk orsak 0 (synfältsreduktion, högt PEth-värde eller hög ålder dödar ingen)
• Totalt dödade 213
Till distraktion räknas även övriga förarfel som exempelvis ”utan säkerhetsbälte”. Dödade (totalt 99) ”oskyddade trafikanter” är fördelade på de tre mest frekventa orsakerna liksom även ”okänd anledning”. Sekundära, eventuellt bidragande, olycksorsaker har ej beaktats.
Kvoten mellan 213 dödade och 7 000 000 körkortsinnehavare är 0,00003. Den mikroskopiska siffran visar att antalet dödade är utomordentligt lågt relativt sett. Dock är det meningsfullt att försöka reducera siffran ytterligare, men blott om detta kan ske utan orimliga olägenheter för den enskilde föraren.
Som förvaltningsmyndighet har Transportstyrelsen rätt att ingripa mot förare, men blott om ingripandet kan förväntas reducera antalet olyckor i vägtrafiken. Tidsbegränsade körkortsåterkallelser (från 1 månad upp till 3 år) vid fortkörning eller rattfylleri halverar antalet dödade som således skulle vara det dubbla jämfört med ovanstående siffror.
Helt annorlunda är situationen om föraren har en synfältsreduktion, högt PEth-värde, hög ålder eller annan medicinsk funktionsvariation. Här är antalet dödade NOLL och NOLL kan ej reduceras ytterligare genom körkortsåterkallelser. Sådana körkortsåterkallelser är därför olagliga enligt förvaltningslagen (2017:900) 5 §.
Dessutom gäller detta enligt sunt förnuft. Även en kortvarig körkortsåterkallelse vore fullständigt meningslös, men att Transportstyrelsen här faktiskt återkallar körkort på livstid (!) beror uppenbarligen på grov ekobrottslighet hos myndighetens läkare, tillhörande yrkets C-lag. C-läkare har endast få egna patienter och försörjer sig därför delvis genom ekobrott.
C-läkarnas ”affärsidé” är följande:
• Infiltrera myndigheten
• Utfärda orimligt stränga medicinska krav för innehav av körkort
• Hota förare med körkortsåterkallelse
• En del förare erbjuder då en MUTA på cirka 14000 SEK för att få dispens
• Återkalla körkorten för de förare som ej erbjuder muta
• Uppge att en ansökan om dispens kan ge körkortet åter: ”Chans till dispens”
• De förare, som nappar, debiteras cirka 14 000 kronor för ”medicinsk bedömning”
• Förare kan få vänta sex år för att få körkortet åter. Flertalet får aldrig tillbaka körkortet
Förvaltningslag (2017:900), 5 § (sidan 1731 i Lagboken 2025) lyder som följer: ”Grunderna för god förvaltning”. ”Legalitet, objektivitet och proportionalitet”
5 § ”En myndighet får endast vidta åtgärder som har stöd i rättsordningen. ”I sin verksamhet ska myndigheten vara saklig och opartisk.”
”Myndigheten får ingripa i ett enskilt intresse endast om åtgärden kan antas leda till det avsedda resultatet. Åtgärden får aldrig vara mer långtgående än vad som behövs och får vidtas endast om det avsedda resultatet står i rimligt förhållande till de olägenheter som kan antas uppstå för den som åtgärden riktas mot.”
Tolkning: Förutom att NOLL dödade ej kan reduceras ytterligare gäller tydligen att Transportstyrelsens rättspraxis är olaglig därför att vid livstids körkortsåterkallelser är de olägenheter som drabbar förare oerhört stora och redan därmed medför att förfarandet är olagligt. Vanliga olägenheter är omlokalisering, arbetslöshet, konkurser och till och med självmord. Den låga siffran NOLL förmår således ej uppväga orimligt stora olägenheter.
Åtminstone borde kammarrätterna och Högsta förvaltningsdomstolen underkänna Transportstyrelsens olagliga körkortsåterkallelser. Men förvaltningsrätterna dömer i reflex nästan alltid jävigt till myndigheten Transportstyrelsens fördel och prövningstillstånd beviljas nästan aldrig i högre instanser. Lagen ersätts således av en olaglig rättspraxis.
Sveriges korruptionsindex är endast 80 i stället för 100. Förklaringen till detta beror bland annat på den svarta ekonomin som trängt in nästan överallt, till och med in i statliga myndigheter såsom Transportstyrelsen, Trafikverket och förvaltningsdomstolarna.
Äldre förare och även andra som inte längre känner sig helt säkra bakom ratten, upphör spontant och frivilligt med bilkörningen. Det är 2 000 förare varje vecka. Därav siffran NOLL ovan. Ett ingripande från Transportstyrelsens sida behövs således ej enligt sunt förnuft och är enligt förvaltningslagen dessutom olagligt.
Riskförare är i stället unga manliga förare som kan vålla en dödsolycka redan några dagar efter det att körkortet utfärdats. (Lämplig text vore: ”Körkortet gäller blott för hastigheter upp till 60 km/tim det första året”). Det är C-läkarna som räknar med högre inkomster när ”medicinska skäl” avgör körkortsinnehavet.
Från 1972 till 2025 har årligen upp till 9 000 körkort återkallats av ”medicinska skäl”. Dessa återkallelser måste nu plötsligt upphöra och körkorten återlämnas till sina förare tillsammans med ett skadeståndsbelopp på cirka 50 000 kronor i genomsnitt. Det blir alltid förfärligt dyrt när staten begår misstag. Detta är en rättsskandal av enorma proportioner!
Polisens pågående förundersökning avser grovt tjänstefel, BrB 20:1, men även BrB 3:7, BrB 14:4, BrB 10:5, BrB 9:3 och BrB 20:3 kan senare ingå. (6+6+4+6+6+4 års fängelse).
”Förtjänst och skicklighet lag” på en ”teknisk” myndighet innebär ”civilingenjör med ytterligare kompetens”, ej ”kompisrekryterad”. Enligt tesen ”fisken ruttnar från huvudet” riskerar båda generaldirektörerna för Transportstyrelsen och Trafikverket att få avgå.
Carl Lagercrantz, civilingenjör, trafiksäkerhetsforskare