David Grönlund fortsätter. Transportstyrelsens generaldirektör hänvisar gärna till att det hela skulle handla om EU-direktiv och därför är Transportstyrelsen handfallen gentemot detta och måste underkasta sig direktivet.
I chaufförsbristens tider har jag tidigare försökt hjälpa ukrainska lastbilschaufförer att få använda sina körkort här i enlighet med EU:s flyktingdirektiv som klart och tydligt säger att det är möjligt. Hellre det än att de tynar bort på flyktingförläggningar och kostar pengar i väntan på att förhoppningsvis kunna hitta ett jobb.
Transportstyrelsen gör dock en annan tolkning. Jag har ett flertal gånger fått förklarat för mig när jag mejlade eller ringde den aktuella myndigheten att deras svar bekräftar att myndigheten uppenbarligen ignorerar EU-direktivet vilket är direkt olagligt.
Det hela mynnar ut i att ukrainska chaufförer inte får köra lastbil här för att de inte kan göra bland annat kompletterande utbildning som exempelvis ykb som de hade kunnat i flertalet andra EU länder. Många har fått jobb, men takten kunde avsevärt kunnat ökats, menar jag.
Och vad har detta med Peth-prover att göra, kan man undra?
Jo, att när Transportstyrelsen, i likhet med när det gäller PEth-prover, hänvisar till EU-direktiv visar det att det inte alls handlar om direktiven utan snarare om myndighetens egen tolkning. Vem ansvarar för den tolkningen inom myndigheten?
När ska våra politiker ställa Transportstyrelsen till svars och se det uppenbara?
Att det faktiskt bara är myndighetens egna tolkningar man i grund och botten lutar sig på och använder i stället för vad olika EU-direktiven faktiskt säger?
Avslutningsvis pekar jag på ett känt uttryck om hur en viss varelse läser Bibeln.