"Haveriet kommer att skrivas in i historieböckerna som felaktig behandling av medborgare från en myndighet av historiska mått", säger Anders Dahlgren. Foto: Privat. "Haveriet kommer att skrivas in i historieböckerna som felaktig behandling av medborgare från en myndighet av historiska mått", säger Anders Dahlgren. Foto: Privat.

Felaktigt använda PEthprover kan ta liv

Till ett inlägg vår debattör sett på Facebook angående PEth, såg han denna kommentar: ”Vill bara klargöra vilka följder detta rättshaveri kan få. En av mina bekanta förlorade körkortet efter PEth-prov. Han var mitt inne i en skilsmässa, självmedicinerade med alkohol och sökte hjälp för depression. Det togs prover och delades ut medicin i vanlig ordning. Senare blev det en anmälan till Transportstyrelsen och han förlorade körkortet. Enmansföretag inom åkeribranschen, skilsmässa, försäljning av hus, vårdnadstvist om barn. Han hängde sig förra veckan”.

Så inleder vår debattör Anders Dahlgren sin debattartikel och börjar med att lägga in denna länk. Han fortsätter. PEth-prover används på ett oansvarigt sätt, inte minst av läkare vars slutsatser utan vidare efterforskning hos Transportstyrelsen leder till återkallade körkort – och ”återkallade” liv.

I en debattartikel i Dagens Nyheter lyfts hur ett inom vården användbart test (PEth), används på ett felaktigt sätt. Målet med studien är att visa hur ett antal verkliga situationer återspeglas i individernas PEth-värden.

Om alkoholkonsumtionen är mycket långsam, alltså personen blir inte berusad, förblir PEth-bildningshastigheten långsam. Däremot gör att desto högre alkoholkoncentration i blodet, det vill säga att man blir mer och mer berusad, desto högre och högre blir PEth-bildningshastigheten. Följaktligen är det lätt att observera PEth-värden över tröskelvärdet.

Slutsatsen är otvetydig. PEth kan inte användas för att se hur mycket en person dricker eller jämföra med någon annan person under en längre tid. Högre PEth-värden är mer en indikation på hur ofta en person når högre berusningsnivåer än mängden alkohol som konsumeras och beror mer på personens individuella bildningshastiget.

Dessutom resulterar de stora individuella variationerna i både PEth-bildningen och nedbrytningshastigheterna i mycket stora skillnader i de långsiktiga Peth-värdena på identisk alkoholkonsumtion.

Det innebär att användningen av PEth-tester som Transportstyrelsen gör är helt förkastligt och kan jämställas med bedrägeri av proportioner som är unika i svensk historia.

Att på ett vidlyftigt sätt belägga oskyldiga med en diagnos av missbruk när besvären kan vara andra och dessutom genomföra dyra tester där någon tjänar stora pengar, är inget annat än ett haveri.

Jag citerar sammanfattningsvis en nylig kammarrättsdom: ”Den aktuella anmälan saknar avgörande dokumentation av patientens alkoholvanor. Någon klinisk bedömning av alkoholvanor har inte dokumenterats. Det saknas underlag för diagnostisk bedömning, fr.a. om diagnoskriterierna för skadligt bruk eller alkoholberoende är uppfyllda. Detta krävs för att bedöma patientens lämplighet att inneha körkort. Transportstyrelsen begagnar sig av otidsenlig terminologi, där missbruk anses oförenligt med körkortsinnehav. Missbruksdiagnosen är vetenskapligt utmönstrad. Transportstyrelsen övertolkar PEth-värdena. Hög alkoholkonsumtion i sig är inte hinder för körkortsinnehav. Höga PEth-värden talar för hög alkoholkonsumtion, men inte om personen kör bil under alkoholpåverkan. För att bedöma risken för detta krävs en kvalificerad klinisk bedömning”, skriver Sven Andréasson, överläkare Beroendecentrum Stockholm
professor emeritus, Karolinska institutet.

Detta kritiseras av Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam: ”Vi har gjort rätt.”

Att PEth-prover tas, med eller utan patientens vetskap, har lett till oanade konsekvenser som skapat ett läge där befolkningen tappar förtroende för vården. Nya Wermlands Tidning (NWT) berättar om baksidan av de kritiserade PEth-testerna som lett till att blodgivare flyr.

Diskrepansen mellan hur många fall Transportstyrelsen anser det handlar om och vad som egentligen stämmer, är påtaglig. Mörkertalet är förmodat stort när det gäller ärenden där körkortsåterkallelser gjorts enbart mot bakgrund av PEth-tester.

Vad säger lagen egentligen? Är två Peth-tester tillräckligt? ”3 § Om det utifrån den hälsodeklaration eller det läkarintyg som bifogats en ansökan enligt 3 kap. 1 eller 6 § körkortsförordningen (1998:980) inte går att avgöra om en person är medicinskt lämplig att inneha körkort eller traktorkort i förhållande till de övriga medicinska kraven i dessa föreskrifter, ska ansökan kompletteras med ytterligare uppgifter.”

Än mer märkligt blir det när Transportstyrelsen efter all uppståndelse i ämnet tillåts utreda sig själva, enligt Norrköpings tidning Corren. Den tunga Centerpartisten Ulrika Heie kommenterar i artikeln: ”Det behövs en intern granskning. Inte minst för Transportstyrelsens egen skull. Efter alla skriverier behöver de arbeta upp sitt förtroendekapital hos allmänheten. Det behövs för att öka tilliten till Transportstyrelsen, men framför allt för att öka rättssäkerheten.”

Ämbetsman Katarina Norén säger: ”Vi är medvetna om att det uppfattas som orimligt att personer blir av med körkortet med endast ett fåtal Peth-tester som grund. Vi tar den oro som finns i samhället för att få sitt körkort återkallat på osäkra grunder på stort allvar. Därför kommer vi låta denna typ av ärenden granskas av en särskild grupp som ska bedöma om det finns behov av att komplettera ansökan och ha ytterligare kontakt med den sökande.”

Var kommer egentligen Transportstyrelsens underlag ifrån om hur mycket en person kan dricka innan PEth-värden höjs? Svaret är att myndigheten menar att det krävs hög alkoholkonsumtion under lång tid. Gränsvärdet för PEth-prover, som används i hälso- och sjukvården är 0,3 µmol/L och indikerar en långvarig hög alkoholkonsumtion. För att överskrida den nivån krävs regelbundet och omfattande alkoholintag som dagligen överskrider 1 promille under minst 1–2 veckor. För att få det krävs att man dricker cirka 340–500 gram ren alkohol i veckan. Det motsvarar cirka 28–42 glas vin eller cirka 21–28 burkar starköl.

Detta svar utan att ta hänsyn till personers kroppsvikt, medicinska problem, gastric bypass och fler andra faktorer. En stor person med hög vikt kan dricka dessa mängder utan nämnvärt höjda PEth-värden, medan en tunn person, exempelvis efter en gastric by pass, skulle få höga värden på kort tid.

Det finns många faktorer som påverkar halvering av höga PEth-värden och forskning visar att dessa inte överensstämmer med Transportstyrelsens riktlinjer. Sönderfallshastigheten varierar som funktion av PEth-halten, så om PEth-nivån är hög sker sönderfallet snabbare och därför blir det en sjunkande kurva för PEth.

En modell beaktar däremot bildningshastigheten av PEth så att bildningshastigheten ökar med blodets etanolhalt, exempelvis när två i övrigt lika personer (vikt, längd, PEth=0) dricker samma mängd alkohol exempelvis två snapsar, den ena tar dem genast efter varandra och den andra smuttar på sina i två timmar. Person 1 får då snabbt en högre alkoholhalt i blodet och högre PEth-bildningshatighet och högre PEth-värde än person 2. Om PEth halveringstiderna är lika för personerna så tar det betydligt längre tid för person 1 att nå PEth nollnivån eftersom hen startat från en högre nivå (var snabb på snapsarna).

Går det att utgå från att alla specialistläkare kan fatta beslut gällande körkortsindragning mot bakgrund av PEth-prov? Vem säkerställer kompetensen hon dem som fattar beslutet och dokumenteras deras kompetens? Jag återkommer till detta senare.

Bruk av substans som påverkar förmågan att köra motordrivet fordon kräver läkare med specialistkompetens inom psykiatri eller annan läkare med specialistkompetens med god kunskap om och erfarenhet av missbruksfrågor.
Särskilt utlåtande efter grovt rattfylleri och efter upprepade fall av rattfylleri. Läkare med specialistkompetens i psykiatri eller annan läkare med specialistkompetens med god kunskap om och erfarenhet av missbruksfrågor.

En upphandling av konsultläkare som är direkt oansvarig och borde rendera i en rad frågeställningar från både politiskt och medialt håll.

Hur kommer det sig att en 75-årig kvinna och en 84-årig man, båda från Visby, kan bedöma vem som ska ha körkort utan att prata med den utpekade så kallade missbrukaren? Man kan ju tycka att någon form av kontakt med inskickande läkare borde vara ett minimum.

Hur går bedömningen till? Kan det till och med vara så att de bara ”lånar” ut sitt namn och inte ens ser utredningen och sedan signerar konsultläkaren bedömningen?

Det här står att läsa kring en i slutet av 2024 gjord upphandling av konsultläkare till Transportstyrelsen där företaget Medcura meddelar att de ”är glada över att ha vunnit upphandlingen med Transportstyrelsen för medicinska bedömningar i ärenden som rör körkortstillstånd och taxiförarlegitimation – hur kul är inte det!? Avtalet gäller i hela fyra år med start mars 2025 och det bästa av allt? Du kan göra jobbet var som helst i Sverige! Så, oavsett om du vill jobba från en fjällstuga eller stranden, så har du full frihet.”

Medcura fortsätter: ”Är du läkare och sugen på att hoppa på detta roliga uppdrag? Hör av dig till oss för med info – vi ser fram emot att ha dig med på resan! Fyll i formuläret HÄR så återkommer vi supersnabbt.” Här skulle ni kunnat klicka på länken till texten hos Medcura, men efter att Proffs tagit kontakt med Transportstyrelsen och Medcura försvinner texten inom 10 minuter. Texten är dock fotograferad och dokumenterad.

Med andra ord kan man bli av med körkortet efter en bedömning av någon som sitter i en solstol vid stranden eller i en fjällstuga. Hur kan en statlig myndighet som Transportstyrelsen tillåta ett sådant arbetssätt vars beslut raserar människors liv och till och med berövar personer livet?

Jag lyssnade till en interpellationsdebatt mellan infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) och Thomas Morell (SD), vice ordförande i transportutskottet, och det är märkligt att höra ansvarig minister benhårt försvara Transportstyrelsens arbete trots att så mycket i media tillbakavisar det Transportstyrelsen säger.

Carlsson hävdar med bestämdhet att det bara är 40 fall med endast två PEth-tester i Sverige under 2024. Rapportering i media säger att det bara i Falun var 42 överklaganden till förvaltningsrätten under 2024. Flera tidningar hävdar också med bestämdhet att det finns betydligt fler fall. Här finns nog också ett mörkertal – som mörkas.

Andreas Carlson låter också myndigheten utreda sig själva vilket är anmärkningsvärt med all kritik som kommit från forskare, läkare och förtroendevalda. Är det samma experter som sagt att PEth är ett bra sätt att använda för återkallande av körkort?

Transportstyrelsen säger att de nu ändrar reglerna. En regeländring där färre körkort ska dras in och att två PEth-prov inte är tillräckligt vilket tydligt visar att de gjort fel från början. Men myndigheten fortsätter kategoriskt att avslå när överklaganden kommer in.

Det är väldigt märkligt att de, i stället för att ödmjukt säga att de gjort fel, bara kan fortsätta förneka felaktiga hanteringar och komma undan med det. Ministern har fortsatt förtroende för myndigheten.

Att man på nytt kan ansöka om körkortstillstånd som drabbad är i och för sig sant, men det förändrar inte myndighetens arbete. Föreläggandet ligger kvar utan några förändringar. Med andra ord är det helt meningslöst att försöka.

Ansvarig minister tar också, vid flera tillfällen, upp ett uppmärksammat fall som att det vore något som förändrats. Personen fick tillbaka körkortet för att hen gjort det som stod i Transportstyrelsens föreläggande. Med andra ord är hen fortfarande klassad som missbrukare och har en prövoperiod på två år att vänta med fortsatt inlämning av prover. Transportstyrelsen har inte som brukligt återkallat det första beslutet om körkortsåterkallelse, men ändå fattat ett nytt beslut om att återlämna körkortet till personen. Detta har Thomas Morell (SD) anmält.

Ny forskning visar att de riktlinjer som finns är totalt felaktiga vad gäller exempelvis alkoholmängd och halveringstid. Transportstyrelsen lutar sig mot forskning gjord 2019 där i princip allt i dag ifrågasätts av forskare.

Andreas Carlson talar om ansvar, men visar själv total avsaknad av detsamma. Genom att använda samma floskler och felaktigheter som Transportstyrelsen visar han med tydlighet total avsaknad av ansvar. Det ansvarige ministern visar i den aktuella debatten är hur djupt rotad förtroendekrisen är. Med rätta tappar myndigheter och politiker i opinionssiffror.

Mitt brev till Kristdemokraterna får till svar att de tackar för att jag tillskrivit dem. ”Vi kan tyckas vara sena på bollen eller försvara på fel sätt, men faktum är att detta är en aningens mer komplex fråga än media får det att verka som. Som du själv nämner så håller Transportstyrelsen på att se över reglerna och förslår inte heller någon sänkning av gränserna.”

Det kommer senare ett nytt svar från Kristdemokraterna: ”Vi har läst igenom ditt medskick ur ett juridiskt perspektiv! Vi tar med oss detta till vår politikutveckling! Tack än en gång för att du tog dig tid att skriva till Kristdemokraterna.”

Det kan vara bra att ha med sig att Transportstyrelsen har följt den lagstiftning som finns sedan 1970-talet avseende alkohol och trafikbrott. Bland annat kan du finna i det tredje körkortsdirektivet att ”Alkoholkonsumtion är en stor fara för trafiksäkerheten”. Med tanke på problemets omfattning är det mycket viktigt att läkarna visar stort uppmärksamhet” och i Körkortslagen (KKL) ”Körkortstillstånd får meddelas endast till den som med hänsyn till sina personliga och medicinska förhållanden kan anses lämplig att föra ett körkortspliktigt fordon.”

Om ett PEth-prov ska tas avgörs av läkaren i fråga, inte av Transportstyrelsen. Det krävs av Transportstyrelsen efter att ha fått ett prov skickat till sig att minst två prov ska tas med minst några veckors mellanrum för att de ska reagera. Därefter samlar de in kompletterande information om personen i ärendet och en opartisk läkare tar ställning i ärendet.

Precis som om det var ett ärende där man har en person med till exempel epilepsi som anses vara trafikfarlig. Gällande om det finns någon evidens bakom PEth, så finns viss forskning som stödjer sambandet mellan fosfatidylethanol (PEth) i blodet och körförmåga, liksom det finns viss forskning som säger att det inte finns något samband.

Vad som är sant eller falskt kan jag i nuläget inte svara på. Det är en del av det som gör frågan så komplex att hantera, men behöver du sommarläsning om sambandet rekommenderar jag två studier varav en publicerad i International Journal of Legal Medicine analyserade blodprover från förare med olika blodalkoholkoncentrationer (BAC) och fann att PEth-nivåer över 700 ng/mL indikerade långvarig eller överdriven alkoholkonsumtion, även om BAC var under den lagliga gränsen för rattfylleri. Detta tyder på att PEth kan användas för att identifiera förare med riskabelt alkoholbruk även när de inte är påverkade vid körningstillfället.

En annan studie undersökte användningen av PEth i ett alkoholinterlock-program och fann att PEth-nivåer korrelerade med misslyckade BAC-test under programmet vilket antyder att PEth kan vara en användbar indikator för att identifiera förare med riskabelt alkoholbruk.

Avslutningsvis. Detta är bara några punkter där haveriet kommer att skrivas in i historieböckerna som felaktig behandling av medborgare från en myndighet av historiska mått. En myndighetsutövning som inte är förenlig med svenska fri- och rättigheter och som fullständigt åsidosätter grunderna för god förvaltning och
en minister i ett parti som väljer att följa frågan i stället för att agera.

Anders Dahlgren

Om artikeln

Publicerad: 2025-07-31 15:55
Kategori: Debatt
Taggar: