DEBATTARTIKEL
Vägpaketet är en revansch för en bransch vars villkor har gått utför i allt för många år, skriver Johan Danielsson (S) i sin debattartikel.

Johan Danielsson (S)

Nästa steg mot en sundare vägtransportbransch: ”Det måste kosta att åka dit!”

Nu har Europarlamentet för sista gången röstat om det så kallade vägpaketet, det vill säga nya EU-regler för att skapa mer ordning och reda på Europas vägar. Det har varit en lång resa men äntligen är vi framme.

Den flitige läsaren av Proffs vet hur mycket arbete som har lagts ner på detta, av flera aktörer. I Europaparlamentet har vi röstat om ärendet hela 15 gånger i olika turer/omgångar. Till slut segrade förnuftet och vi har klubbat ett lagstiftningspaket som ger bättre arbetsvillkor för lastbilschaufförer och mer rättvis konkurrens inom den europeiska vägtransportsektorn.

Det är nästan en overklig känsla att vi har röstat för sista gången kring detta. Det är ett decennium av politisk kamp som är över. Europaparlamentet har förhandlat om den konkreta lagstiftningen i tre års tid. Den socialdemokratiske Europaparlamentarikern Jens Nilsson, som tyvärr avled strax efter han presenterade sin rapport kring nya cabotageregler, lade grunden för förhandlingarna.

För egen del började jag att jobba med vägpaketet från ett fackligt perspektiv, i rollen som EU-samordnare på LO. Det senaste året, som Europaparlamentariker och som socialdemokraternas gruppledare i Transportutskottet, har jag tvingats hantera upprepade försök från östländerna och oseriösa företag som vill sabotera och urvattna de nya reglerna. Allt för att de fortsatt ska kunna konkurrera med urusla löner och arbetsvillkor.

Vägpaketet är en revansch för en bransch vars villkor har gått utför i allt för många år. Priser har pressats neråt, löner dumpats och människor har utnyttjats till slavliknande villkor. Lastbilschaufförer tvingas sova i hytten, laga mat i spritkök längs med vägen månader i sträck, och köra så många timmar utan paus att de inte bara riskerar sin egen utan allas vår säkerhet på vägarna.

Och allt detta har tillåtits ske genom kryphål i lagstiftningen eller med regler som inte gått att kontrollera. Men nu kan systemet som tillåter det här skitföretagandet äntligen få ett slut.

Hultsteins


Jag är också glad över
den stora majoriteten i Europaparlamentet och att samtliga svenska ledamöter till slut valde att stödja överenskommelsen. Men det har varit en lång resa att få denna breda uppslutning för förslagen. Exempelvis har Moderaterna tidigare röstat emot avgörande delar i paketet – principen att alla som kör transporter i Sverige ska följa svenska regler och rimliga kör- och vilotider – och försökt sabotera överenskommelsen.

Nu har vi alltså röstat igenom de nya reglerna. Men som vi alla vet krävs det nu att de också efterlevs – annars blir de meningslösa.

För mig handlar det i korthet om tre viktiga delar.
För det första så måste de europeiska reglerna vara möjliga att kontrollera, något som vi åstadkommer med överenskommelsen.

Det andra som behövs är tillräckliga resurser till kontroll och regelefterlevnad samt samarbete mellan myndigheter, både inom Sverige och i andra EU-länder. På detta område finns det mer att göra och jag tror att vi ska titta närmare på de beslut som Danmark nyligen fattade på området.

Till sist så måste det kosta att åka dit. Vi kommer aldrig kunna stoppa alla fuskare men vi måste fånga så många som möjligt och det måste kosta så mycket att åka dit att affärsmodellen inte längre är lönsam. Det ska inte längre vara möjligt att systematiskt köra otillåtet cabotage – åka fast, betala böterna och fortsätta som ingenting har hänt.

Avslutningsvis vill jag önska alla Proffsläsare en fortsatt bra sommar!

Johan Danielsson (S)
Europarlamentariker

Nokian

Om artikeln

Publicerad: 2020-07-21 14:38
Kategori: Debatt
Taggar: