Scanfor i fokus hos polisen i Göteborg

I skrivandes stund har Göteborgs yrkestrafikgrupp under juli månad hittills hanterat cirka 14 otillåtna cabotage som också inneburit klampningar. Speditören Scanfor sticker ut i mängden bland ärendena. Trafikpolis Kjell Andersson: ”Sedan i måndags denna vecka har jag haft tre otillåtna cabotage varav Scanfor står för två.” Scanfor kontrar: "Regeln att man får göra en cabotagetransport inom tre dygn efter en internationell rutt som inte är till Sverige, är något många inspektörer inte känner till."

MAN:s import och försäljning av last- och transportbilar övertas av Svenska Neoplan AB

Import och försäljning av MAN last- och transportbilar i Sverige övertas av Svenska Neoplan AB när MAN-koncernen genomför en omorganisering av regionstrukturen för sina nationella säljorganisationer. Omorganisationen omfattar också, där det är meningsfullt, en del försäljningar av importbolag i vissa länder.

Krafttag för att stoppa svarta körskolor

Igår den 29 juli, beslutade regeringen om åtgärder i syfte att ytterligare försvåra verksamheten för svarta körskolor. Antalet elever en privat handledare för övningskörning kan ha samtidigt, begränsas till fem elever. Vid uppkörning för B-körkort ska den bil som används tillhöra Trafikverket, en godkänd trafikskola eller en gymnasieskola.

”Långklampning” för överlastad lätt lastbil

En överlastad lätt lastbil måste lasta av sin last, men väljer att beställa bärgare som sedan mynnar ut i att någon annan ska komma med ett släp senare på dagen. Eller inte? I väntan på assistans, klampas fordonet den 27 juli och står i skrivandes stund fortfarande klampat. Det är inte heller en bra idé att låtsas vara anställd när man själv äger företaget.

Storbritanniens regering väljer Leyland Trucks för prövning av ellastbilar

Leyland Trucks kommer att delta i ett projekt som är utformat för att underlätta övergången till batteri- och eldrivna fordon för operatörer i Storbritannien. Totalt kommer 20 DAF LF 19-ton lastbilar, tillsammans med den nödvändiga laddningsinfrastrukturen, att utrustas med dataloggningsutrustning och användas för att stödja den brittiska regeringens avdelning för transport (DfT) ansträngningar för att uppmuntra användningen av batteridrivna elektriska fordon i kommersiell transport.

Vätgas – allt viktigare för den gröna omställningen

Det pågår en global energilagringsdiskussion där användningen av vätgasteknologi skulle innebära en lösning. Michael Glantz, vd på myFC: ”Jag ser det som det enda rimliga alternativet.” Parallellt sker en grön omställning inom EU, där fossilfri vätgas är en viktig del för att lösa den framtida energiförsörjningen med målet att nå CO2-neutralitet 2050.

Brittiska RHA varnar:

”Storbritanniens försörjningskedja står inför kollaps”

Storbritannien står inför en kollaps i försörjningskedjan inom de närmaste två till tre veckorna, varnade RHA:s vd Richard Burnett denna vecka. RHA vill se tillfälliga visum för utländsk arbetskraft. Trots detta har den brittiska regeringen sagt nej till att gå den vägen utan vill istället öka på takten med att utbilda nya förare.

Scanias delårsrapport visar fortsatt återhämtning

Återhämtningen har fortsatt under årets andra kvartal och såväl orderingång som leveranser steg kraftigt i jämförelse med föregående år. Dessutom har Scanias ägare Traton Group tillsammans med Daimler Truck och Volvo Group undertecknat ett samarbetsavtal med planen att installera och driva ett publikt laddnätverk med hög kapacitet för batteridrivna, tunga fordon.

Ivecos anläggning i Brescia byggs ut med 20 000 kvm solpaneler

Nyligen firade Iveco att man producerat den 600 000:e Iveco Eurocar - med naturgasdrift för miljöns skull. Nu fortsätter miljösatsningen med att produktionsanläggningen i Brescia byggs ut med 20 000 kvadratmeter solpaneler.

Agerade frontare åt diskvalificerad chef – sparkas i fem år från branschen

Vi har sett det även i Sverige – hur en person som diskvalificerats från att bedriva företagsverksamhet, ändå fortsätter att göra det, men då bakom andra personer som ”frontar” i företaget. Trots att vi också har sett att sådana åkerier fortsätter att begå överträdelser, är reaktionerna från myndigheterna långsamma, ibland obefintliga.