Bilderna illustrerar en del tänkbara användningsområden för EMTW.

Uppfinningen som gör TMA överflödigt

Mångsidig maskin ska rädda vägarbetarens liv

Den kan klättra över vägräcken, utrustas med oändligt många tillbehör, användas inom lika många olika områden och har potential att spara både liv, resurser och miljö. Vi talar om en svensk världsnyhet vid namn Environmental Multi Terrain Wheeler, EMTW, maskinen som kan arbeta på vägen utan att vara i vägen.


Wiktor Andersson och Arne Henriksson. Foto: Heidi Bodensjö 

Problemen med att personer dör i samband med arbeten på våra vägar är ständigt aktuell. Idag används exempelvis flera TMA-fordon endast för att skydda en maskin som klipper gräs utmed motorvägen. Det skapar trafikstörningar, irritation och olyckor, även dödliga sådana. Miljön tar också onödig skada av att flera fordon måste agera skydd.

På initiativ från några entreprenörer i Mälardalen, inbjöds det 2009 till ett seminarium om problemet med bland andra Trafikverket. En av deltagarna var Arne Henriksson.
- Vi ställde oss frågan hur länge vi kunde hålla på att vara i vägen på vägarna, säger han när vi träffar honom och Wiktor Andersson i Falkenberg där maskinen just nu färdigställs inför premiärvisningen på Tylösands trafiksäkerhetsdagar den 12 september.

En arbetsgrupp bildades utifrån seminariet och med ekonomiskt stöd från Trafikverket och VINOVA, uppfann Arne den unika, ihåliga cylindern som hela maskinen är uppbyggd runt.

När testerna var klara var det dags för ett kommersiellt företag att ta vid utveckling och finansiering av produkten och efter en tid hamnade projektet så hos EMTW där Henriksson och Andersson sitter vid rodret.

Man arbetar med mottot ”mer väg för pengarna”. Förklara vad ni menar.
- Genom att maskinen utför sitt arbete från utsidan av vägen, stör den inte trafiken och inga TMA-bilar behövs, säger Andersson. TMA-fordon tillför endast säkerhet och förarna utsätts för risker och miljön för onödiga utsläpp.

Genom att TMA-bilarna inte behövs kan de utföra andra uppgifter som är vägrelaterade, säger han. Exempelvis laga hål i vägarna. EMTW ska inte göra förare arbetslösa utan ska istället frigöra resurser till annat nödvändigt arbete.
- Och att sitta i en TMA-bil på tomgång och bara vänta på att bli påkörd, kan inte vara det bästa jobbet, säger han.

Istället för att ha tre maskiner som klipper gräs utmed motorvägen, behövs det endast en EMTW som med tre klippare klipper allt med en gång, från utsidan. Med möjlighet att använda olika tillbehör, är det bara fantasin som sätter gränser för användningsområdena. Kommer många vägrenar att behöva byggas om för att klara EMTW?
- Marktrycket från EMTW per cm2 är inte mer än en personbil och stora delar av dagens vägrensnät fungerar bra för maskinen som de är, säger Henriksson. Sträckan Helsingborg - Jönköping är ett exempel.

Man räknar med att i väghållningsarbetet kan minst tio konventionella fordon bytas ut mot en EMTW. Maskinen är även förberedd att delta i transportsystemet eftersom den dels kan köras själv, men även lastas på lastbil med standardmått och som inte behöver vara specialbyggd.

Den EMTW man ska presentera i Tylösand är en grundmodell och intresset hos Trafikverket är stort för att få entreprenörerna att köpa maskinen som har ett åretruntkoncept.
- Intresset är påtagligt och Trafikverkets chef Lena Erixon är den som ska klippa bandet i Tylösand när vi presenterar vår världsunika produkt, avrundar Wiktor Andersson och Arne Henriksson som räknar med att de första maskinerna i drift ska synas under sommaren 2018.

Enligt undersökningar gjorda av Karolinska Institutet, visar att behovet av EMTW på den svenska marknaden, är cirka 300 maskiner. 


Så tar EMTW sig över vägräcket:


Filmen producerad av EMTW.


Överst: Såhär ser skelettet av EMTW ut. När Proffs besöker företaget, är karossen på lackering inför premiärvisningen i Tylösand. Nederst: Hydraulikspecialisten Mats Leijonborg har jobbat många år tillsammans med Arne Henriksson. Foto: Heidi Bodensjö 

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 6 September 2017, kl 16:40
Kategori: Nyhet
Taggar: EMTW, TMA-fordon, Trafiksäkerhet, Tylösandsseminariet, Uppfinningar

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Etanol är världens största biodrivmedel

”Transporternas klimatpåverkan måste minska”

Etanol är världens största biodrivmedel och det är aldrig problem att få tag på hållbart producerat etanol. Lastbilar och bussar som tankas med etanolbränslet ED95, kan minska utsläppen av koldioxid med upp till 90 procent jämfört med om de körs på diesel, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

Skalbagge ger dieselmotorn en ny chans

”Elproduktionen inte grön än på länge”

Ryktet om förbränningsmotorns död, är betydligt överdriven, i alla fall om vi frågar Lundaforskarna som gör bedömningen att de flesta elektrifierade fordon kommer att vara hybrider.

Företagsbot till tjeckiskt åkeri:

Ville hem till dansuppvisning – stängde av färdskrivaren

Chauffören visar sig också vara åkaren. När fordonet tas i beslag, är han orolig för att det även ska förverkas varför han vill göra rätt för sig. Nu har domen fallit och åkeriet ska betala 150 000 kronor för dataintrång och han själv ska betala dagsböter. Läs mer om vad åkaren säger i förhöret.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant