Bilderna illustrerar en del tänkbara användningsområden för EMTW.

Uppfinningen som gör TMA överflödigt

Mångsidig maskin ska rädda vägarbetarens liv

Den kan klättra över vägräcken, utrustas med oändligt många tillbehör, användas inom lika många olika områden och har potential att spara både liv, resurser och miljö. Vi talar om en svensk världsnyhet vid namn Environmental Multi Terrain Wheeler, EMTW, maskinen som kan arbeta på vägen utan att vara i vägen.


Wiktor Andersson och Arne Henriksson. Foto: Heidi Bodensjö 

Problemen med att personer dör i samband med arbeten på våra vägar är ständigt aktuell. Idag används exempelvis flera TMA-fordon endast för att skydda en maskin som klipper gräs utmed motorvägen. Det skapar trafikstörningar, irritation och olyckor, även dödliga sådana. Miljön tar också onödig skada av att flera fordon måste agera skydd.

På initiativ från några entreprenörer i Mälardalen, inbjöds det 2009 till ett seminarium om problemet med bland andra Trafikverket. En av deltagarna var Arne Henriksson.
- Vi ställde oss frågan hur länge vi kunde hålla på att vara i vägen på vägarna, säger han när vi träffar honom och Wiktor Andersson i Falkenberg där maskinen just nu färdigställs inför premiärvisningen på Tylösands trafiksäkerhetsdagar den 12 september.

En arbetsgrupp bildades utifrån seminariet och med ekonomiskt stöd från Trafikverket och VINOVA, uppfann Arne den unika, ihåliga cylindern som hela maskinen är uppbyggd runt.

När testerna var klara var det dags för ett kommersiellt företag att ta vid utveckling och finansiering av produkten och efter en tid hamnade projektet så hos EMTW där Henriksson och Andersson sitter vid rodret.

Man arbetar med mottot ”mer väg för pengarna”. Förklara vad ni menar.
- Genom att maskinen utför sitt arbete från utsidan av vägen, stör den inte trafiken och inga TMA-bilar behövs, säger Andersson. TMA-fordon tillför endast säkerhet och förarna utsätts för risker och miljön för onödiga utsläpp.

Genom att TMA-bilarna inte behövs kan de utföra andra uppgifter som är vägrelaterade, säger han. Exempelvis laga hål i vägarna. EMTW ska inte göra förare arbetslösa utan ska istället frigöra resurser till annat nödvändigt arbete.
- Och att sitta i en TMA-bil på tomgång och bara vänta på att bli påkörd, kan inte vara det bästa jobbet, säger han.

Istället för att ha tre maskiner som klipper gräs utmed motorvägen, behövs det endast en EMTW som med tre klippare klipper allt med en gång, från utsidan. Med möjlighet att använda olika tillbehör, är det bara fantasin som sätter gränser för användningsområdena. Kommer många vägrenar att behöva byggas om för att klara EMTW?
- Marktrycket från EMTW per cm2 är inte mer än en personbil och stora delar av dagens vägrensnät fungerar bra för maskinen som de är, säger Henriksson. Sträckan Helsingborg - Jönköping är ett exempel.

Man räknar med att i väghållningsarbetet kan minst tio konventionella fordon bytas ut mot en EMTW. Maskinen är även förberedd att delta i transportsystemet eftersom den dels kan köras själv, men även lastas på lastbil med standardmått och som inte behöver vara specialbyggd.

Den EMTW man ska presentera i Tylösand är en grundmodell och intresset hos Trafikverket är stort för att få entreprenörerna att köpa maskinen som har ett åretruntkoncept.
- Intresset är påtagligt och Trafikverkets chef Lena Erixon är den som ska klippa bandet i Tylösand när vi presenterar vår världsunika produkt, avrundar Wiktor Andersson och Arne Henriksson som räknar med att de första maskinerna i drift ska synas under sommaren 2018.

Enligt undersökningar gjorda av Karolinska Institutet, visar att behovet av EMTW på den svenska marknaden, är cirka 300 maskiner. 


Så tar EMTW sig över vägräcket:


Filmen producerad av EMTW.


Överst: Såhär ser skelettet av EMTW ut. När Proffs besöker företaget, är karossen på lackering inför premiärvisningen i Tylösand. Nederst: Hydraulikspecialisten Mats Leijonborg har jobbat många år tillsammans med Arne Henriksson. Foto: Heidi Bodensjö 

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 6 September 2017, kl 16:40
Kategori: Nyhet
Taggar: EMTW, TMA-fordon, Trafiksäkerhet, Tylösandsseminariet, Uppfinningar

PROFFS NR 11-2017 UTE NU!

Det är dags att kräva en internationell bärgningsförsäkring!

Ett trailerekipage råkade den 8 november ut för ett haveri och stod därför väldigt illa till på E20 vid Kumla. Många ringde till polisen och till Trafikverket för att påtala riskerna med att trailern stod en bit ut på vägbanan.
Men att det var farligt, togs uppenbarligen inte på så stort allvar av nämnda myndigheter. Snart inträffar det värsta tänkbara. En personbil kör in i det stillastående ekipaget och en kvinna avlider.

Dom idag:

Rumänskt åkeri får betala 150 000 för manipulation av färdskrivare

Det rumänska företaget Luxury Bride säljer brudklänningar och bedriver åkeriverksamhet. När nu åkeriet fastnat i Västeråspolisens nät, kanske man behöver sälja extra många brudklänningar ett tag framöver. Talan om företagsbot väcktes och idag meddelades domen.

Sverige riskerar att missa EU:s infrastrukturmål

Sverige har åtagit sig att bygga ut vissa vägar och järnvägar så att EU får ett sammanhållet stomnät. Riksrevisionens granskning visar att regeringen och Trafikverket inte har prioriterat detta åtagande i den nationella infra­struktur­planeringen, vilket riskerar att leda till att EU-målen inte nås i tid.

Transportfuskare stod på rad i Helsingborg

- Började med en avåkning i snöslasket

I slasket som följde nattens snöfall på västkusten, halkade bland annat en lastbil tillhörande ett Helsingborgsföretag av vägen på Hallandsås. Polispatrullerna som kom till platsen började med att varna och leda trafiken förbi olycksplatsen. Men när trafikpolisen sedan tog en närmare titt på lastbilen, var det en hel del som inte stod rätt till.

Polack fick böta två gånger - för samma överlast

Att trafikpolisen ertappar överlastade 3,5-tonsbilar är dessvärre inget nytt under solen. Men att samma bil blir tagen två gånger med samma överlast inom loppet av någon timme är kanske desto ovanligare. Det hände idag – i Helsingborg.

Moderat politiker får upprättelse:

”Det är Berghedens linje som gäller”

När Transportutskottets resolution för skapandet av EU:s stora vägtransportpaket (mobilitetspaket) den 18 maj i år röstades igenom i Strasbourg, stod det klart att Moderaterna i EU röstat mot det egna partiets politik som drivs här i Sverige.
Proffs har envist ställt frågan vems politiska inställning det är som gäller för moderaterna. Är det Anna Maria Corazza Bildts eller Sten Berghedens? Nu, ett halvår senare, har vi äntligen fått svaret!

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant