Bilderna illustrerar en del tänkbara användningsområden för EMTW.

Uppfinningen som gör TMA överflödigt

Mångsidig maskin ska rädda vägarbetarens liv

Den kan klättra över vägräcken, utrustas med oändligt många tillbehör, användas inom lika många olika områden och har potential att spara både liv, resurser och miljö. Vi talar om en svensk världsnyhet vid namn Environmental Multi Terrain Wheeler, EMTW, maskinen som kan arbeta på vägen utan att vara i vägen.


Wiktor Andersson och Arne Henriksson. Foto: Heidi Bodensjö 

Problemen med att personer dör i samband med arbeten på våra vägar är ständigt aktuell. Idag används exempelvis flera TMA-fordon endast för att skydda en maskin som klipper gräs utmed motorvägen. Det skapar trafikstörningar, irritation och olyckor, även dödliga sådana. Miljön tar också onödig skada av att flera fordon måste agera skydd.

På initiativ från några entreprenörer i Mälardalen, inbjöds det 2009 till ett seminarium om problemet med bland andra Trafikverket. En av deltagarna var Arne Henriksson.
- Vi ställde oss frågan hur länge vi kunde hålla på att vara i vägen på vägarna, säger han när vi träffar honom och Wiktor Andersson i Falkenberg där maskinen just nu färdigställs inför premiärvisningen på Tylösands trafiksäkerhetsdagar den 12 september.

En arbetsgrupp bildades utifrån seminariet och med ekonomiskt stöd från Trafikverket och VINOVA, uppfann Arne den unika, ihåliga cylindern som hela maskinen är uppbyggd runt.

När testerna var klara var det dags för ett kommersiellt företag att ta vid utveckling och finansiering av produkten och efter en tid hamnade projektet så hos EMTW där Henriksson och Andersson sitter vid rodret.

Man arbetar med mottot ”mer väg för pengarna”. Förklara vad ni menar.
- Genom att maskinen utför sitt arbete från utsidan av vägen, stör den inte trafiken och inga TMA-bilar behövs, säger Andersson. TMA-fordon tillför endast säkerhet och förarna utsätts för risker och miljön för onödiga utsläpp.

Genom att TMA-bilarna inte behövs kan de utföra andra uppgifter som är vägrelaterade, säger han. Exempelvis laga hål i vägarna. EMTW ska inte göra förare arbetslösa utan ska istället frigöra resurser till annat nödvändigt arbete.
- Och att sitta i en TMA-bil på tomgång och bara vänta på att bli påkörd, kan inte vara det bästa jobbet, säger han.

Istället för att ha tre maskiner som klipper gräs utmed motorvägen, behövs det endast en EMTW som med tre klippare klipper allt med en gång, från utsidan. Med möjlighet att använda olika tillbehör, är det bara fantasin som sätter gränser för användningsområdena. Kommer många vägrenar att behöva byggas om för att klara EMTW?
- Marktrycket från EMTW per cm2 är inte mer än en personbil och stora delar av dagens vägrensnät fungerar bra för maskinen som de är, säger Henriksson. Sträckan Helsingborg - Jönköping är ett exempel.

Man räknar med att i väghållningsarbetet kan minst tio konventionella fordon bytas ut mot en EMTW. Maskinen är även förberedd att delta i transportsystemet eftersom den dels kan köras själv, men även lastas på lastbil med standardmått och som inte behöver vara specialbyggd.

Den EMTW man ska presentera i Tylösand är en grundmodell och intresset hos Trafikverket är stort för att få entreprenörerna att köpa maskinen som har ett åretruntkoncept.
- Intresset är påtagligt och Trafikverkets chef Lena Erixon är den som ska klippa bandet i Tylösand när vi presenterar vår världsunika produkt, avrundar Wiktor Andersson och Arne Henriksson som räknar med att de första maskinerna i drift ska synas under sommaren 2018.

Enligt undersökningar gjorda av Karolinska Institutet, visar att behovet av EMTW på den svenska marknaden, är cirka 300 maskiner. 


Så tar EMTW sig över vägräcket:


Filmen producerad av EMTW.


Överst: Såhär ser skelettet av EMTW ut. När Proffs besöker företaget, är karossen på lackering inför premiärvisningen i Tylösand. Nederst: Hydraulikspecialisten Mats Leijonborg har jobbat många år tillsammans med Arne Henriksson. Foto: Heidi Bodensjö 

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 6 September 2017, kl 16:40
Kategori: Nyhet
Taggar: EMTW, TMA-fordon, Trafiksäkerhet, Tylösandsseminariet, Uppfinningar

MÅNADENS LEDARE

Gurkor, jordgubbar och vattenkraft - men...

Varför bryr sig EU inte om framkomligheten?

Välkommen till ett nytt nummer av ”en riktig lastbilstidning”. Som vanligt bjuder vi på varierande läsning. Jag konstaterar till min stora glädje att Proffs fortsatt är en otroligt populär tidning på nätet, med fantastiska besökssiffror.
Men glöm inte att se våra olika kanaler som en helhet. På nätet handlar artiklarna till stor del om rufflarna som gör livet surt för er som jobbar seriöst i en bransch som betyder oerhört mycket för oss alla. Tidningen som du nu håller i handen, har en betydligt mjukare ton. För det mesta.

Full Postnordförare stoppades vid Öresundsbron

På trailern syns Postnords logotyp. Bakom ratten i dragbilen satt en berusad chaufför. Ärendet slutar med indraget körkort och dagsböter för chauffören - och med att Postnord återigen förekommer i "mindre smickrande sammanhang", för att uttrycka sig snällt.

Cabotageärende slutade med polisjakt i Västerås

Mjukstart med en överlast och brott mot kör- och vilotiderna, slutar med ett otillåtet cabotage som, efter betalning, smiter från platsen. Jakten tar slut i Enköping. Transportstyrelsen konstaterar att det åter är ett otillåtet cabotage, men godkänner inte en andra sanktionsavgift.

Johan överlevde den allvarliga kraschen

Vill att EU-ekipagen förbjuds vintertid

"Jag ser det som ett problem att man tillåter den här typen fordon i vårt klimat på hala vintervägar". Detta säger Johan Lavås som med en hårsmån klarade livhanken då ett EU-ekipage vek sig och snurrade över på hans vägbana på E4 Mellan Härnösand och Timrå.
Samma tur hade inte en av de andra personerna som var inblandad i den svåra olyckan, som krävde ett dödsoffer.

Regeringen skyndar långsamt med utredning om konkurrenskraft

Den 19 april 2017 debatterade och fattade riksdagen beslut om ett tillkännagivande till regeringen om att tillsätta en utredning för att skyndsamt stärka den svenska åkerinäringens konkurrenskraft. Sten Bergheden (M) konstaterar att utredningen lyser med sin frånvaro och efterlyser den hos infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion – med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018

23 februari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018
Stäng

23 februari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Bättre väghållning eller förbjuda EU-ekipage?
  • Det här gäller för vinterväghållningen
  • Ekol - transportjätte med egna hamnar, fartyg och tåg
  • Karlstadslaken effektiv till minus 15
  • Schmitz har \"hängt med\" i 125 år
  • Berkvist gjorde katt av monstret
  • Grönt ska bli grönare med nya lastbilar från Mercedes
  • Woxlins Åkeri AB firar 70 år i år
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant