10 sätt att vara en dålig transportköpare

Om ett par veckor går den åttonde QIII-dagen av stapeln. Det är en heldag där olika personer från transportbranschen berättar om framgångar och motgångar på jobbet samt hur de köper, säljer och reglerar vägtransporter.

Vi delar också ut pris till några av dem som lyckats. Det brukar bli en väldigt glad, rolig och positiv dag – föredragshållarna berättar oftare om lyckade satsningar än om misslyckanden, deltagarna småpratar gärna om kvalitetshöjningar de bidragit till och politikerna pratar sig varma om hur mycket de planerar att göra för att höja kvaliteten vid vägtransporter.

Lätt är det inte

Egentligen är allt med QIII-dagen bra, förutom att om man inte visste bättre så skulle man kunna tro att det är lätt att fixa transporter med hög kvalitet. Det är det inte. Det är tvärtom lätt att köpa transporter med låga krav, att vara en dålig transportköpare helt enkelt. Så innan jag strax ska förbereda allt prat om att vara en bra transportköpare och hur viktigt det är att sådana finns, passar jag på att lista tio sätt att vara en dålig transportköpare.

De tio sätten

Så här gör man:
– Kontaktar första bästa åkare och ryter fram att grejerna ska köras från A till B snabbast och billigast möjligt.
– Vägrar lyssna på något tjafs om miljöklassade bilar, eco-driving eller förnyelsebart bränsle.
– Struntar i att säljaren förklarar att tidsschemat är orimligt och stressar förarna som svårligen kan klara det utan att bryta mot lagen.
– Lyder den gammalmodiga ekonomichefen som säger att man inte får köpa dyrare transporter trots att de blir billigare på sikt.
– Meddelar att metoder för godssäkring inte är av intresse trots den överhängande risken för godsskador.
– Uppvisar samma ointresse för förares och andras säkerhet vid lastning och lossning.
– Ställer en del krav på pappret men meddelar att det bara är för syns skull.
– Går hem till sin sköna soffa en timme tidigare istället för att fundera på vilken slags transporter som främjar varumärket.
– Ställer massor med krav men vägrar betala för dem.
– Vägrar att följa upp transporten, ens med ett samtal för att fråga transportören hur det funkar.
Nå, det låter väl inte så svårt. Att vara bra är däremot mycket svårt. Fast kul.

Lasse Holm
Verksamhetschef QIII
…som för övrigt hoppas att Mayaindianernas kalender inte betyder att jorden upphör nästa år…

 

Om artikeln

Publicerad: 2010-01-29 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: