Trafikpolis Christer Hansson berättar om kontrollverksamheten för den lyssnande delegationen från Regeringskansliet. Foto: Göran Rosengren Trafikpolis Christer Hansson berättar om kontrollverksamheten för den lyssnande delegationen från Regeringskansliet. Foto: Göran Rosengren

Rattfylla och otillåtet cabotage när delegation från Regeringskansliet besökte trafikpolisen

Under onsdagen samlades en delegation från Regeringskansliet på polisens kontrollplats för att ta sig en titt på kontrollverksamheten. Delegationen ingår i den grupp som utreder ”Effektivare kontroller av yrkestrafik på väg”. Dagen bjöd på en flora av trafikbrott – och ett otillåtet cabotage.

Det råder full polisaktivitet vid Långeberga strax utanför Helsingborg när Proffs närmar sig platsen. Vi noterar ovanligt många poliser och beslutar oss för att stanna till.

På plats får vi veta att det handlar om ett ”studiebesök” av en del av den grupp som är utsedd för att utreda ”Effektivare kontroller av yrkestrafik på väg”. Utredningen är ett regeringsuppdrag var syfte är att bland annat se över om det är lämpligt att sanktionsväxla vissa brott och om det finns skäl för ett system med trafiksäkerhetskontrollanter.

På chaufförens rygg läser vi ”Robokop”. Här fick han möta den riktiga polisen, Joakim Hugosson i det här fallet, vilket slutade med 1 500 kronor i böter för att inte ha säkrat cirka 6 ton gods på trailern.

På kontrollplatsen träffar vi poliskommissarie Erling Andersson, som för Polismyndighetens räkning är med i utredningsarbetet. Erling vill inte svara på några specifika frågor om själva utredningen men han berättar att den består av många delar, vilket betyder väldigt mycket – och komplext – arbete.
– Uppdraget ska redovisas senast den 30 april 2021, säger Erling Andersson.

I normala fall träffar man lite drygt en handfull poliser och bilinspektörer på Långeberga. På onsdagen är de så många att vi inte ens kan räkna in dem.
– Vi har även Malmö och Kävlinge på plats så totalt är vi 17 patruller, förklarar Farid Umeflod, som är gruppchef i Helsingborg.

Utan ABS på släpet får en fordonskombination inte vara längre än 24 meter. Ekipaget på bilden uppfyllde inte kravet och var därför 1,2 meter för långt. Detta tillsammans med flera nedslitna däck, varav ett där kordväven blottades, slutade med totalt 4 600 kronor i böter för chauffören i det svenskregistrerade ekipaget.

Tack vare polisens massiva insats fick delegaterna från Regeringskansliet möjlighet att ta del av många vanligt förekommande typer av brott och överträdelser.
– Bristfällig lastsäkring, otillåtet cabotage, för långt ekipage och en rattfylla för att bara nämna något som vi hittade idag, säger Farid.

Ett otillåtet cabotage avslöjades under onsdagen inför ögonen på delegationen på plats. Bilinspektör Mazen Al-Asam tog senare med sig ekipaget till polishuset där det klampades. Men redan en timme efter klampningen hade förskottet på sanktionsavgiften om 40 000 kronor betalats. Speditören är i nuläget inte misstänkt för brott.

För rattfyllan stod en utländsk chaufför.
– Det visade sig att han hade 0,22 mg/l utandningsluft, berättar Farid Umeflod.

I grova drag kan man översätta det till cirka 0,44 promille i blodet. Gränsen för grovt rattfylleri är 0,50 mg/l eller 1,0 promille. Chauffören greps och fördes till polisstationen.


Polisen hade också
hastighetsövervakning. Under onsdagen, någon timme innan kontrollen avslutades, hade man tagit hand om tre bilförares körkort på grund av fortkörning.
– Dagens rekord är just nu 165 km/t (på 110-sträcka, reds anm). Den föraren var på väg till flyget, berättar trafikpolis Joakim Abrahamsson från den ”lätta gruppen” i Helsingborg.

Trafikpolis Joakim Abrahamsson berättar att tre körkort omhändertagits under onsdagen på grund av fortkörning. Dagen innan tog polisen 20 körkort från förare som trampat lite väl hårt på gaspedalen.

Tre körkort kan låta mycket. Men…
– Under tisdagen tog vi 20 körkort på 1 timme och 20 minuter. Vi kunde ha tagit betydligt fler om vi hade varit fler patruller, förklarar Joakim och tillägger att den aktuella hastighetskontrollen gjordes på en 60-sträcka vid Helsingborgs norra infart.

Proffs konstaterar att delegationen som tagit sig till Långeberga fick vara med om många vanligt förekommande brott och förseelser som polisen till vardags har att handskas med. Det enda som inte stämde överens med verkligheten var det enorma uppbådet av poliser. Väl så viktigt att poängtera.

Om artikeln

Publicerad: 2020-10-16 15:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Effektivare kontroller Helsingborg Kävlinge Malmö Trafikpolisen Transportfusket Utredningar