Dåligt underhåll av vägar kostar

Drygt en halv miljard per år. Det är vad dåliga vägar kostar skogsnäringen i riket. Och vägkvalitén i Värmland är inte heller mycket att skry...

Drygt en halv miljard per år. Det är vad dåliga vägar kostar skogsnäringen i riket. Och vägkvalitén i Värmland är inte heller mycket att skryta med, konstaterar Erik Risberg, vd i Värmlands Åkeriförening, enligt Värmlands Folkblad.rn- En gradvis förstörelse pågår, på grund av bristande underhåll. Det är som att strunta i att måla om ett hus. Till sist börjar bräderna ruttna och hela huset blir förstört, säger han.rnNågra större glädjeämnen syns inte heller vid horisonten. rn- Regeringen satsar på storstadsregionerna. Under tiden ökar eftersläpningen i bland annat Värmland. Anledningen till att det ser ut som det gör är ju att Vägverket inte får mer pengar. Det man missar är ju att dåliga vägar också kostar pengar. Det är dyrt att vara fattig, det är bara att konstatera det.rnErik Risberg hänvisar till Inge Nilsson Piehl på Vägverket i Karlstad.rn- Han räknade för något år sedan ut att om vi fick 100 miljoner att använda enligt en prioritering vi kunde göra här i länet, så skulle vi ha ett vägnät, från länsvägar och neråt, med relativt god standard.rnDet skulle betyda enormt mycket, menar han.rn- Vi ska ju minnas att det inte bara är skogsbruket med sina lastbilar som behöver bättre vägar. Vi har mjölkbilar och transporter av andra livsmedel som ska fram. Vi har turister som vill ha bra vägar och inte minst boende. Om vi vill att folk ska kunna bo kvar ute på landsbygden måste vägarna förbättras.

Om artikeln

Publicerad: 2008-10-21 00:00
Kategori: Nyheter
Taggar: