Den här föraren är ingen höjdare

Men det är lasten!

Strax efter lunchtid fredagen den 7 augusti tappade chaufför Mathias Bruno från Frillesås och hans medpassagerare hakan, då en av Varbergs kommuns lastbilar hamnade framför dem. Mathias tog snabbt upp mobilen och förevigade transporten i en bildserie som han lade ut på internetsajten Facebook.

Genom kontakter på Facebook, fick Proffs se Mathias bilder och tog kontakt med både honom och ansvarig på kommunen. Redan efter bara några timmar hade bilderna föranlett ett tämligen omfattande intresse från media.
Fordonet som tillhör Transportcentralen, och som ägs av Varbergs kommun, hade lastat två bandvagnar. Transporten skulle gå från Brandstationen i staden till den närliggande skrotfirman. En sträcka på cirka två kilometer. Istället för att köra två turer, valde chauffören att lasta båda fordonen samtidigt.

Inga spännband

Exakt hur högt ekipaget var under den milt sagt annorlunda transporten, kan Mathias endast uppskatta, men att döma av hur mycket kranarmen var utdragen, bör det röra sig om i alla fall sex meter - om inte mer. Godset var, enligt Mathias och medpassageraren, inte säkrat vilket de pekar på framgår av bilderna.
- Det övre fordonet hänger i kranen och ligger emot det undre, men inte ett enda spännband, säger Mathias som även noterade att hastigheten på delar av sträckan låg...

 

Läs mer i Proffs! Skaffa din prenumeration här.


Det var den här synen som upprörde Mathias Bruno och hans kollega. Och att visa bilderna för den breda allmänheten var inget som Mathias ens tvekade en sekund på. - Min gräns för vad som är tolererbart, överskreds av den aktuella transporten med stor marginal och jag vill som yrkesförare tydligt ta avstånd från sådant, förklarar han. 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 25 September 2009, kl 00:00
Kategori: Ur innehållet
Taggar: -

Nu finns klampningsutrustningen – åtminstone i Helsingborg

Sedan i söndags, den 1 mars, har polisen fått möjlighet att klampa fordon för att förhindra fortsatt färd. Men mediarapporteringen, både före och efter den 1 mars har mest handlat om att klampningsutrustningen saknas ute på kontrollplatserna.
Men så är det inte längre – åtminstone inte i Helsingborg.

Inga skärpta regler om anmälan av arbetsplatsolyckor

Andra facktidningar har publicerat uppgifter om att reglerna kring anmälan olyckor och tillbud på arbetsplatsen skärps från den 9 mars. Uppgiften är felaktig. Proffs reder ut vad som gäller.

Mellanlagring av farliga sopor kostade 75 000

IL Recycling Service AB i Norrköping har fått ett strafföreläggande med företagsbot på 75 000 kronor, eftersom man utan anmälan till eller godkännande av Norrköpings kommun låtit transportera farligt avfall från olika hushåll till sin anläggning i kommunen och mellanlagrat avfallet där

Infrastrukturministern träffar danska transportministern

"Jag vill lära mig mer"

Torsdagen den 26 februari reser infrastrukturminister Anna Johansson till Köpenhamn för att träffa Danmarks transportminister Magnus Heunicke. Transportministrarna kommer bland annat att diskutera sociala villkor och regelefterlevnad inom vägtransportmarknaden.

DEBATTARTIKEL

”Handlingsförlamade politiker och överbetalda lobbyister hotar vår bransch”

Lastbilar försvinner, registreringsskyltar försvinner, diesel, däck, spännband, lampor och brandsläckare försvinner. När sjutton ska våra politiker reagera? Eller rättare sagt – när ska de göra något?

Stulna Scaniachassin i Polen?

Under den gångna helgen stals tre splitternya Scaniachassin från påbyggnadsföretaget Joab i småländska Lessebo.
- Och vad vi fått veta på olika vägar är att lastbilarna troligen redan är i Polen, säger Andreas Borst, hos Joab.

#HÄRSTANNARSVERIGE

Stor uppslutning i "nya ronden" av Här stannar Sverige

En ny "rond" av Här stannar Sverige har satts igång. Idag började återigen fotografier på stillastående ekipage att strömma in på Facebook, i gruppen "Här stannar Sverige".

TRANSPORTFUSKET I FOKUS

”Andy” – en bricka i ett organiserat brottsupplägg?

Ytterligare ett ekipage rullar in på kontrollplatsen i Långeberga. Bakom ratten i den vita MAN-dragbilen sitter Andy. Han ser glad ut när jag presenterar mig för honom och han verkar inte det minsta nervös inför den kontroll som väntar. Och att han blir intervjuad av en lastbilstidning verkar vara något som inspirerar honom.
Andy börjar berätta om sitt chaufförsjobb. Han pratar som om han följer lagboken till punkt och pricka. I själva verket är det precis tvärtom. Det framgår tydligt att Andy inte förstår det olagliga i det han gör...

TRANSPORTFUSKET I FOKUS

Här stannar Sverige – IGEN!

Nu är det nog, nu håller det på att upprepas igen. Att straffen för begångna trafikbrott ska vara så låga är ett slag i ansiktet. Det menar Johan Kullgren, en av initiativtagarna till "Här stannar Sverige".

TRANSPORTFUSKET I FOKUS

Bulgar fick betala 51 000 när bilinspektör anade ”ugglor i mossen”

På en och samma dag, den 2 februari, avslöjade Helsingborgspolisen tre olagliga cabotagetransporter. I onsdags den här veckan ertappades ytterligare en och på torsdagen, en till.
Totalt har polisen nu avslöjat tio fall av olaga cabotage – bara i år – bara i Helsingborg.

TRANSPORTFUSKET I FOKUS

Ytterligare skärpta regler för åkeribranschen

Den första mars träder den nya lagen om åtgärder vid hindrande av fortsatt färd i kraft. Regeringen har i dag beslutat att åtgärderna även ska kunna vidtas när ett förskott för sanktionsavgift för överträdelse av bestämmelserna om cabotagetransporter på väg inte har betalats omedelbart i samband med kontrollen. Beslutet är ute på remiss och väntas träda i kraft den 1 juli i år.

Hiab laddar upp för VM i krankörning

Hiab sponsrar det allra första World Crane Championship, vars final äger rum på Commercial Vehicle Show i Birmingham, Storbritannien, den 14-16 april 2015. Under det senaste året har kvalificeringstävlingar ägt rum i 11 olika länder i vilka man vaskat fram finalister från hela världen.
För att vinna förstapriset, 25 000 euro, måste man slå "hemlige Erics" tid i hinderbanan....

Bioetanol överlägset bäst för miljön

Bioetanol är den överlägset mest miljöeffektiva tekniken för förnybara drivmedel när det gäller att minska koldioxidutsläppen från tunga fordon visar en stor studie genomförd i Stockholm.

TRANSPORTFUSKET I FOKUS

Flera fall av olaga cabotage har passerat ”steg två”

Nu har Transportstyrelsens kvarnar börjat mala

Den som följt rapporteringen här i Proffs nätupplaga, vet att polisen på senare tid har stoppat flera utländska ekipage och kvarhållit dessa tills sanktionsavgiften har erlagts. Ofta handlar det om olaga cabotage, där sanktionsavgiften ligger på 40 000 kronor.
I flera av de fall vi skrivit om, har Transportstyrelsen nu överprövat polisens beslut.

TRANSPORTFUSKET I FOKUS

Bulgar fick betala sanktionsavgift

Olaga cabotage avslöjat vid Vansbro

I onsdags på förmiddagen stoppade polisen, region Bergslagens trafikgrupp 3, en bulgarisk dragbil med en finskregistrerad trailer på riksväg 66 i Vansbro.
Kontrollen resulterade i en rapport om olaga cabotage med tillhörande sanktionsavgift om 40 000 kronor - som har betalats in till staten.

Tidningen Proffs fre 27 februari 2015

27 februari 2015

Proffs är tidningen som riktar sig mot alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter. Proffs lyfter fram människan, maskinen och de företagare som kämpar för att ”vanliga” konsumenter, varje dag ska finna bland annat färsk mjölk i butiken, medicin på apoteken och reservdelar till sina bilar på verkstaden.

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Något blåögt””

Rättsliga beslut har i alla tider lett till missnöje åtminstone hos någon berörd. Inom straffrätten är sällan alla inblandade nöjda. En målsägande som anmält våldtäkt till exempel, blir inte nöjd om förundersökningen nedläggs eller ett väckt åtal ogillas därför att bevisningen inte anses räcka till.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 27 februari 2015
Stäng

27 februari 2015

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Sanktionsavgifterna strömmar in till statskassan
  • Elgiganten byter transportstrategi
  • Fängelse för chaufför med falska handlingar
  • Mercedes på rejäl frammarsch i Sverige
  • Rallycross och timmerbilar är livet
  • Mineraloljor är bäst - men det är kemiska som gäller
  • Publiksuccé för Bilar som jobbar
  • Peters flistugg värmer i Västra Götaland
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant