Den här föraren är ingen höjdare

Men det är lasten!

Strax efter lunchtid fredagen den 7 augusti tappade chaufför Mathias Bruno från Frillesås och hans medpassagerare hakan, då en av Varbergs kommuns lastbilar hamnade framför dem. Mathias tog snabbt upp mobilen och förevigade transporten i en bildserie som han lade ut på internetsajten Facebook.

Genom kontakter på Facebook, fick Proffs se Mathias bilder och tog kontakt med både honom och ansvarig på kommunen. Redan efter bara några timmar hade bilderna föranlett ett tämligen omfattande intresse från media.
Fordonet som tillhör Transportcentralen, och som ägs av Varbergs kommun, hade lastat två bandvagnar. Transporten skulle gå från Brandstationen i staden till den närliggande skrotfirman. En sträcka på cirka två kilometer. Istället för att köra två turer, valde chauffören att lasta båda fordonen samtidigt.

Inga spännband

Exakt hur högt ekipaget var under den milt sagt annorlunda transporten, kan Mathias endast uppskatta, men att döma av hur mycket kranarmen var utdragen, bör det röra sig om i alla fall sex meter - om inte mer. Godset var, enligt Mathias och medpassageraren, inte säkrat vilket de pekar på framgår av bilderna.
- Det övre fordonet hänger i kranen och ligger emot det undre, men inte ett enda spännband, säger Mathias som även noterade att hastigheten på delar av sträckan låg...

 

Läs mer i Proffs! Skaffa din prenumeration här.


Det var den här synen som upprörde Mathias Bruno och hans kollega. Och att visa bilderna för den breda allmänheten var inget som Mathias ens tvekade en sekund på. - Min gräns för vad som är tolererbart, överskreds av den aktuella transporten med stor marginal och jag vill som yrkesförare tydligt ta avstånd från sådant, förklarar han. 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 25 September 2009, kl 00:00
Kategori: Ur innehållet
Taggar: -

Het debatt om beställaransvar i Malmö

Transportpolitisk debatt på temat beställaransvaret hölls i Malmö och gav både sting och hetta för, även om man är överens om mycket, finns tydliga skiljelinjer mellan såväl lösningar som värderingar.

Åkare klipper tankkort i protest

Circle K: ”Oriktig information”

När franska Samat vinner upphandlingen av transporter för Circle K i södra Sverige, möts detta av oro bland förarna trots att alla välkomnats att söka anställning i det nya bolaget. Nu har anställningsintervjuer gjorts och Proffs har lyssnat på ljudinspelningar från dem.

Två förare utan YKB stoppade - i Norge

Den makedonske föraren var på väg till mejeriet Tine i Ringebu, Norge, men saknade YKB. Även ersättaren saknade detta. Han kom från Ekornes Beds.

Scania utsedd till Truck of the Year 2017

Nya R- och S-serierna har utsetts till Årets Lastbil 2017 av en grupp lastbilsjournalister i Europa. Priset delades ut till vd Henrik Henriksson under öppningsdagen för IAA-utställningen i Hannover. I juryns motivering framhölls bland annat den nya lastbilsgenerationens förarkomfort, säkerhetsaspekter som sidokrockkudde och positiv påverkan på en åkares totalekonomi.

Politiker överens - Lån riskerar snedvrida konkurrensen

EBRD: ”Bra för landets ekonomi”

Garanti Leasing Romania har fått ett mångmiljonlån från European Bank for Reconstruction and Development (EBRD) som ska satsas på den rumänska leasingmarknaden för lastbilar, trailers och andra fordon samt utrustning relaterat till dessa verksamheter.

Cummins får bidrag för utveckling av gasmotor

I Kalifornien har Cummins fått anslag för att utveckla en naturgasdriven motor för tunga fordon. Framgångar här, kan ge gasdrift i tunga fordon en skjuts framåt inte bara i Kalifornien.

Scanias ”lastbilsklocka” har startat

Klockan tickar. Scania har antagit den tuffaste utmaningen av alla − kampen mot tiden. Utmaningen var att få 14 lastbilar att hålla tiden på sekunden. På ett övergivet flygfält långt ute i ödemarken skapade Scania en gigantisk klocka som visade tiden under ett dygn.

Resan som kunde ha blivit Kents sista

”Han drog fram en jaktkniv”

Kents livsresa kunde tagit slut i Calais, men turen räddade honom. Situationen i Calais har av svenska politiker kallats för "storm i ett vattenglas". De som bor i området och chaufförerna som måste köra där, har en annan uppfattning.

Polsk förare utan körkort anhölls inte

Axels Nöjesfält kom till Västerås och bjöd polisen på "tivoli", men åklagaren ville inte hänga med i "karusellen", så den misstänkte fick löpa för stunden. Hur långt lagens långa arm kommer att räcka för att lagföra honom nu, återstår att se.

Förväxling när död chaufför skulle skickas hem

Ett svenskt bårhus skickade fel kropp till Litauen. I Litauen lägger man skulden på transportfirman.

Full Vos-chaufför stoppades av tullen

Under natten mot onsdagen stoppar Helsingborgstullen ett polskregistrerat trailerekipage i färjeläget. Den polske chauffören fick blåsa i tullens alkomätare, vilken gav ett positivt svar.

Åtta skolor i kampen att bli Årets Transportskola

Åtta skolor återstår för utmärkelsen Årets Transportskola – Till Anders Jonzons minne. Det är TYA (Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd) som står bakom utmärkelsen.

Arla ett steg närmare fossilfria transporter

Idag inviger bondeägda Arla 17 nya etanoldrivna lastbilar och en ny tankstation vid mejeriet i Kallhäll. Lastbilarna från Scania drivs med dieselmotoranpassad etanol från Lantmännen som tillsammans reducerar koldioxidutsläppen med upp till 90 procent. Därmed är Arla i Sverige nu ännu närmare målet att helt fasa ut fossilt bränsle.

Big Bang-arrangörerna nöjda med manifestationen

Här stannar Sverige får nu öppet stöd av Sveriges Åkeriföretag och Transportarbetareförbundet. Tillsammans har parterna författat en skrivelse som innehåller de gemensamma kraven man ställer på politikerna. I sällskap av femtontalet lastbilar, anlände man till riksdagens öppnande för att personligen överlämna skrivelsen.

Irländare får betala 160 000 för magnetfusk

En 43-årig irländsk chaufför kan se fram emot ett möte med det danska rättsväsendet. Detta efter att ha blivit ertappad med att ha fuskat med färdskrivaren.

Tidningen Proffs fre 19 augusti 2016

19 augusti 2016

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Herren har kallat sade prästen - och lämnade rättssalen”

Även i en rättssal där brottmål handläggs kan humoristiska situationer passera. Minns särskilt ett mål där jag hade åtalat en präst för osant intygande avseende innehållet i ett personbevis (prästen frikändes) och där prästen efter ungefär halva huvudförhandlingen sittande intill sin försvarare plötsligt reste sig från den tilltalades bänk och sakta skred på väg ut ur rättssalen.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 19 augusti 2016
Stäng

19 augusti 2016

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

Årets åttonde nummer innehåller 48 sidor med allt från nyhetsartiklar till intressanta \"hemma-hos\"-reportage.

Vi tar givetvis också upp ämnet \"Transportfusk\" och tittar i det sammanhanget till exempel lite närmare på vilka konskevenser det kan få att köra med överlastade \"lättlastare\". Alltså sådana fordon som bland annat Volvo Cars gods transporteras i - och som avslöjats köra med smått gigantiska överlaster...

Detta - och mycket mer - i PROFFS nr 2016-08.

Och... Vi ses väl på Elmia den 24-27 augusti?
Du hittar oss i monter D01:58!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant