Den här föraren är ingen höjdare

Men det är lasten!

Strax efter lunchtid fredagen den 7 augusti tappade chaufför Mathias Bruno från Frillesås och hans medpassagerare hakan, då en av Varbergs kommuns lastbilar hamnade framför dem. Mathias tog snabbt upp mobilen och förevigade transporten i en bildserie som han lade ut på internetsajten Facebook.

Genom kontakter på Facebook, fick Proffs se Mathias bilder och tog kontakt med både honom och ansvarig på kommunen. Redan efter bara några timmar hade bilderna föranlett ett tämligen omfattande intresse från media.
Fordonet som tillhör Transportcentralen, och som ägs av Varbergs kommun, hade lastat två bandvagnar. Transporten skulle gå från Brandstationen i staden till den närliggande skrotfirman. En sträcka på cirka två kilometer. Istället för att köra två turer, valde chauffören att lasta båda fordonen samtidigt.

Inga spännband

Exakt hur högt ekipaget var under den milt sagt annorlunda transporten, kan Mathias endast uppskatta, men att döma av hur mycket kranarmen var utdragen, bör det röra sig om i alla fall sex meter - om inte mer. Godset var, enligt Mathias och medpassageraren, inte säkrat vilket de pekar på framgår av bilderna.
- Det övre fordonet hänger i kranen och ligger emot det undre, men inte ett enda spännband, säger Mathias som även noterade att hastigheten på delar av sträckan låg...

 

Läs mer i Proffs! Skaffa din prenumeration här.


Det var den här synen som upprörde Mathias Bruno och hans kollega. Och att visa bilderna för den breda allmänheten var inget som Mathias ens tvekade en sekund på. - Min gräns för vad som är tolererbart, överskreds av den aktuella transporten med stor marginal och jag vill som yrkesförare tydligt ta avstånd från sådant, förklarar han. 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 25 September 2009, kl 00:00
Kategori: Ur innehållet
Taggar: -

Ytterligare en rattfylla fast i Helsingborg

Chauffören: ”Only two Beer”

För bara två veckor sedan, stoppade bilinspektör Krister Nilsson i Helsingborg en berusad lastbilschaufför på väg med gods till Ikea. Nu var det dags för Nilsson att stoppa ytterligare ett ekipage med berusad förare som dessutom brutit mot kör- och vilotiderna.

Italiens föreskrift om utstationeringsdirektivet ”förhastat”?

EU-kommissionen studerar Italiens initiativ till nya föreskrifter för utstationeringsdirektivet, men menar dessa kan vara förhastade. Det finns många oklarheter och som det ser ut nu, omfattas även cabotagetransporter av föreskrifterna. 

Volvo Cars vill inte prata om Uberaffären

Göran Rosengren: ”Anmärkningsvärt”

Volvo Cars och Uber i samarbete för att utveckla framtidens självkörande bilar. En satsning på 2,5 miljarder kronor i ett projekt initierat av Uber som vill satsa på en hel flotta med dessa bilar och en av leverantörerna blir nu Volvo.
Men Volvo vill inte prata om affären. Åtminstone inte med tidningen Proffs.

KRÖNIKA

Sven-Erik Alhem:

"Rättssystemet riskerar att haverera om alla nekar till brott"

Många med mig är oroliga över nedprioriteringen av polisens trafikövervakning. Allt färre poliser syns i trafiken och många har till exempel på E4 och E6 funnit sig kunna fastslå att fri fart råder i praktiken. Så blir det om risken att åka fast även för rejält flagranta hastighetsbrott är liten.

Efterlyser utökat beställaransvar - i Australien

Problemen inom transportnäringen är ingalunda bara nordiskt eller europeiskt. De är globala. The Transport Workers Union, TWU, i Australien, kräver nu större medansvar i fler led och högre upp när det sker lastbilolyckor, läser vi på deras hemsida.

Stal lastbil under knivhot

"Kom så nära att hans tröja rispades upp"

Kvart över ett i morse sker det som ingen av oss vill uppleva – en chaufför blir stoppad, knivhotad och lastbilen stjäls. Där kunde också hans liv slutat om inte en personbilist kommit till hans undsättning.

Akkafrakts dåliga resultat får underkänt

Akkafrakts resultat fick underkänt efter förra årets stora miljonförlust. Strategin som antogs 2012, höll inte.

Boije jagar nya rekord – med ”The Iron Knight”

Mean Green har pensionerats. Nu är det dags för Boije Ovebrink att hoppa upp bakom ratten i "The Iron Knight" i jakten på nya utmaningar och rekord.

Körde med magnet – fick böta 5 600

Åklagaren: ”En pressad situation”

I måndags vid 17-tiden stoppar trafikpolisen i Helsingborg ett spanskregistrerat ekipage. När polisen kontrollerar kör- och vilotiderna i den digitala färdskrivaren, förstod man genast att föraren, tillika åkeriägaren, inte hade rent mjöl i påsen.

Världens första krockgardin för lastbil - i nya Scania

Scanias nya lastbilsgeneration kan utrustas med sidmonterade krockgardiner som är integrerade i innertaket ovan dörrarna, en unik lösning som aldrig tidigare har erbjudits i lastbilssammanhang. Scanias krockgardiner ger ett kraftigt förbättrat skydd för de som färdas i fordonet i samband med vältning, en av de allvarligaste olyckstyperna för lastbilar.

Fängelsedom i Tornadomålet står fast

Helsingborgs tingsrätt dömde i januari tre företrädare för Helsingborgsbaserade Tornado Transport AB, senare namnändrat till Linkway Trans AB, till fängelse tre år och sex månader och fem års näringsförbud för att ha plundrat åkeriet på tillgångar och lastbilar.

Freja om det upprepade fusket:

”Hårda konsekvenser för den som bryter mot reglerna”

Turerna kring Freja och deras bulgariska/makedonska förare med brister i dokumenten, tycks upprepa sig och detta är inte något Freja alls tar lätt på, säger vd för Freja i Sverige, Jörgen Magnusson, som nu fick en rivstart efter semestern.

Samtliga får fängelse för traktorstölderna

Det blev fällande dom rakt över för de fem litauiska män som stått åtalade för en rad stölder av bland annat John Deere-traktorer i södra och mellersta Sverige förra året. Två döms till fängelse i 3 år för grov stöld och stöld, de övriga till fängelse mellan 1 och 1,5 år för medhjälp. 

Kritiserar polisen efter nytt cabotageärende

Polisen: ”Att kunna lagen är en grundförutsättning”

Trafikpolisen samlas i det lilla samhället Spången strax utanför Ljungbyhed. Det är torsdag och idag har man bestämt sig för att bland annat kontrollera hastighet och nykterhet. Bilinspektörerna i gruppen ska besiktiga fordonen.
- Det blir nog ingen kontroll av tung trafik idag, säger Lars-Olof Tuvesson när vi hälsar på varandra.
Tuvesson hade fel...

Experterna:

Den lastsäkringen duger inte

Två spännband var allt som höll traktorn på plats på flaket. Den synen mötte timmerbilschaufför Ari Pekka Sinervä när han skulle pausa i Grums söder om Karlstad. Är lastsäkringen tillräcklig? Det anser inte experterna...

Tidningen Proffs fre 19 augusti 2016

19 augusti 2016

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Behovet av polis är enormt””

Den så kallade UberPop-verksamheten torde vara över. Arrangören har länge kämpat för att det är en tillåten form av samåkningstjänst som går ut på att privatpersoner med bil ska kunna plocka upp passagerare mot viss betalning. Avgöranden i allmänna domstolar har emellertid satt P för verksamheten. I allt fall tills vidare.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 19 augusti 2016
Stäng

19 augusti 2016

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

Årets åttonde nummer innehåller 48 sidor med allt från nyhetsartiklar till intressanta \"hemma-hos\"-reportage.

Vi tar givetvis också upp ämnet \"Transportfusk\" och tittar i det sammanhanget till exempel lite närmare på vilka konskevenser det kan få att köra med överlastade \"lättlastare\". Alltså sådana fordon som bland annat Volvo Cars gods transporteras i - och som avslöjats köra med smått gigantiska överlaster...

Detta - och mycket mer - i PROFFS nr 2016-08.

Och... Vi ses väl på Elmia den 24-27 augusti?
Du hittar oss i monter D01:58!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant