Den här föraren är ingen höjdare

Men det är lasten!

Strax efter lunchtid fredagen den 7 augusti tappade chaufför Mathias Bruno från Frillesås och hans medpassagerare hakan, då en av Varbergs kommuns lastbilar hamnade framför dem. Mathias tog snabbt upp mobilen och förevigade transporten i en bildserie som han lade ut på internetsajten Facebook.

Genom kontakter på Facebook, fick Proffs se Mathias bilder och tog kontakt med både honom och ansvarig på kommunen. Redan efter bara några timmar hade bilderna föranlett ett tämligen omfattande intresse från media.
Fordonet som tillhör Transportcentralen, och som ägs av Varbergs kommun, hade lastat två bandvagnar. Transporten skulle gå från Brandstationen i staden till den närliggande skrotfirman. En sträcka på cirka två kilometer. Istället för att köra två turer, valde chauffören att lasta båda fordonen samtidigt.

Inga spännband

Exakt hur högt ekipaget var under den milt sagt annorlunda transporten, kan Mathias endast uppskatta, men att döma av hur mycket kranarmen var utdragen, bör det röra sig om i alla fall sex meter - om inte mer. Godset var, enligt Mathias och medpassageraren, inte säkrat vilket de pekar på framgår av bilderna.
- Det övre fordonet hänger i kranen och ligger emot det undre, men inte ett enda spännband, säger Mathias som även noterade att hastigheten på delar av sträckan låg...

 

Läs mer i Proffs! Skaffa din prenumeration här.


Det var den här synen som upprörde Mathias Bruno och hans kollega. Och att visa bilderna för den breda allmänheten var inget som Mathias ens tvekade en sekund på. - Min gräns för vad som är tolererbart, överskreds av den aktuella transporten med stor marginal och jag vill som yrkesförare tydligt ta avstånd från sådant, förklarar han. 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 25 September 2009, kl 00:00
Kategori: Ur innehållet
Taggar: -

Proffs önskar er alla en härlig sommar!

Nu drar Proffs webb- och tidningsredaktion ner på tempot. Semestern står för dörren och vi passar på att önska alla läsare och annonsörer en riktigt fin sommar!

Kända storföretag i ny cabotagehärva

Scania vill skärpa de egna kontrollerna

De olagliga cabotagetransporterna fortsätter att rulla på våra vägar. Så snart landets trafikpoliser tillåts arbeta med de uppgifter de är satta att utföra, avslöjas det ena fallet efter det andra. Under onsdagen var det dags igen – och de inblandade i den här historien är bland annat ett par hyfsat stora, svenska företag.

Stor förvirring kring överlastad skrotbil

Nu anmäls bärgningsföretag för vårdslöshet i trafik

Den avställda, överlastade och trafikfarliga lastbilen klampades i Sala med krav på åtgärder för att låsas upp. Något går emellertid fel eftersom, utan att åtgärder vidtagits, låser polisen upp klampningen och kort därefter hämtas den av bärgare för transport till Kapellskär i Norrtälje.

Åkeriet har betalat – och bilen har ny bromsskiva

I Eskilstuna klampades i fredags ett helpolskt ekipage för såväl för många cabotageresor som sprucken bromsskiva. Polisen och bilinspektören släppte inte ärendet och idag är det klappat och klart.

Brexit kan skapa kaos i Dover

Storbritanniens åkeriförbund oroas inför effekterna av ett Brexit och har därför åter lyft uppropet om att istället få fransk militär på plats i Calais för att skapa säkerhet för transporterna.

Klampades för sprucken bromsskiva och olaga cabotage

Vaken bilinspektör och polis i Eskilstuna, klampade ett polskt trailerekipage för både cabotage och tekniska brister. Detta innebär att 24-timmarsregeln inte gäller här, utan istället tills åtgärder vidtagits oavsett om sanktionsavgiften kommer in eller inte.

”Större bötesbelopp” väntar serbisk transportör

I måndags kontrollerade danska Tungvognscenter Syd ett serbiskt lastbilsekipage. Ekipaget stoppades i Odense, innanför miljözonen, eftersom bilen saknade miljözonsmärkning.

Bulgar fick böta två gånger – samma dag!

Den makedonske chauffören hade ingen bra tisdag. Inte heller hans bulgariske arbetsgivare. Men för fru Justitia blev det lite av en jackpot.

Nyinstiftat ”Kenta-pris” till Thomas Michalsen

Åkaren "Vårgårda-Kenta", Kent Johansson, var en välkänd profil i transportbranschen fram tills hans tragiska bortgång för fem år sedan. Hans engagemang, hans snygga bilar och inte minst att han startade Vårgårda Trophy, kommer för alltid att minnas. I lördags överraskade Tånga Trophy med en väl bevarad hemlighet, ett unikt pris: Kentas Minnespris.

(S) och (M) på kollisionskurs om kilometerskatten

Riedl (M): ”Regeringen ska be svenska folket om ursäkt”

Idag var det antagligen många åkare som satte kaffet i vrångstrupen när de i en artikel kunde läsa att regeringens förslag till kilometerskatt blir nära nog dubbelt så hög som den tidigare siffran som nämnts. 

P.Ø Scandex-ekipage körde olagligt cabotage – stack utan att betala

Körde på uppdrag av Amtek och Renault Trucks

Under tisdagen och onsdagen i den här veckan stoppades två bulgariska dragbilar på polisens kontrollplats på Arendalsvägen i Göteborg. Då ingen av dem hade rätt dokument för respektive transport, beslutade polisen att de skulle betala in förskott på sanktionsavgift om vardera 40 000 kronor.

Mats skyddade brinnande fordon med sin långtradare

En Audi börjar plötsligt brinna under fredagsförmiddagen på E4, södergående, cirka en mil norr om Norrköping. För att skydda den drabbade personbilisten, väljer chauffören Mats Gunnarsson från Falkenberg, att ställa sitt Haanpaa-ekipage tvärs över den ena körbanan.

220 ekipage på väg till Vårgårda

Göteborg Truck Meet flyttar till Vårgårda och redan på fredag slår man upp portarna för besökare som kommer att få se fantastiska lastbilar av alla sorter och en spektakulär ljusshow på kvällen.

Ingen döms för överlastat, trafikfarligt och avställt fordon

Med 5,5 tons överlast, bågnande skåpväggar och avställd, skulle lastbilen köras ut ur landet lastad med skrot till Lettland. En rådig privatperson reagerade på ekipaget och ringde ordningspolisen som kontaktade Västeråspolisen.
Samtalet kan ha räddat liv.

Ville rädda blomlasten – fick böta 170 000

Rätten i Kolding dömde under tisdagen ett holländskt företag till böter på totalt 130 500 danska kronor för kör- och vilotidsbrott. Allt för att rädda blommorna i lasten...

Tidningen Proffs fre 10 juni 2016

10 juni 2016

Proffs är tidningen som riktar sig mot alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter. Proffs lyfter fram människan, maskinen och de företagare som kämpar för att ”vanliga” konsumenter, varje dag ska finna bland annat färsk mjölk i butiken, medicin på apoteken och reservdelar till sina bilar på verkstaden.

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Herren har kallat sade prästen - och lämnade rättssalen”

Även i en rättssal där brottmål handläggs kan humoristiska situationer passera. Minns särskilt ett mål där jag hade åtalat en präst för osant intygande avseende innehållet i ett personbevis (prästen frikändes) och där prästen efter ungefär halva huvudförhandlingen sittande intill sin försvarare plötsligt reste sig från den tilltalades bänk och sakta skred på väg ut ur rättssalen.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 10 juni 2016
Stäng

10 juni 2016

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • De jobbar för dig med livet som insats
  • Tjejernas egen utställning i utställningen
  • Svenska östchaufförer möttes i Karlskrona
  • Nya Sprintern - ett halvt ton tyngre
  • Så ser ungdomarna på framtiden
  • Han tvättar vägarna för din säkerhet
  • Stockholm Truck Meet - Bildspecial
  • Uppdaterad DAF LF som \"nyckelfärdig\"
  • Citywide - hybrid med förnämlig komfort

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant