Den här föraren är ingen höjdare

Men det är lasten!

Strax efter lunchtid fredagen den 7 augusti tappade chaufför Mathias Bruno från Frillesås och hans medpassagerare hakan, då en av Varbergs kommuns lastbilar hamnade framför dem. Mathias tog snabbt upp mobilen och förevigade transporten i en bildserie som han lade ut på internetsajten Facebook.

Genom kontakter på Facebook, fick Proffs se Mathias bilder och tog kontakt med både honom och ansvarig på kommunen. Redan efter bara några timmar hade bilderna föranlett ett tämligen omfattande intresse från media.
Fordonet som tillhör Transportcentralen, och som ägs av Varbergs kommun, hade lastat två bandvagnar. Transporten skulle gå från Brandstationen i staden till den närliggande skrotfirman. En sträcka på cirka två kilometer. Istället för att köra två turer, valde chauffören att lasta båda fordonen samtidigt.

Inga spännband

Exakt hur högt ekipaget var under den milt sagt annorlunda transporten, kan Mathias endast uppskatta, men att döma av hur mycket kranarmen var utdragen, bör det röra sig om i alla fall sex meter - om inte mer. Godset var, enligt Mathias och medpassageraren, inte säkrat vilket de pekar på framgår av bilderna.
- Det övre fordonet hänger i kranen och ligger emot det undre, men inte ett enda spännband, säger Mathias som även noterade att hastigheten på delar av sträckan låg...

 

Läs mer i Proffs! Skaffa din prenumeration här.


Det var den här synen som upprörde Mathias Bruno och hans kollega. Och att visa bilderna för den breda allmänheten var inget som Mathias ens tvekade en sekund på. - Min gräns för vad som är tolererbart, överskreds av den aktuella transporten med stor marginal och jag vill som yrkesförare tydligt ta avstånd från sådant, förklarar han. 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 25 September 2009, kl 00:00
Kategori: Ur innehållet
Taggar: -

DEBATTARTIKEL

Politikernas senaste fluga – enkla jobb!

Så har då den årliga tillställningen, Almedalsveckan avslutats, och som vanligt var det mycket snack och lite verkstad. Som åskådare kunde man luta sig tillbaka och beskåda medias försök att få till lite debatt, för i sanningens namn var det i övrigt ganska urlakat.
Det mantra som ständigt upprepades och som fick mig att reagera var - skapa enkla jobb! 

Skannern som avslöjar falska id-handlingar

Nu har det blivit svårare för dem som vill använda sig av falska handlingar för att begå brott. 365id erbjuder ett modernt och komplett id-säkerhetssystem som effektivt stoppar identitetsbedrägerier. Kontrollen tar bara några få sekunder.

Makedonska fordon i svenska åkerier – OK genom avtal

Allt oftare ser vi hur dragbilar från östligare breddgrader, även från länder utanför EU, används i svenska åkeriers verksamheter för inrikestransporter. Detta är möjligt genom att de körs på nyttjanderättsavtal hos det svenska åkeriet. Det är Transportstyrelsen som tar emot och registrerar fordon på tillstånden och det är inte alltid enkelt att kontrollera utländska fordon.

Fem litauer åtalas för traktorstölder

Fem litauiska män i åldrarna 21 till 46 år har åtalats vid Skaraborgs tingsrätt för en rad stölder av John Deere-traktorer, teleskoplastare och andra fordon. Fyra av dem är misstänkta för grov stöld, den femte för medhjälp till grov stöld. Stöldgodsets sammanlagda värde beräknas till närmare 12 miljoner kronor.

Niklas agerande kan ha räddat liv

"Man reagerar instinktivt"

Klockan är strax innan midnatt natten till 22 juli och Niklas Jansson är på väg söderut på E4 då olyckan sker och han möter olycksfordonet som kom studsandes mot honom i mitten av vägbanan. Niklas agerande kan ha räddat livet på föraren.

DEBATTARTIKEL

Dåliga vägar inte Trafikverkets ansvar

Morell: ”En märklig historia”

"Ett av mina medlemsföretag drabbades i våras av skada på sitt släp i samband med att ekipaget passerar ett brunnslock".
Men trots att vägavsnittet tidigare har varit föremål för kritik - och så även det aktuella brunnslocket - avsäger sig Trafikverket allt ansvar för det inträffade, skriver artikelförfattaren Thomas Morell i sin debattartikel.

DEBATTARTIKEL

Ask och Bergheden:

Stoppa den olagliga yrkestrafiken

Brottsligheten på våra vägar breder ut sig samtidigt som antalet trafikpoliser minskar. Regeringen och polisen har inte prioriterat att jaga den olagliga yrkestrafiken, trots att fusket med olagliga fordon, fusk med kör och vilotider, fusk med cabotage och kombitrafik, onykterhet, falska körkort, obetalda skatter och arbetsgivaravgifter snedvrider så väl konkurrensen som riskerar att orsaka många allvarliga olyckor.

Klampades, betalade, körde vidare – och klampades igen!

Veckan före midsommar, stoppas en bulgarisk dragbil med en trailer ägd av Fixemer. Kombitransport, hävdade Fixemer. Olaga cabotage, menade polisen, som konstaterade att rätt dokumentation för kombitransport, saknades. Ekipaget klampas, 40 000 kronor betalas och klampen tas bort, men sedan går något fel.

KRÖNIKA AV SVEN-ERIK ALHEM

”Det räcker inte med att sätta upp skyltar”

Ibland sänks hastigheten längs våra vägar eller gator genom att beslut fattas i vederbörlig ordning och nya skyltar sätts upp. 40 km/h är på allt fler ställen högsta tillåtna fart i många städer och samhällen. Den formella sidan är en sak och hur hastighetsanpassningen sker är en helt annan.

Färre poliskontroller ger carte blanche för vägbuset

Den negativa trenden på statistiken kring polisens trafiksäkerhetskontroller, fortsätter att rasa i allt snabbare tempo och med rådande situation inom polisen i Sverige, är det svårt att se hur den nedåtgående spiralen ska kunna stoppas.

105 tons ICA-transporter - ”en missuppfattning”

På ICA:s återvinningsbara miljökasse finns en bild på en trailerdragare och tillhörande text som gör gällande att en lastbil fraktar 105 ton sockerrör.
Reaktionerna lät inte vänta på sig bland dem som arbetar med vägtransporter.

Proffs önskar er alla en härlig sommar!

Nu drar Proffs webb- och tidningsredaktion ner på tempot. Semestern står för dörren och vi passar på att önska alla läsare och annonsörer en riktigt fin sommar!

Kända storföretag i ny cabotagehärva

Scania vill skärpa de egna kontrollerna

De olagliga cabotagetransporterna fortsätter att rulla på våra vägar. Så snart landets trafikpoliser tillåts arbeta med de uppgifter de är satta att utföra, avslöjas det ena fallet efter det andra. Under onsdagen var det dags igen – och de inblandade i den här historien är bland annat ett par hyfsat stora, svenska företag.

Stor förvirring kring överlastad skrotbil

Nu anmäls bärgningsföretag för vårdslöshet i trafik

Den avställda, överlastade och trafikfarliga lastbilen klampades i Sala med krav på åtgärder för att låsas upp. Något går emellertid fel eftersom, utan att åtgärder vidtagits, låser polisen upp klampningen och kort därefter hämtas den av bärgare för transport till Kapellskär i Norrtälje.

Åkeriet har betalat – och bilen har ny bromsskiva

I Eskilstuna klampades i fredags ett helpolskt ekipage för såväl för många cabotageresor som sprucken bromsskiva. Polisen och bilinspektören släppte inte ärendet och idag är det klappat och klart.

Tidningen Proffs fre 15 juli 2016

15 juli 2016

Proffs är tidningen som riktar sig mot alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter. Proffs lyfter fram människan, maskinen och de företagare som kämpar för att ”vanliga” konsumenter, varje dag ska finna bland annat färsk mjölk i butiken, medicin på apoteken och reservdelar till sina bilar på verkstaden.

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Herren har kallat sade prästen - och lämnade rättssalen”

Även i en rättssal där brottmål handläggs kan humoristiska situationer passera. Minns särskilt ett mål där jag hade åtalat en präst för osant intygande avseende innehållet i ett personbevis (prästen frikändes) och där prästen efter ungefär halva huvudförhandlingen sittande intill sin försvarare plötsligt reste sig från den tilltalades bänk och sakta skred på väg ut ur rättssalen.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 15 juli 2016
Stäng

15 juli 2016

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Chauffören är A och O när du driver åkeri
  • Ledare: \"Polisen var god dröj...\"
  • Lennart har inrett lastbilar i 40 år
  • Tre hästar hemma och 440 på jobbet
  • Provkörd: Stark I-Shift med krypväxel
  • Enbilsåkaren som släcker törsten på göteborgarna
  • Volvo laddhybrid - behagligt avstressande att köra
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant