Onsdagen bjöd på ett rejält snöoväder i stora delar av södra Sverige. Hala vägar i kombination med snöfall resulterade i ett antal avåkningar bland annat på E6 i nordvästra Skåne. Bland annat for ett trailerekipage av E6 vid Rydebäck strax söder om Helsingborg.
- Vi kunde konstatera att dragbilen inte hade godkänt mönsterdjup på drivaxeln, förklarar trafikpolis Richard Karlsson vid Helsingborgspolisen.
Vinterdäck
Listar alla artiklar taggade med: Vinterdäck
Inga skärpta krav på vinterdäck
Kraven på vinterdäck och däckutrustning behöver inte skärpas ytterligare för tunga fordon. Det visar utredningen som Transportstyrelsen och VTI nu är klar med. ”Vi har undersökt behovet av skärpta krav på vinterdäck för tunga fordon utifrån ett trafiksäkerhets- och framkomlighetsperspektiv och det regelverk vi har är tillräckligt”, säger Omar Bagdadi, utredare vid Transportstyrelsen.
Förlängd tid för dubbdäck utreds
Regeringen ger Transportstyrelsen i uppdrag att utreda tillåten tid för dubbdäck. Utgångspunkten för utredningen ska vara att den tid på våren som det är tillåtet att använda dubbdäck förlängs med två veckor.
Regeringen: A-traktorer ska ha vinterdäck
Regeringen vill öka säkerheten för A-traktorer genom att införa krav på vinterdäck. Det tekniska kravet anmäls nu till EU med ambitionen att regeringen sedan ska kunna fatta beslut inför vintern.
Här är förslagen på skärpningar för A-traktorer
Krav på bilbälte och vinterdäck. En tydlig gräns för antal passagerare och regelskärpningar för att hindra manipulering. Dessutom behöver hastighetsgränsen på 30 kilometer i timmen vara kvar. Transportstyrelsen föreslår idag flera åtgärder för ökad trafiksäkerhet för A-traktorer i en redovisning till regeringen.
Oroligheter i världen leder till däckbrist
Tillgången på däck har blivit begränsad under det senaste året främst på grund av corona-pandemin och nu även kriget i Ukraina. Ryssland är en stor marknad inom vinterdäck och framför allt dubbdäck. Därför har många leverantörer som valt att producera där drabbats hårt av sanktionerna i och med kriget. Även vissa råvaror som exempelvis kimrök levereras från Ryssland. Det är många led som påverkas och som orsakar turbulens inom fram för allt vinterdäcksbranschen.
Därför missar många svenskar att byta däck i tid
På vägarna vistas vi tillsammans både tunga som lätta fordon. Det ör lika viktigt att alla fordon är rätt utrustade för vintern. Goodyears undersökning Däckbarometern visar att många svenskar missar att byta till vinterdäck i tid. Något som kan vara både olagligt och förenat med fara. Trots det är en klar majoritet överens om att det är viktigt att byta till vinterdäck innan kravet trätt i kraft.
Goodyear
VTI och Transportstyrelsen ska analysera dagens vinterdäckskrav
Regeringen ger Transportstyrelsen och Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, i uppdrag att analysera dagens krav på vinterdäck för tunga fordon och utreda behovet av förändrade krav på vinterdäck eller däckutrustning för att minska framkomlighets- och säkerhetsproblem i vägtrafiken när det råder vinterväglag. Om behov finns ska Transportstyrelsen föreslå regeländringar.
Män har bättre självförtroende i vintertrafiken
Att köra bil på hala vägar med snö och slask kan få många förare nervösa. Men hur står det egentligen till med svenskarnas självförtroende vid körning på vinterväglag? Det har Goodyear kikat närmare på i sin nya undersökning. Föga förvånande är självförtroendet hos män betydligt högre än hos kvinnor.