Trafikutskottets vice ordförande Thomas Morell (SD), har bjudit in Miljöpartiets språkrör Daniel Helldén till samtal om Trafikverkets vara eller inte vara i dess nuvarande form.
"Det är med glädje vi noterar att Miljöpartiet har kommit till samma slutsats som Sverigedemokraterna. Trafikverket bör snarast läggas ner och omstruktureras, till en myndighet för väg och en myndighet för järnväg – något som SD drivit på för under lång tid. Därför bjuder Sverigedemokraterna in Miljöpartiet till samtal", skriver SD i ett pressmeddelande.
Thomas Morell
Listar alla artiklar taggade med: Thomas Morell
Utgiftsområde 22 får 22 miljarder extra för 2020 – 2024
I går hade hela trafikutskottet kallat in Trafikverket för att redogöra för hur de sköter sitt uppdrag, inte minst vad vinterväghållningen beträffar. Kritik har tidigare riktats mot ”prislappen” på Trafikverkets upphandlingar och kritiken återkom under mötet den 8 februari. Men mer resurser kräver mer pengar. Har Trafikverket fått de ekonomiska resurser som krävs för att bättre kunna utföra sitt uppdrag?
Trafikutskottet efter möte med Trafikverket: ”Nu måste de förstå”
På initiativ av riksdagsledamot tillika vice ordförande i Trafikutskottet Thomas Morell (SD), kallades Trafikverket till riksdagshuset den 8 februari för att träffa hela trafikutskottet och för att redovisa hur Trafikverket sköter sitt uppdrag och då inte minst vinterväghållningen. Thomas Morell efter mötet: "Nu kan Trafikverket omöjligen vara oförstående inför situationen."
DEBATTARTIKEL
SD: Vår ingång i förhandlingarna om svensk infrastruktur i Tidö 2.0
DEBATT: I slutet av december fick vi ta del av Riksrevisionens rapport (RiR 2023:25) med rubriken ”Nationell plan för transportinfrastrukturen – lovar mer än den kan hålla”. Rapporten innehåller förödande kritik av den föregående Socialdemokratiska regeringens infrastrukturpolitik. På punkt efter punkt gör Riksrevisionen ned Socialdemokraternas agerande på området. Detta är föga förvånande, men det är likväl uppenbart att denna misslyckade politiska riktning inte kan få fortsätta i ytterligare flera år.
DEBATTARTIKEL
Morell (SD): ”Dags att sätta ner foten mot Trafikverket”
Läste artikeln i Proffs om bilinspektörer på hal is. För att illustrera artikeln fanns även en liten filmsnutt som visade hur halt det var på E6. Man kan givetvis dra på smilbanden när man ser bilinspektörer åka kana på en uppenbart glashal E6.
DEBATTARTIKEL
Varför räknas inte arbetsmiljön på våra vägar – Trafikverket?
Alla har vi kunnat konstatera att 2023 ser ut att bli ett mörkt år vad gäller arbetsrelaterade dödsolyckor. En av de senaste, där fem personer omkom när en bygghiss i Ursvik i Sundbyberg rasade 20 meter var givetvis fruktansvärd. Det är en djup tragedi för alla parter och våra tankar går till alla anhöriga.
Vi noterar dock att situationen på landets vägar inte ges något större utrymme i debatten om dödade och skadade yrkesförare.
Vi noterar dock att situationen på landets vägar inte ges något större utrymme i debatten om dödade och skadade yrkesförare.
DEBATTARTIKEL
Morell: Trafikverket klarar inte av sitt uppdrag när det snöar
”Snön faller och vi med den”, så lyder andra spåret på Ulf Lundells Nådens år från 1978. Det kunde lika gärna varit Trafikverket istället för vi. Återigen visar det sig att kolossen till Trafikverk inte klarar av sitt uppdrag. Detta trots att Trafikverket är nästan 11 000 anställda. Då ska läsaren bära i minnet att ingen av dessa 11 000 anställda varken bygger en meter väg eller en meter järnväg än mindre underhåller desamma. Hur har vi kunnat hamna här?
Thomas Morell: ”Viktigt att unga engagerar sig i politik”
Thomas Morell (SD) är vice ordförande i trafikutskottet och att emellanåt ta emot grupper med exempelvis gymnasielever som guidas i riksdagen, hör till en av hans uppgifter. Mötet med unga människor är viktigt, tycker Morell. ”Det är de unga som sedan ska ta hand om Sverige i framtiden.”
DEBATTARTIKEL
Hög tid för särskild kontrollverksamhet för yrkesmässig trafiken
Anläggningslastbilar byts ut mot traktorer som är klassade som lantbrukstraktorer. Transporterna stoppas av Eskilstunas yrkestrafikgrupp som rapporterar traktorernas ägare, chauffören samt beställaren av transporterna. Trots gediget utredningsarbete lägger åklagaren ner ärendet, enligt uppgift på grund av att uppsåt för gärningen saknas. ”Det är hög tid för en särskild kontrollverksamhet för den yrkesmässiga trafiken”, skriver riksdagsledamot Thomas Morell (SD) i sin debattartikel.
Efterhandskonstruktionens ansikte: Maria Krafft
Efter inslaget i Aktuellt den 22 augusti i anknytning till den svåra dödsolyckan utanför Skara kommer reaktioner och en debattartikel i vilken debattören framhåller att Trafikverkets expert Maria Krafft som deltog i inslaget, på flera punkter har fel. När Maria Kraffts svar på detta publiceras föranleder det till ytterligare en debattartikel.