sd

Listar alla artiklar taggade med: sd

Morell (SD): Olika inför lagen ”inte acceptabelt”

Bilinspektör Roger Ogemar lyfter i sin debattartikel av den 8 mars, olikheten inför lagen mellan svenska och utländska förare som begår brott i Sverige. Så snart det handlar om exempelvis dagsböter eller penningböter, läggs ärenden ner om den misstänkte har en adress utanför Sverige. Thomas Morell (SD) reagerar på Ogemars artikel och delar här med sig av sina tankar kring den.
Daf

Lundgren kräver svar av kommissionen om polska förartillstånd

EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD) är en av de politiker som har upprörts av uppgifterna om vissa medlemsstaters frikostiga utfärdande av förartillstånd. Det är främst de polska myndigheternas hantering av tillstånden som väcker frågor menar Lundgren, som anser att frågan är väldigt viktig för att stävja till exempel social dumpning i vägtransportbranschen.
Daf
DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion ? med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

Aspök

Nilsson (S) utsedd till rapportör för EU:s ”cabotagegrupp”

Det kunde ha blivit någon annan från något annat land i den gruppen som fick uppdraget att förhandla fram ett nytt regelverk för cabotage. Nu konstaterar vi dock att det blev Jens Nilsson (S) som utsetts till rapportör för cabotagegruppen i EU och att det därmed blev en svensk representant på posten.

Yara

Inga förare från Kazakstan i Kajs bilar

Den artikel som vi publicerade igår, den 1 april, som handlar om Kaj Inrikes planer på att anställa förare från Kazakstan visade sig vara rena rama aprilskämtet.
- Att många trodde att artikeln kunde vara sann, pekar på det absurda som drabbar delar av branschen, att det inte är speciellt långt mellan galenskap och verklighet, kommenterar tidningens chefredaktör.

Hultsteins

Kaj Inrikes anställer chaufförer från Kazakstan

Älmhultsåkeriet Kaj Inrikes AB säger upp majoriteten av sina svenska förare. Istället bemannas åkeriets 25 fordon med chaufförer från Kazakstan. Den svenska EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD) blir både upprörd och uppgiven när Proffs berättar om nyheten.

StockholmTM

Cabotageregler och social dumpning allt högre upp på EU:s agenda

EU:s transportministrar diskuterade under rådets möte på torsdagen de sociala aspekterna på vägtransportområdet.
Den danske transportministern, Hans Christian Schmidt underströk vikten av att skapa klara och tydliga regler för cabotagetransporter.

Daf

EU-parlamentariker på studiebesök hos trafikpolisen

EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD) gjorde under torsdagen ett studiebesök hos trafikpolisen i Helsingborg. Detta i avsikt att få en närmare inblick i polisens arbete och för att diskutera vilka behov som polismännen på fältet har för att kunna utföra effektiva kontroller av den tunga, yrkesmässiga trafiken.

Nokian

Har vi råd med partipolitisk prestige?

För en månads tids sedan åker jag, glad i hågen, till Stockholm Truck Meet. Jag var mycket förväntansfull. Dels att få tillbringa tid med alla fina kollegor, dels för att sitta med i paneldebatten ?Vägval 2014?.
Allt började bra. På fredagskvällen träffade jag många vänner och bekanta, allt kändes toppen.
Lördagen börjar likadant. Jag åker iväg för att hämta en gammal god kamrat vid tåget, sedan sitter vi och diskuterar gamla minnen - och framtida engagemang.

Aspök

Att hålla utländska chaufförer borta från Sverige är cyniskt

Många har hört av sig för att berätta hur de upplever situationen på vägarna efter mitt inlägg i debatten om de utländska chaufförerna. Det uppskattar jag, och jag har stor förståelse för dem som berättar att det är jobbigt ute på vägarna. Konkurrensen är tuff, särskilt i delar av branschen. Tyvärr är det många politiker som utnyttjar den frustration som finns för en tveksam agenda, när vad branschen egentligen behöver är mer av klassisk moderat politik, med lag och ordning, konkurrens och öppenhet.?