Schysta villkor

Listar alla artiklar taggade med: Schysta villkor

Låt oss prata om hur verkligheten ser ut, Damberg!

Så snart vi lyfter en vägtransportfråga med berörda ministrar i regeringen, inleds svaren undantagslöst med samma ord i samma följd. Man radar genast upp tre punkter som man menar är ”kraftfulla satsningar för ordning och reda på våra vägar”. Men jag köper det inte!
StockholmTM

Morell (SD): Olika inför lagen ”inte acceptabelt”

Bilinspektör Roger Ogemar lyfter i sin debattartikel av den 8 mars, olikheten inför lagen mellan svenska och utländska förare som begår brott i Sverige. Så snart det handlar om exempelvis dagsböter eller penningböter, läggs ärenden ner om den misstänkte har en adress utanför Sverige. Thomas Morell (SD) reagerar på Ogemars artikel och delar här med sig av sina tankar kring den.
Yara

Fortfarande råder stor osäkerhet inför omröstningen om Mobilitetspaketet

Torsdagen den 7 mars beslutade Europaparlamentets politiska gruppers ordföranden att preliminärt inkludera de sociala- och marknadsaspekterna i det första mobilitetspaketet. Det vill säga att utstationering av förare, färdskrivare, kör- och vilotider, cabotage och marknadstillträde inkluderas på agendan för Parlamentets plenarsession den 25-28 mars.
VBG onspot

Mobila verkstäder, miljö och poliskontroller är ämnena i nya frågor från Morell

Thomas Morell (SD) vilar inte på hanen vad gäller att lyfta branschspecifika frågor till inrikesminister Mikael Damberg (S). Under onsdagen landade tre nya brev på ministerns bord, signerade Thomas Morell.
Yara

Utstationerade arbetare från Polen allt vanligare

Antalet utländska arbetare som jobbar en begränsad tid i Sverige ökar kraftigt. I fjol anmäldes totalt 106 799 arbetstagare till Arbetsmiljöverkets utstationeringsregister (ej att förväxla med förartillstånd). Det är en markant ökning jämfört med 2017. De allra flesta arbetar inom bygg- och i tillverkningsindustrin. Drygt fyra av tio utstationerade kommer från Polen.
VBG onspot

Arbetet med mobilitetspaketet riskerar haverera

Europaparlamentets röstning om mobilitetspaketet i plenum, har skjutits upp. Inget nytt datum är satt. Röster har höjts för att röstningen ska ske efter EU-valet då nya parlamentariker installeras. Om så blir fallet, blir det sannolikt till att börja om hela arbetet igen.
StockholmTM

Polen tar in allt fler chaufförer från tredjeland

Under 2017 utfärdade de polska myndigheterna rekordmånga förartillstånd, 65 192 stycken närmare bestämt. Under 2018 tangerade man sitt eget rekord då man öppnade upp för ännu fler tredjelandsmedborgare att köra internationella transporter inom EU.
Hultsteins

Politikernas svar till bilinspektören: ”Viktigt med stärkta kontroller”

Bilinspektör Roger Ogemar från Västerås skickade i mitten av december ett brev till Tomas Eneroth (S) och till Thomas Morell (SD) där han uttryckte sin oro bland annat över att Sverige har för få trafikpoliser och bilinspektörer - som dessutom inte har möjlighet att kontrollera utländska fordon på ett effektivt sätt. Nu har han fått svar från de båda politikerna.
Nokian

Antalet otillåtna cabotage upp 370 procent förra året

Under 2018 har Transportstyrelsen tagit emot 213 ärenden angående otillåtet cabotage från landets olika regioner. Året innan, 2017, rapporterade trafikpoliserna i landet in 59 cabotageärenden till Transportstyrelsen. Fjolårets siffror innebär med andra ord en 370-procentig ökning jämfört med 2017.
Aspök

Efter röstningen idag: Beslutet om hur man går vidare skjuts upp

Dagens röstning i EU om de tre lagförslagen i mobilitetspaketet, ledde till en ny situation. Endast ett av de tre förslagen gick igenom. I de efterföljande diskussionerna, fattas inget beslut, förutom beslutet att träffas igen under nästa vecka. Tuffare löne- och cabotagekrav är fortfarande ett ”kanske”.