Schysta villkor

Listar alla artiklar taggade med: Schysta villkor

Politikernas svar till bilinspektören: ”Viktigt med stärkta kontroller”

Bilinspektör Roger Ogemar från Västerås skickade i mitten av december ett brev till Tomas Eneroth (S) och till Thomas Morell (SD) där han uttryckte sin oro bland annat över att Sverige har för få trafikpoliser och bilinspektörer - som dessutom inte har möjlighet att kontrollera utländska fordon på ett effektivt sätt. Nu har han fått svar från de båda politikerna.
VBG onspot

Antalet otillåtna cabotage upp 370 procent förra året

Under 2018 har Transportstyrelsen tagit emot 213 ärenden angående otillåtet cabotage från landets olika regioner. Året innan, 2017, rapporterade trafikpoliserna i landet in 59 cabotageärenden till Transportstyrelsen. Fjolårets siffror innebär med andra ord en 370-procentig ökning jämfört med 2017.
Neste

Efter röstningen idag: Beslutet om hur man går vidare skjuts upp

Dagens röstning i EU om de tre lagförslagen i mobilitetspaketet, ledde till en ny situation. Endast ett av de tre förslagen gick igenom. I de efterföljande diskussionerna, fattas inget beslut, förutom beslutet att träffas igen under nästa vecka. Tuffare löne- och cabotagekrav är fortfarande ett ”kanske”.
VBG onspot

Tuffare löne- och cabotageregler – kanske..?

EU-parlamentet har haft mycket svårt att enas inom transportområdet. Det går en tydlig skiljelinje mellan medlemsländerna i öst och i väst. Under dagens omröstning demonstrerade också berörda från flera östländer, som känner sig hotade av de skärpta kraven. Senare under torsdagen avgörs det hur parlamentet ska gå vidare.
Neste

Helsingborgspolisen rivstartar året med fyra otillåtna cabotage

Ett tag på söndagen såg det ut att kunna bli trångt på gatan utanför polishuset i Helsingborg natten mot måndag. När trafikpolisen påbörjar gårdagens kontroller, tog det cirka 30 minuter att ertappa två transportörer med att köra otillåtet cabotage. Men det skulle bli fler.
Hultsteins

Bilinspektör vill ha totalförbud mot nyttjanderättsavtal

Bilinspektören Roger Ogemar från Västerås har arbetat i mer än 20 år med fordonskontroller hos Polismyndigheten. Proffsläsaren känner honom som en engagerad och väl påläst bilinspektör, med ett ”äkta” engagemang för att skapa ordning och reda på vägarna. Detta i samarbete med kollegor både lokalt och nationellt. Nyligen skickade Roger ett brev till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och till Thomas Morell (SD), ledamot i trafikutskottet, för att uttrycka sin oro bland annat över att Sverige har för få trafikpoliser och bilinspektörer som dessutom inte har möjlighet att kontrollera utländska fordon på ett effektivt sätt.
Mercedes

Lundgren kräver svar av kommissionen om polska förartillstånd

EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD) är en av de politiker som har upprörts av uppgifterna om vissa medlemsstaters frikostiga utfärdande av förartillstånd. Det är främst de polska myndigheternas hantering av tillstånden som väcker frågor menar Lundgren, som anser att frågan är väldigt viktig för att stävja till exempel social dumpning i vägtransportbranschen.
Ts H1

Polska förartillstånd upp 40 procent – på 11 månader

Svårigheterna med att få folk att söka sig till jobbet som yrkesförare är påtagligt inte endast i Sverige. I hela Europa, faktiskt på de allra flesta håll globalt, har man samma problem. I Polen verkar man ha löst problemet, åtminstone delvis, genom att bjuda in tredjelandsmedborgare som vill köra lastbil i Europa. Vid förra årets slut fanns 46 138 giltiga, polska tillstånd i omlopp. I början av november var siffran 65 337 vilket motsvarar en drygt 40-procentig ökning hittills i år.
Nokian

Facklig informationsfilm sätter fingret på branschproblemen

Transportarbetareförbundet har satsat på en film för att belysa oegentligheterna inom transportbranschen. På ett samlat och överskådligt sätt, tar de upp tre huvudpunkter. Filmen kommer att användas för att påverka politiker och andra beslutsfattare såväl nationellt som internationellt.
Aspök

Osund ”chaufförsimport” riskerar slå ut åkerierna i EU?

I månadens nummer av Proffs kan du bland annat läsa en hel del om branschens kvinnliga chaufförer. Sanningen är att detta inte på något sätt hade planerats i förväg, det bara föll sig så efter att ha sammanställt materialet som levererats in från tidningens duktiga medarbetare ”ute på fältet”. Det är med stor glädje vi konstaterar att tjejerna blir allt fler!