Polen

Listar alla artiklar taggade med: Polen

Girteka öppnar transportbas i Polen

Girteka Logistics har öppnat en ny transportbas i polska Poznan. Det är ett steg vidare mot målet att utöka företagets verksamhet till att ha 10 000 dragbilar och 20 000 förare senast 2021.
Nokian

Utstationerade arbetare från Polen allt vanligare

Antalet utländska arbetare som jobbar en begränsad tid i Sverige ökar kraftigt. I fjol anmäldes totalt 106 799 arbetstagare till Arbetsmiljöverkets utstationeringsregister (ej att förväxla med förartillstånd). Det är en markant ökning jämfört med 2017. De allra flesta arbetar inom bygg- och i tillverkningsindustrin. Drygt fyra av tio utstationerade kommer från Polen.
Daf

Polen tar in allt fler chaufförer från tredjeland

Under 2017 utfärdade de polska myndigheterna rekordmånga förartillstånd, 65 192 stycken närmare bestämt. Under 2018 tangerade man sitt eget rekord då man öppnade upp för ännu fler tredjelandsmedborgare att köra internationella transporter inom EU.
Wist last buss

Lundgren om kommissionärens svar gällande förartillstånd: ”Man tar sig för pannan”

Under 2017 fick 108 233 förare från länder utanför EU förartillstånd utfärdade i något av unionens medlemsländer. Därefter kan dessa helt lagligt ta anställning i ett åkeri med bas i EU för att köra internationell godstrafik här. Hela 60 procent av de utfärdade förartillstånden hade polsk myndighetsstämpel, vilket upprörde flertalet politiker, däribland sverigedemokraten och tillika EU-parlamentarikern Peter Lundgren. Han skickade omgående frågor till EU-kommissionären Violeta Bulc – och nu har Lundgren fått svar. Eller åtminstone ett brev från Bulc.
Meca

Det är Proffs som ska gräva – inte Trafikverket

Det har varit en händelserik månad sedan den förra Proffstidningen kom ut. Förra månadens toppnyhet handlade om förartillstånd, något som kan tänkas utnyttjas av åkerier i EU:s medlemsländer för att täcka upp behovet av lastbilschaufförer i internationell, EU-trafik. Särskilt av Polen, som står för drygt 60 procent av alla tillstånd som utfärdades inom unionen under 2017.
Daf

Lundgren kräver svar av kommissionen om polska förartillstånd

EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD) är en av de politiker som har upprörts av uppgifterna om vissa medlemsstaters frikostiga utfärdande av förartillstånd. Det är främst de polska myndigheternas hantering av tillstånden som väcker frågor menar Lundgren, som anser att frågan är väldigt viktig för att stävja till exempel social dumpning i vägtransportbranschen.
Wist last buss

Osund ”chaufförsimport” riskerar slå ut åkerierna i EU?

I månadens nummer av Proffs kan du bland annat läsa en hel del om branschens kvinnliga chaufförer. Sanningen är att detta inte på något sätt hade planerats i förväg, det bara föll sig så efter att ha sammanställt materialet som levererats in från tidningens duktiga medarbetare ”ute på fältet”. Det är med stor glädje vi konstaterar att tjejerna blir allt fler!
Meca

65 192 fick förartillstånd i Polen förra året

Social dumpning och misär i spåren av omfattande ”chaufförsimport” från tredjeland?

Genom att anställa förare från till exempel Ukraina och Vitryssland för att köra i internationell EU-trafik, löser man möjligtvis den akuta förarbristen i EU. Men hur stor koll har medlemsländernas myndigheter på att förarna har anständiga villkor och rätt kompetens så som EU-förordningen kräver? Enbart i Polen utfärdades 65 192 förartillstånd under 2017. Det märkliga är att ingen på deras utfärdande myndighet tycks veta vad ett förartillstånd är.
Nokian

Chaufförerna: ”Däcken är inte stulna”

Nu var den här igen. Den rullande däckverkstaden som väcker både känslor och frågor. Igår stod den i Ängelholm och vi åkte dit för att tala med de båda förarna.
Wist last buss

Två åkerier som ”kunde reglerna” fast för otillåtet cabotage

Det första ekipaget som vinkas in till kontrollplatsen vid Långeberga på måndagen visar sig vara ett otillåtet cabotage. Det första ekipaget som tas in för kontroll på samma geografiska punkt på tisdagen – är också ett otillåtet cabotage. På Långeberga är det två tappra men smått förvånade trafikpoliser vi möter.