Nyttjanderättsavtal

Listar alla artiklar taggade med: Nyttjanderättsavtal

Ertappades med förare utan förartillstånd – för 19:e gången!

Knappt har bläcket hunnit torka på den ena rapporten förrän det är dags för nästa. Den tyska kvinnan, med svenska trafiktillstånd, fortsätter uppenbarligen att ignorera gällande lagar. Idag stoppades ytterligare ett av hennes ekipage och återigen kunde trafikpolisen konstatera att dragbilen bemannats med en tredjelandsmedborgare utan förartillstånd.
VBG onspot

Hur är det möjligt att få tillstånd till uppenbar fuskverksamhet?

I en artikel från den 10 september på Tidningen Proffs hemsida, kan man läsa om ett häpnadsväckande fall. En tysk medborgare, som aldrig bott i Sverige, aldrig betalat en krona i skatter eller avgifter, aldrig haft en fast och etablerad verksamhet i landet, saknar F-skattsedel, likväl får ett tillstånd att bedriva yrkesmässig trafik! Häpnadsväckande? Jodå, minst sagt - men det blir värre!
Yara

Skrev nyttjanderättsavtal med sig själv

Tysk med svenskt trafiktillstånd existerar inte i Skatteverkets register

En tysk privatperson som aldrig har varit folkbokförd i Sverige, har av Transportstyrelsen fått godkänt ett svenskt trafiktillstånd för sju fordon. Hemma i Tyskland driver hon ett åkeri och genom att skriva ett nyttjanderättsavtal med sig själv, har hon registrerat sex tyska fordon på det svenska tillståndet.
Neste

Utan kontroll – inget nyttjanderättsavtal

En gång och sedan aldrig mer. Transportstyrelsen tuffare nyttjanderättsavtal som började gälla den 1 juli, innebär att utomnordiska lastbilar endast kan användas på svenskt nyttjanderättsavtal under en månad – och sedan aldrig mer. Vi har frågat politikerna vad de tycker om bristen på transparens.
Continental

Transportstyrelsen sätter ner foten:

Nyttjanderättsavtal får endast gälla i en månad

Möjligheten att anmäla utlandsregistrerade lastbilar i yrkesmässig trafik i Sverige via så kallade nyttjanderättsavtal har öppnat fler dörrar än vad som kanske var meningen när lagstiftaren beslutade att tillåta avtalsformen. Att utländska transportörer vid poliskontroller visar upp nyttjanderättsavtal, har dessutom blivit allt vanligare på senare tid. Via ett sådant avtal kan en utlandsregistrerad lastbil köra inrikes trafik i Sverige, samtidigt som det blir mycket svårt för myndigheterna att kontrollera om man följer cabotageregelverket. Men nu har Transportstyrelsen satt ner foten!
Mercedes

Utländska åkerier skriver avtal - med sig själv

Nyttjanderätt – ”ett större hot mot branschen än otillåtet cabotage”

Enligt trafikpoliser som Proffs har varit i kontakt med, blir det allt vanligare att utländska bilar som stoppas i färd med att utföra inrikes transporter i Sverige, visar upp så kallade nyttjanderättsavtal. Ett sådant avtal innebär i korta drag att en utlandsregistrerad dragbil, helt lagligt, kan köra ett obegränsat antal inrikes transporter i Sverige.
- Detta är absolut ett riskfritt sätt att kringgå allt vad cabotageregler heter, säger Göran Rosengren på tidningen Proffs.

Mercedes

Utländska fordon kör laglig inrikes trafik i Sverige – för 3 000 i månaden

För 3 000 kronor per månad kan utländska åkerier, med utlandsregistrerade dragfordon, utföra ett obegränsat antal inrikes transporter i Sverige utan att riskera att fällas för otillåtet cabotage. Ett företag med säte i Malmö skriver till exempel kontrakt med utländska åkerier och genom nyttjanderättsavtal, behöver det utländska åkeriet inte längre bry sig om vare sig tillfällighetsbegrepp eller andra konkurrensstyrande bestämmelser.

Hultsteins

Otillåtet cabotage ? eller laglig nyttjanderätt?

Transporter av moduler fick branschfolk att reagera

Var det kombitrafik? Eller kanske cabotagetrafik? Eller kördes de estniska dragarna på nyttjanderättsavtal? Frågorna blev många när kontorsmoduler fraktades mellan Örnsköldsviks hamn till en närliggande byggplats.

Transport arb

Specialtransporter stoppades vid flera tillfällen

Obetalda vägavgifter, dålig lastsäkring och inga backspeglar

Swedlat Trans, Alpha Shipping och Sonora Transport & Logistics, är företagsnamn som Proffsläsaren stiftat bekantskap med i samband med "Gotlandsbilen". Nu skapar konstellationen åter rubriker, den här gången i Helsingborg.

Swish
DEBATTARTIKEL

Här stannar Sverige:

Nyttjanderättsavtal – ett orosmoln

Vi har tillsammans samlats under rörelsen i #härstannarsverige, HSS. Vi startade med en protest då en chaufför med falskt körkort frikändes av tingsrätten. Vi sa att nu får det vara nog - det räcker nu.