nollvisionen

Listar alla artiklar taggade med: nollvisionen

14 personer omkom i februaritrafiken

Under februari 2019 omkom 14 personer och 1 226 personer skadades i vägtrafiken (114 svårt skadade och 1 112 lindrigt skadade). Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 15 mars 2019. Det är två färre omkomna jämfört med februari månad 2018.
Hultsteins

Volvo Cars begränsar topphastigheten till 180 km/tim

Diskussionerna har under början av året varit ganska högljudda efter att Transportstyrelsen och Trafikverket i en debattartikel menat att den tunga trafiken måste lätta på gasen för att minska antalet dödsolyckor i trafiken. Volvo Cars ser det från andra hållet - personbilstrafikens - och begränsar därför topphastigheten i alla sina bilar till 180 kilometer i timmen från och med 2020. Man vill på så sätt skicka en stark signal om farorna med körning i höga hastigheter.
Yara

”Myndighetschefer ska inte fara med osanning”

Hastigheten har en oerhört stor betydelse för trafiksäkerheten i allmänhet och för utgången av en eventuell olycka i synnerhet. Så var det sagt! Jag tänker så klart på Transportstyrelsens och Trafikverkets i många fall bespottade debattartikel i Dagens Nyheter den 29 januari i år.
StockholmTM

31 omkom i trafiken i januari – högsta siffran sedan 2008

Under januari månad i år omkom 31 personer och 1 489 skadades i vägtrafiken (140 svårt skadade och 1 349 lindrigt skadade). Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 15 februari. Det är 18 fler omkomna än under januari förra året.
Yara

Polisen håller inte med Transportstyrelsen:

”Polisens arbete med hastighet har betydelse för dödstalen i trafiken”

De båda myndigheterna Transportstyrelsen och Trafikverket skrev i slutet av januari en uppmärksammad debattartikel i Dagens Nyheter. När Proffs intervjuar de båda artikelförfattarna, generaldirektörerna Jonas Bjelfvenstam och Lena Erixon, menar man bland annat att ett minskat antal trafikkontroller inte har med den sorgliga statistiken vad gäller dödsolyckor i trafiken att göra. Men den ställföreträdande rikspolischefen har en helt annan uppfattning.
Nokian

Transportföretagen kräver krafttag mot trafikdöden

Satsningar på vägarna för ökad trafiksäkerhet brådskar, säger Transportföretagen i ett pressmeddelande. Den olyckliga siffra om ökat antal dödade i trafiken förra året som Transportstyrelsen nyligen presenterade, kan vända om tillräckliga resurser på bland annat vägarna för säkrare körfält, bättre regelefterlevnad och bältesanvändning menar man.
StockholmTM

MHF om dödstalen i trafiken:

”Är det alla idiotomkörningar som dödar?”

Satsningar på vägarna för ökad trafiksäkerhet brådskar, säger Transportföretagen i ett pressmeddelande. Den olyckliga siffra om ökat antal dödade i trafiken som Transportstyrelsen idag presenterade, kan vända om tillräckliga resurser på bland annat vägarna för säkrare körfält, bättre regelefterlevnad och bältesanvändning.
Daf
DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion ? med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

Nokian

Sten Bergheden (M) om vinterväghållningen:

Tänker du lyssna på yrkestrafiken, Eneroth?

Sten Bergheden (M) i trafikutskottet har skickat en fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på temat vinterväghållning. Bergheden inleder frågan med en lägesbeskrivning.

Aspök

Om vinnare och förlorare i trafiken

Vilket är värst i trafiken? Att en förare hänsynslöst nog genomför en omkörning på riksväg 50 i Askersunds kommun trots mötande trafik, får sladd och kommer över i mötande körfält på nytt samt krockar med en mötande bil och orsakar personskador? Att föraren efter åtal döms för vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada och i både tingsrätt och hovrätt ådöms 80 dagsböter? Eller låt mig säga endast 80 dagsböter. För det är vad jag tycker. Eller att mängder av motsvarande hänsynslösa omkörningar äger rum varje dag som lyckosamt nog genom änglavakt inte leder till en krock med ödesdigra följdverkningar och där ingen hänsynslös förare får stå till svars rättsligt?