Kör- och vilotider

Listar alla artiklar taggade med: Kör- och vilotider

Arbetet med mobilitetspaketet riskerar haverera

Europaparlamentets röstning om mobilitetspaketet i plenum, har skjutits upp. Inget nytt datum är satt. Röster har höjts för att röstningen ska ske efter EU-valet då nya parlamentariker installeras. Om så blir fallet, blir det sannolikt till att börja om hela arbetet igen.
Wist last buss

”Felfri” kör- och vilotidskontroll tog en timme

Tachospeed uppdaterat men fortsatt ”krångligt och tidskrävande”

Polisen i region Mitt har under månadsskiftet november/december genomfört utbildningar för kontrolltjänstemännen i yrkestrafikgrupperna gällande polisens nya analysverktyg för kör- och vilotidskontroller, Tachospeed. Även om man nu har fått en uppdaterad version, är det fortsatt en hel del detaljer som måste förbättras. ”Krångligt” och ”tidskrävande” är två vanliga åsikter från trafikpoliser som Proffs har talat med. Vi har dessutom fått se hur en kontroll med Tachospeed kan gå till.
Nokian

Norska NLF kräver åtgärder mot farliga varubilar

Chaufförer kör utan att vila: ”Jag ser rosa elefanter”

Godstransportfordon på upp till 3 500 kilo är undantagna kör- och vilotiderna. Det medför att allt fler pressas till att köra tiotals timmar åt gången. Först när chaufförerna nära nog kollapsar, finns det anledning att vila. Nu kräver Norges Lastbileier-Förbund, NLF omgående åtgärder.
StockholmTM

Tingsrätten ogiltigförklarar böter efter Tachospeed-analys

Polisens nyinköpta analysverktyg, Tachospeed, har under en tid använts av trafikpoliser och bilinspektörer som fått instruktörsutbildning på verktyget. Att Tachospeed, i den version som initialt levererades till polisen, har väckt frågor inom trafikpolisen har Proffs tidigare skrivit om. Nu har tingsrätten i Uppsala slagit fast att Tachospeed i ett specifikt fall inte har varit tillräckligt tillförlitligt.
Yara

Polisen kritisk mot nytt analysverktyg: ”Skriv inte under kör- och vilotidsböter”

Från allt fler håll inom trafikpolisen höjs röster om det nya analysverktyget Tachospeed. Systemet som ska ersätta det förra, Octet. Opålitligt och därmed rättsosäkert, är slutsatsen som trafikpolis Finn Edlund i Gävleborg drar.
Daf

Körtidsfusk avslöjat med polisens nya verktyg Tachospeed

Polisens licens för analysverktyget Octet gick ut den siste augusti i år. Just nu pågår utbildning inom polisen på det nya verktyget, Tachospeed. Trots att endast ett fåtal poliser fått en så kallad ”instruktörsutbildning”, används Tachospeed i skarp drift. Detta fick en förare av ett estländskt trailerekipage erfara.
Continental

Kan kör- och vilotiderna kontrolleras eller inte?

Några dagar efter att polisens verktyg för kontroll av kör- och vilotider, Octet, inte längre får användas ute på fält utan ersätts av en annan produkt, hör läsare av sig till Proffs och säger att de har läst i andra tidningar att polisen sedan i lördags inte längre kan kontrollera färdskrivardata på ett effektivt sätt. Stämmer uppgiften? Både ja och nej!
Meca

Vecka 31 i Västerås gav klirr i statskassan

Varje vecka arbetar våra trafikare ute på våra vägar. Varje dag skulle vi kunna skriva om oegentligheter de påträffar i sitt arbete. Det förhållandet är sorgligt och vi undrar när den dagen kommer, då vi under en vecka inte får någon överträdelse att skriva om.
Nokian

Rejält bakslag för nya cabotageregler – förslagen tillbaka till utskotten

Idag var det dags för votering i EU-parlamentet om hur parlamentet vill se de nya reglerna för utstationering inom transportsektorn, kör- och vilotider och cabotage. Det blev ett rejäl bakslag för alla som på något sätt lever med visionen att skapa ordning och reda inom vägtransportbranschen.
Wist last buss

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.