Kör- och vilotider

Listar alla artiklar taggade med: Kör- och vilotider

Körtidsfusk avslöjat med polisens nya verktyg Tachospeed

Polisens licens för analysverktyget Octet gick ut den siste augusti i år. Just nu pågår utbildning inom polisen på det nya verktyget, Tachospeed. Trots att endast ett fåtal poliser fått en så kallad ”instruktörsutbildning”, används Tachospeed i skarp drift. Detta fick en förare av ett estländskt trailerekipage erfara.
Mählers

Kan kör- och vilotiderna kontrolleras eller inte?

Några dagar efter att polisens verktyg för kontroll av kör- och vilotider, Octet, inte längre får användas ute på fält utan ersätts av en annan produkt, hör läsare av sig till Proffs och säger att de har läst i andra tidningar att polisen sedan i lördags inte längre kan kontrollera färdskrivardata på ett effektivt sätt. Stämmer uppgiften? Både ja och nej!
Daf

Vecka 31 i Västerås gav klirr i statskassan

Varje vecka arbetar våra trafikare ute på våra vägar. Varje dag skulle vi kunna skriva om oegentligheter de påträffar i sitt arbete. Det förhållandet är sorgligt och vi undrar när den dagen kommer, då vi under en vecka inte får någon överträdelse att skriva om.
Aspök

Rejält bakslag för nya cabotageregler – förslagen tillbaka till utskotten

Idag var det dags för votering i EU-parlamentet om hur parlamentet vill se de nya reglerna för utstationering inom transportsektorn, kör- och vilotider och cabotage. Det blev ett rejäl bakslag för alla som på något sätt lever med visionen att skapa ordning och reda inom vägtransportbranschen.
Yara

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Hultsteins

Stoppades med manipulerad skrivare – av poliser under utbildning

Torsdagen den 19 april pågår utbildning hos polisen i Västerås. Det är taktikdag med inriktning på utländska lastbilar. Bilinspektör Jonas Nordin, som ingår i en grupp med två poliser, får in en polsk dragare med trailer och läget blir plötsligt skarpt på kontrollplatsen i Karleby.

Mercedes

Ingen framgång för åkare som ville pruta med trafikpolisen

Obetald vägavgift och brott mot kör- och vilotiderna ger böter och sanktionsavgift som den turkiske föraren och åkeriet säger sig inte kunna eller vilja betala. Därmed klampas ekipaget. När det inte går att pruta, lägger föraren upp en stor summa kontanter i svensk valuta.

VBG onspot

Chaufförer ”veckovilade” i lastbilen – fick betala 20 000

Ett Kreiss-ekipage med dubbelbemanning kontrollerades av trafikpolisen under lördagen i Helsingborg. Ingen av de båda förarna hade sedan i början av januari hållit någon veckovila utanför lastbilen, vilket ledde till att de båda krävdes på förskott på sanktionsavgift, något som skulle visa sig ta tre dagar att lösa.

Transport arb

Körde med dubbla förarkort – klampades

Oftast när vi berättar om klampade lastbilar, handlar det om att förhindra fordon med tekniska brister att köra vidare innan felen är åtgärdade. Ännu vanligare är att man klampar för att "driva in" förskott på sanktionsavgifter för otillåtna cabotage. Igår klampades ett ekipage i Helsingborg, förvisso till viss del för att en sanktionsavgift skulle betalas ? men inte för att ha kört olaglig inrikestrafik.

Wist last buss

Körde med tre förarkort för Oxelösundsåkeri

Ett tips till polisens ledningscentral i Västerås leder till att en förare, anställd av ett svenskt åkeri med bas i Oxelösund, stoppas och bötfälls bland för att ha använts sig av flera förarkort. Inget ovanligt i åkeriet menar föraren och något som därför kan få konsekvenser för företaget i fråga.