Kör- och vilotider

Listar alla artiklar taggade med: Kör- och vilotider

Transportstyrelsen: – Detta kan hända om du bryter mot kör- och vilotidsreglerna

Överträdelser mot kör- och vilotiderna kan både bli dyrt och få än mer långtgående konsekvenser. Även mindre allvarliga överträdelser registreras i Transportstyrelsens riskvärderingssystem. Sammanlagt kan överträdelser leda till att företaget förlorar sitt trafiktillstånd.
Hultsteins

Tredjelandsmedborgare i svenska fordon ledde till riktad kontrollinsats i Helsingborg

Den som följer tidningen Proffs nyhetsflöde känner till att vi har skrivit spaltkilometer om det otillåtna cabotaget. I samband med att dessa artiklar har publicerats, framförs inte sällan önskemål från branschen om att speditörer i allt högre grad borde använda sig av svenskregistrerade dragbilar i sina verksamheter. Frågan är om lösningen är så enkel? Proffs har tittat närmare på en rad svenska åkerier som blev föremål för en kontrollinsats som trafikpolisen i Helsingborg genomförde i måndags.
Nokian

Böter för kör- och vilotidsbrott i Storbritannien upp 763%

Sedan den 5 mars 2018 har DVSA utfärdat böter för kör- och vilotidsöverträdelser som begåtts under de senaste 28 dagarna. Tidigare var det inte möjligt. Ändringen har inneburit att bötespengarna nu börjat strömma in till den brittiska statskassan.
StockholmTM

Ingen bra vecka för Sørum Transport

Otillåtet cabotage på onsdagen – kör- och vilotidsbrott på fredagen

När Trafikpolisgruppen i Västerås stoppar ett norskt bulkåkeri som påkoms köra ett misstänkt otillåtet cabotage, renderar det i sanktionsavgift om 40 000 kronor. ”Ett misstag har begåtts” säger åkeriägaren. Bara ett par dagar senare stoppas ytterligare ett ekipage från åkeriet och allt står inte rätt till.
Yara
DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD) svarar Transportstyrelsen:

”Ett hån mot de seriösa företagen i transportnäringen”

Alldeles uppenbart trampade jag på en öm tå då jag kritiserade Transportstyrelsen i deras myndighetsutövning. Det intressanta är också att åkerier hörde av sig och beskrev hur de blivit hanterade, vilket stärker mig än mer i min uppfattning. Som av en slump träffade jag också representanter från bussföretag tidigare idag och även de upplevde Transportstyrelsen som oerhört fyrkantig i sin myndighetsutövning.
Hultsteins

Transportstyrelsen övertolkar lagstiftningen – igen!

Så har Transportstyrelsen återigen visat att man inte förstår lagstiftningen gällande kör- och vilotider. Så inleder riksdagsledamoten och tillika den flitige debattören Thomas Morell (SD) sin senaste debattartikel.
StockholmTM

1 651 körtidsöverträdelser – nu vill Bergendahlsgruppen att Ax Transport förklarar sig

Ax Transport, liksom ägarna Ålandsbaserade Transmar, vill inte svara på fler frågor. De bekräftar brott mot kollektivavtalet och att det nu ska bli ordning även på kör- och vilotiderna. Nu förnekar Transmars styrelseordförande att det finns överträdelser mot kör- och vilotiderna. Bergendahlsgruppen är en av Ax Transports kunder som nu har agerat. Och vi frågar Sveriges Åkeriföretag om Ax Transports medlemskap i Fair Transport.
Daf

Ax Transport i rampljuset för kör- och vilotidsfusk – och för kollektivavtalsbrott

Transportstyrelsen har pågående tillsynsärenden av företaget som bland annat rör kör- och vilotiderna. Brott mot kollektivavtalet, överträdelser mot kör- och vilotiderna samt en rad andra försummelser vittnar om att det funnits brister sedan tid tillbaka, men inte heller den nya ledningen agerar skyndsamt för att ställa saker tillrätta.
Nokian

”Krasslig” andrechaufför utan förartillstånd lånade ut sitt förarkort

Två chaufförer och en lastbil. Men inledningsvis var det inte fråga om dubbelbemanning. Snart skulle det visa sig att det trots allt handlade om ett ”tvåförarsystem” av det ovanligare slaget. Ett inte helt rumsrent sådant.
Aspök

Arbetet med mobilitetspaketet riskerar haverera

Europaparlamentets röstning om mobilitetspaketet i plenum, har skjutits upp. Inget nytt datum är satt. Röster har höjts för att röstningen ska ske efter EU-valet då nya parlamentariker installeras. Om så blir fallet, blir det sannolikt till att börja om hela arbetet igen.