IMDG

Listar alla artiklar taggade med: IMDG

- Vi hade önskat att det funnits någon form av krav på en professionell inspektionsrapport som ska följa med de begagnade litiumjonbatterierna och att de inte får transporteras innan en sådan inspektion gjorts, säger Jonna Ström.

Kustbevakningen: Ökad uppmärksamhet på litiumjonbatterier

De farligt godsinspektörer som har till uppgift att bland annat upptäcka felaktiga farligt godstransporter, är personal som lyder under Kustbevakningen. Det var också dessa inspektörer som tidigt uppmärksammade sin arbetsgivare på det eskalerande problemet med felaktiga transporter av litiumjonbatterier. Kustbevakningen har ökad uppmärksamhet på problemet och står också i kontakt med MSB som har särskilda uppgifter avseende transporter på land samt har ett samordnande ansvar.
  Kustbevakningens farligt godsgrupp i Skåne, från vänster Jonna Ström, Daniel Nilsson och Arvid Tedvik, gör farligt godskontroller i de sydsvenska hamnarna. Foto: Martina Utbult.

Äntligen – IMDG-regelverket på svenska

Äntligen är den här – den svenska översättningen av IMDG-koden – som åter gör det möjligt för Kustbevakningen att rapportera dem som bryter mot regelverket. Efter Transportstyrelsens beslut gick det snabbt att få fram en svensk översättning. Farligt godsinspektör Arvid Tedvik säger: ”Att ni på tidningen Proffs skapat fokus på frågan så att den till och med hamnade i riksdagen, har nog bidragit stort till att det gått så fort.”
Till vänster Thomas Morell (SD) och till höger Mikael Damberg (S). Fotomontage: Göran Rosengren.

Mikael Damberg (S) om IMDG-koden i interpellationsdebatt idag:

”Transportstyrelsen har inte uppmärksammat regeringen på att det finns ett problem”

Frågan om IMDG-koden, reglerna för farligt gods till sjöss, och att den inte får användas i svenska domstolar eftersom den är skriven på engelska, fortsätter att skapa debatt. Senast idag ägde en interpellationsdebatt rum mellan inrikesminister Mikael Damberg (S) och Thomas Morell (SD). Mikael Damberg hänvisade till att myndigheterna antingen måste lösa problemet själv, eller komma till regeringen och be om politiska beslut i frågan.
Jonna Ström konstaterar att vanliga brister är fel i deklareringen och felaktig märkning på lastbäraren. Hamnarnas säkerhetskultur har tydliga brister. Foto: Gustav Elfving

Kustbevakare frustrerade – hamnen ”laglös” efter beslut i Högsta domstolen

Kustbevakningen hittar säkerhetsbrister på nästan varannan lastbil i svenska hamnar. Men efter ett beslut i Högsta domstolen, kan de inte längre straffa fuskarna, detta trots att vissa chaufförer på ett olagligt sätt transporterar brandfarligt och explosivt material ombord på fartyg. Detta framkommer i ett projektarbete gjort på Göteborgs Universitet av Gustav Elfving, Lasse Sørensen och Justus Madaus.