Halkbekämpning

Listar alla artiklar taggade med: Halkbekämpning

Att ”räkna med glashala p-fickor” fick läsarna att rasa

Efter att en lastbil kanat av vägen då det inte gick att bromsa på en glashal parkeringsficka där han skulle ta rast, frågade vi Trafikverket om det inte ska halkbekämpas även på sidoområdena kring vägen. Svaret blev då nej vilket väckte känslor hos många. Nu förtydligar Trafikverket sig.
VBG onspot

Transportföretagen kräver krafttag mot trafikdöden

Satsningar på vägarna för ökad trafiksäkerhet brådskar, säger Transportföretagen i ett pressmeddelande. Den olyckliga siffra om ökat antal dödade i trafiken förra året som Transportstyrelsen nyligen presenterade, kan vända om tillräckliga resurser på bland annat vägarna för säkrare körfält, bättre regelefterlevnad och bältesanvändning menar man.
Continental
DEBATTARTIKEL

Morell om bristande myndighetsfunktioner:

Den seriösa åkerinäringen sitter med ”Svarte Petter”

Under tisdagen publicerar Proffs en artikel där Trafikverket inte anser att rastplatser är en del av den prioriterade vinterväghållningen. Det är särskilt en mening som får mig att reagera och den lyder enligt följande: ”Det finns inte heller lagar eller andra krav som kräver att parkeringsfickor, rastplatser och liknande sidoytor ska halkbekämpas.”
Neste

Trafikverket: Glashala parkeringsfickor något ”man måste räkna med”

Riksväg 175 mellan Arvika och Säffle är torr och fin. Chauffören kör in på en väl tilltagen parkeringsficka för att rasta, men väl inne på den, kan han inte bromsa. P-fickan är nämligen glashal.
Continental

Glöm saltet – nu ska vägar halkbekämpas med solenergi

Lagrad solenergi kan i framtiden bidra till att utsatta vägpartier är framkomliga och säkra. I Östersund är nu en testbana färdig, där miljövänlig halkbekämpning med sol- och geoenergi kan ersätta sandning och saltning.

Aspök

Ny studie visar:

Allt att vinna på ny metod för halkbekämpning

En ny studie som nyligen presenterades under International Winter Road-kongressen, som i år hölls i Gdansk i Polen, pekar på både ekonomiska och miljömässiga vinster med att använda kalciumklorid för halkbekämpning av vägar.

StockholmTM
MÅNADENS LEDARE

Gurkor, jordgubbar och vattenkraft - men...

Varför bryr sig EU inte om framkomligheten?

Välkommen till ett nytt nummer av ?en riktig lastbilstidning?. Som vanligt bjuder vi på varierande läsning. Jag konstaterar till min stora glädje att Proffs fortsatt är en otroligt populär tidning på nätet, med fantastiska besökssiffror.
Men glöm inte att se våra olika kanaler som en helhet. På nätet handlar artiklarna till stor del om rufflarna som gör livet surt för er som jobbar seriöst i en bransch som betyder oerhört mycket för oss alla. Tidningen som du nu håller i handen, har en betydligt mjukare ton. För det mesta.

Ts H1

Stora trafikproblem vid Helsingborg

Lastbilsekipage blockerar E6 söderut

Ett lastbilsekipage har vält på E6 mellan trafikplats Kropp (Helsingborg norra) och Vasatorp (Östra) i södergående riktning. Motorvägen har stängts av och stoppet kan bli långvarigt, meddelar polisen på plats.

Nokian

Ledaren som fick snön att smälta

Min förra ledare rörde upp känslorna på många håll. En del läsare uppfattade den som att jag var helt omedveten om många vägars dåliga skick och att det inte finns något att klaga på vad gäller väghållningen.
Jag vill börja med att tacka alla som har hört av sig!

Wist last buss

Smart teknik ska minska saltandet på vägarna

Vägsalt är ett mycket effektivt sätt att lura vintern och minska halkolyckor men det påverkar miljön negativt och skapar dyra korrosionskador både på fordon och vägkonstruktioner. Teknikföretaget Mowic kommer nu med ett nytt system som ger mer exakt information om var det behövs halkbekämpning och vilka sträckor man kan lämna ifred.