eu

Listar alla artiklar taggade med: eu

Lundgren kräver svar av kommissionen om polska förartillstånd

EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD) är en av de politiker som har upprörts av uppgifterna om vissa medlemsstaters frikostiga utfärdande av förartillstånd. Det är främst de polska myndigheternas hantering av tillstånden som väcker frågor menar Lundgren, som anser att frågan är väldigt viktig för att stävja till exempel social dumpning i vägtransportbranschen.
Ts H1

Polska förartillstånd upp 40 procent – på 11 månader

Svårigheterna med att få folk att söka sig till jobbet som yrkesförare är påtagligt inte endast i Sverige. I hela Europa, faktiskt på de allra flesta håll globalt, har man samma problem. I Polen verkar man ha löst problemet, åtminstone delvis, genom att bjuda in tredjelandsmedborgare som vill köra lastbil i Europa. Vid förra årets slut fanns 46 138 giltiga, polska tillstånd i omlopp. I början av november var siffran 65 337 vilket motsvarar en drygt 40-procentig ökning hittills i år.
Yara

Ertug: ”Östfordon ska inte permanent befinna sig i väst”

Ministermötet i Bryssel den 3 december har skapat rubriker som bland annat talar om den stora svenska segern och att det nu kommer att bli förändringar. Flera media och uttalanden har gett skenet av att slutgiltiga beslut fattats under mötet. Så är inte fallet. Vi har inhämtat några svenska och tyska EU-parlamentariska röster.
VBG onspot

Transport: Fortfarande möjligt att utnyttja förare

Ministrarna enades i Bryssel om en gemensam ståndpunkt om nya vägtransportregler. Resultatet blev bättre än väntat då de enats om att strama åt befintliga regler på de flesta områdena. Från fackligt håll tycker man ändå att de sociala villkoren för chaufförerna inte har beaktats tillräckligt.
Meca

Sprickan mellan öst och väst allt tydligare

Ministrarna har enats men inga beslut är fattade om transportfrågorna

Under gårdagens ministermöte i Bryssel, avhandlades transportfrågor. Västeuropa anser mötet vara en framgång. Östeuropa håller inte alls med. Mötet ledde till att ministrarna enades om bland annat åtstramningar för cabotage- och kombitrafik och Sverige har, med stöd av Danmark, fått igenom krav på att kombitrafiken ska samordnas med cabotagereglerna.
Nokian

Osund ”chaufförsimport” riskerar slå ut åkerierna i EU?

I månadens nummer av Proffs kan du bland annat läsa en hel del om branschens kvinnliga chaufförer. Sanningen är att detta inte på något sätt hade planerats i förväg, det bara föll sig så efter att ha sammanställt materialet som levererats in från tidningens duktiga medarbetare ”ute på fältet”. Det är med stor glädje vi konstaterar att tjejerna blir allt fler!
Mercedes

Transportföretagen: ”Lagstiftningen måste bli tydlig, enkel och hållbar”

Transportföretagen bjuder in gäster till ett lunchseminarium, The Future of Transport in the EU, i Bryssel den 20 november. Temat är att framtidens transporter ska vara hållbara, vilka drivmedel kommer att vara aktuella och hur digitaliseringen kan öka effektiviteten i transporterna. Proffs är på plats.
Daf

65 192 fick förartillstånd i Polen förra året

Social dumpning och misär i spåren av omfattande ”chaufförsimport” från tredjeland?

Genom att anställa förare från till exempel Ukraina och Vitryssland för att köra i internationell EU-trafik, löser man möjligtvis den akuta förarbristen i EU. Men hur stor koll har medlemsländernas myndigheter på att förarna har anständiga villkor och rätt kompetens så som EU-förordningen kräver? Enbart i Polen utfärdades 65 192 förartillstånd under 2017. Det märkliga är att ingen på deras utfärdande myndighet tycks veta vad ett förartillstånd är.
Nokian

Liberalerna i EU:

”Tack, Stefan Löfven – där rök den svenska modellen”

Den 15 november röstade Europaparlamentet igenom ett lagförslag som innebär början till slutet för den svenska arbetsmarknadsmodellen. Trots alla varningar om att just detta skulle hända, drog statsminister Stefan Löfven och socialdemokraterna igång EU:s sociala pelare med ett EU-toppmöte i Göteborg 2017.
Neste

Stoneridge smarta färdskrivare redo i tid

Den 13 november 2018, introducerar EU-kommissionen ny lagstiftning för att reducera fusk genom manipulering av färdskrivaren, förbättra effektiviteten vid kontroll av systemet och reducera den administrativa bördan för åkerierna. Idag annonserar Stoneridge att de är redo för den nya lagstiftningen.