eu

Listar alla artiklar taggade med: eu

Artificiell intelligens kan gynna transportnäringen

EU:s gemensamma plan för artificiell intelligens, AI, kan gynna transportnäringen, säger Transportföretagen som sammanställt en rapport om ”Kompetensförsörjning när transportsektorn digitaliseras”.
Nokian

Volvo Lastvagnar vill skynda på utvecklingen av klimatvänligare transporter

Den 19 februari beslutade EU att införa ett regelverk för utsläpp av CO2 från lastbilar för att driva på utvecklingen satsar Volvo Lastvagnar sedan länge kraftfullt på nya klimatvänligare transportlösningar. Samtidigt behövs fler åtgärder som kan stimulera efterfrågan på fordon med låga utsläpp av CO2.
Meca

Arbetet med mobilitetspaketet riskerar haverera

Europaparlamentets röstning om mobilitetspaketet i plenum, har skjutits upp. Inget nytt datum är satt. Röster har höjts för att röstningen ska ske efter EU-valet då nya parlamentariker installeras. Om så blir fallet, blir det sannolikt till att börja om hela arbetet igen.
VBG onspot

Polen tar in allt fler chaufförer från tredjeland

Under 2017 utfärdade de polska myndigheterna rekordmånga förartillstånd, 65 192 stycken närmare bestämt. Under 2018 tangerade man sitt eget rekord då man öppnade upp för ännu fler tredjelandsmedborgare att köra internationella transporter inom EU.
Meca

Polsk arbetsgivarorganisation vill att EU stoppar arbetet med mobilitetspaketet

Den polska arbetsgivarorganisationen Transport Logistyka Polska, TLP, vill att EU drar i bromsen och väntar tills efter det förestående EU-valet innan man går vidare i arbetet med mobilitetspaketet. Organisationens främsta farhågor är att de politiska partierna i parlamentet inte kommer att ta ansvarsfulla beslut utan att man istället kommer att utnyttja den fortsatta processen för att visa sin styrka, menar TLP i sitt brev till parlamentet. Ett brev som är adresserat till Antonio Tajani, Europaparlamentets talman - och som är undertecknat av Maciej Wroński, president för TLP.
Nokian

Lundgren om kommissionärens svar gällande förartillstånd: ”Man tar sig för pannan”

Under 2017 fick 108 233 förare från länder utanför EU förartillstånd utfärdade i något av unionens medlemsländer. Därefter kan dessa helt lagligt ta anställning i ett åkeri med bas i EU för att köra internationell godstrafik här. Hela 60 procent av de utfärdade förartillstånden hade polsk myndighetsstämpel, vilket upprörde flertalet politiker, däribland sverigedemokraten och tillika EU-parlamentarikern Peter Lundgren. Han skickade omgående frågor till EU-kommissionären Violeta Bulc – och nu har Lundgren fått svar. Eller åtminstone ett brev från Bulc.
Wist last buss

Efter röstningen idag: Beslutet om hur man går vidare skjuts upp

Dagens röstning i EU om de tre lagförslagen i mobilitetspaketet, ledde till en ny situation. Endast ett av de tre förslagen gick igenom. I de efterföljande diskussionerna, fattas inget beslut, förutom beslutet att träffas igen under nästa vecka. Tuffare löne- och cabotagekrav är fortfarande ett ”kanske”.
Meca

Tuffare löne- och cabotageregler – kanske..?

EU-parlamentet har haft mycket svårt att enas inom transportområdet. Det går en tydlig skiljelinje mellan medlemsländerna i öst och i väst. Under dagens omröstning demonstrerade också berörda från flera östländer, som känner sig hotade av de skärpta kraven. Senare under torsdagen avgörs det hur parlamentet ska gå vidare.
Nokian

Lundgren kräver svar av kommissionen om polska förartillstånd

EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD) är en av de politiker som har upprörts av uppgifterna om vissa medlemsstaters frikostiga utfärdande av förartillstånd. Det är främst de polska myndigheternas hantering av tillstånden som väcker frågor menar Lundgren, som anser att frågan är väldigt viktig för att stävja till exempel social dumpning i vägtransportbranschen.
Aspök

Polska förartillstånd upp 40 procent – på 11 månader

Svårigheterna med att få folk att söka sig till jobbet som yrkesförare är påtagligt inte endast i Sverige. I hela Europa, faktiskt på de allra flesta håll globalt, har man samma problem. I Polen verkar man ha löst problemet, åtminstone delvis, genom att bjuda in tredjelandsmedborgare som vill köra lastbil i Europa. Vid förra årets slut fanns 46 138 giltiga, polska tillstånd i omlopp. I början av november var siffran 65 337 vilket motsvarar en drygt 40-procentig ökning hittills i år.