Besiktning

Listar alla artiklar taggade med: Besiktning

Foto: Fordonsbesiktningsbranschen, arkiv

Så jobbar Fordonsbesiktningsbranschen för att motverka mutbrott

Fordonsbesiktning ska utföras av en opartisk besiktningstekniker vid ett oberoende och ackrediterat besiktningsorgan. Mutor och annan brottslighet som innebär att besiktningar inte blir av är allvarlig brottslighet och utgör ett hot mot trafiksäkerheten och miljön. Därför har Fordonsbesiktningsbranschen länge, tillsammans med Polisen och Transportstyrelsen, arbetat med en rad förbättringar för att motverka brott, vilket nu innebär att flera fall upptäckts och lett till åtal och domar.

Öppet brev till Eneroth: ”Låt kontrollbesiktning av bilar ske på bilverkstäder”

Låt bilverkstäder utföra en säkerhetskontroll motsvarande en kontrollbesiktning i glesbygd så bilägare slipper åka långa sträckor för att få bilen besiktigad. Utöver att det är en klar miljöfördel säkras tillgången på arbete för verkstäder på orter där det kan var svårt att behålla personalen och få lönsamhet. Det enda som krävs är en föreskrifts förändring av Transportstyrelsen, sen kan verkstäder göra en säkerhetskontroll motsvarande en besiktning.
Så inleder Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, ett öppet brev till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
På dragbilens tak finns en logotyp som inte tillhör den aktuella trailerns ägare. Vi har kontaktat speditören som bekräftar att fordonet inte är en av deras underleverantörer. "Det är möjligt att vi tar kontakt med åkeriet för att få logotypen borttagen", säger speditören.

Samarbete mellan allmänhet, ordnings- och trafikpolis satte stopp för trafikfarligt ekipage

När cabotagekontrollerna blir allt tuffare, väljer en del utländska åkerier att registrera ett företag i Sverige. Bilinspektör Mats Larsson tycker att det är för lite kontroller av dessa företag och hur de drivs. Inte sällan är det även äldre fordon som används och ett sådant träffar Halmstads yrkestrafikgrupp på under förra veckan. ”Dragbilen är i ett bedrövligt skick”, säger bilinspektören.
Förarens förklaring var att de ”bara skulle köra en liten bit”

Överlast slutade i ett tekniskt körförbud

Även för yrkestrafikgruppen i Västerås är det som att ”fiska i ett akvarium”. Det blir alltid fångst. Dagen då så inte längre är fallet, tycks avlägsen. De flesta ursäkter till varför gällande regler och lagar har överträtts, har poliserna och bilinspektörerna vid det här laget hört tidigare. Ursäkter hjälper föga eftersom man inte får överlasta ett fordon även om man bara ska ”köra en liten bit” och man får inte köra fordon med användningsförbud.