Den 11 april stoppar bilinspektör Tommy Berg ett östeuropeiskt ekipage på kontrollplats Långeberga. Den flygande inspektionen som följde innebar flera nya erfarenheter för Tommy.
- Detta är det värsta case jag har haft, förklarar han.
Helsingborg
Listar alla artiklar taggade med: Helsingborg
Skulle betala 120 000 – stack – stoppades på nytt
Bristfällig dokumentation och brott mot utstationeringsdirektivet renderade i en samlad sanktionsavgift om 120 000 kronor. Transportören har tidigare gjort rätt för sig, men den här gången väntade chauffören ut klampningstiden för att därefter avvika. Utan att betala.
Den taktiken skulle dock visa sig vara allt annat än framgångsrik …
Den taktiken skulle dock visa sig vara allt annat än framgångsrik …
Transporten försenades en vecka efter otillåtet cabotage
Det fortsätter att strömma in sanktionsavgifter från utländska åkerier till Transportstyrelsen - även om det emellanåt tar lite längre tid innan betalningarna görs. Ett sådant exempel stod nyligen ett polskt åkeri för, där det tog nästan en hel vecka innan sanktionsavgiften registrerades på den svenska statens konto.
Körde sönder klampen och smet efter omfattande kör- och vilotidsbrott
När trafikpolisen kontrollerade den inkommande trafiken vid färjeläget i Helsingborg, stoppade man bland annat ett trailerekipage vars förare verkligen hade tänjt gränserna för kör- och vilotiderna.
- Detta är det värsta jag har sett, säger bilinspektör Oscar Davidson.
Sanktionsavgiften ”slår i taket” på 51 000 kronor. Dragbilen klampas, men smiter likväl så snart polisen har lämnat hamnen.
- Detta är det värsta jag har sett, säger bilinspektör Oscar Davidson.
Sanktionsavgiften ”slår i taket” på 51 000 kronor. Dragbilen klampas, men smiter likväl så snart polisen har lämnat hamnen.
YKB till trots – lastsäkringsbrister en vanlig anledning till böter
Lastsäkringsbrister är något som trafikpolisen ofta upptäcker när de gör sina kontroller längs vägarna. Varför är det så? Okunskap, slarv och tidsbrist kan vara några förklaringar. Det är i alla fall trafikpolis Farid Johanssons personliga uppfattning.
Ledig bilinspektör satte stopp för grov rattfylla
När den lediga bilinspektören kör sin privata bil på E6 observerar han ett trailerekipage som vinglar betänkligt på motorvägen. Först antog han att den ostabila färden kunde bero på kraftig sidvind, men snart skulle magkänslan få honom att ringa till sin arbetsgivare, Polismyndigheten, via larmnumret 112. På så sätt kunde en grovt rattfull chaufför stoppas och eventuellt slapp vi en tragisk trafikolycka.
Yrkestrafikvecka eller inte – kontrollverksamheten rullar på som vanligt
Yrkestrafikvecka. Dagspressen lyfter begreppet som om det vore något exceptionellt. Polismyndighetens pressmeddelande ifrågasätts sällan eller aldrig – men rubriker blir det – och det är så klart syftet från avsändaren. Men att trafikpolisens kontroller behövs, kan knappast ifrågasättas.
Glatt återseende när gamla kollegor gästade kontrollplatsen
Det blev ett glatt återseende när trafikpolisen i Helsingborg fick besök av ett gäng före detta kollegor. Och Proffs var på plats för att ta en kopp kaffe med gänget.
62 000 kronor borta med vinden när estländskt åkeri smet från notan
I slutet av förra veckan stoppades bland annat två utländska ekipage av trafikpolisen som båda misstänktes för att ha kört otillåtet cabotage. Det ena åkeriet gjorde rätt för sig, det andra smet från notan.
Östeuropeiska åkerier fick betala 168 000 kronor efter hamnkontroll i Karlshamn
En yrkestrafikkontroll i hamnen i Karlshamn i måndags, resulterade bland annat i att två misstänkta fall av otillåtet cabotage uppdagades. De båda chaufförerna och deras arbetsgivare fick sammanlagt betala 168 000 kronor innan dragbilarna förvisades ut ur landet.