Girteka Logistics köper 2 000 Volvo FH

WEBB-TV: ”Vi har köpt en miljon hästkrafter”

Girteka Logistics, ett av Europas största vägtransportföretag, har beställt 2 000 Volvo FH-lastbilar för att växa och för att uppgradera sin fordonsflotta. Roger Alm, Volvo Lastvagnar SVP Europe, överlämnade nyligen under en ceremoni i Göteborg över en symbolisk nyckel till de nya Volvobilarna till Mindaugas Raila, ordförande för Girteka Logistics.

Girteka körs på porten av Kiruna kommun

Trafikingenjören: ”Vi jobbar på en lösning”

Omfattande parkeringsproblem i Kiruna ledde efter en dialog mellan Girteka och kommunen till en lösning då en annan plats anvisades. Nu stänger kommunen platsen.

Åkerijättar tycker till om parkeringsproblemen

Den bedövande konkurrensen på vägarna omfattar även parkeringsplatserna. Den svenska infrastrukturen mäktar dåligt med att erbjuda uppställningsplatser för det stora antalet lastbärare som dagligen trafikerar våra vägar.

Girteka beställer 540 trailers från Schmitz

Den litauiska transportören Girteka har ett uttalat mål att om fyra år ha 5 000 dragbilar i sin flotta. Det kräver så klart också att det finns trailers att dra. Därför lägger företaget nu en stororder hos trailertillverkaren Schmitz Cargobull.

Litauens ambassadör lovar att ta upp parkeringsproblem med sin regering

- Och Proffs följer med svensk chaufför till Girteka

I sociala media nämns korruption, underbetalda chaufförer, fattigdom och illojal konkurrens inte sällan i samma andetag som Litauen. Litauens ambassadör berättar här för oss om landets förutsättningar i transportnäringen.

Parkeringsbekymren på väg att lösas?

WEBB-TV: Därför är Girtekas bilar inget problem

Lastbilar ockuperade parkeringsplatsen runt Shell Sandsjöbacka i Mölndal. Proffs talar med Vlantanas chef: "Det visste jag inte." Och vi TV-intervjuar Girteka: "Vi har gjort så fel tidigare."

Mercedes i historisk jätteorder – 1 000 Actros till Girteka

Mercedes-Benz Trucks har fått sin historiskt största order i östra Europa. 1 000 Mercedes-Benz Actros dragbilar med Euro 6-motorer (OM 471), går till Litauen.

Tapp för Girteka när fisken ska fraktas på sjön

Ökad konkurrens ska mötas med prissänkningar

Nu ska fisken tillbaka till sjön när Norges senaste storsatsning går i hamn. Antalet landburna fisktransporter kommer att påverkas och med det även de aktörer som kör just fisktransporter. Som till exempel Girteka i Litauen.

Charlotte och Veronica satte stopp för chaufför med 1,78 promille

”Kan ha räddat liv”

Efter rådigt ingripande av personalen på Hildings Anders i Rydaholm, sitter nu en litauisk chaufför anhållen misstänkt för grovt rattfylleri. "Kan väl sova ruset av sig i bilen och lasta imorgon", tyckte speditören. Chauffören försökte dessutom komma undan genom att köra iväg från platsen trots 1,78 promille.

TRANSPORTFUSKET I FOKUS

Girteka svartlistat hos norskt rederi

Det norska färjeföretaget Fjord 1 har beslutat att kräva förskottsbetalning av det litauiska åkeriet Girteka. Detta efter att åkeriets chaufförer satt i system att inte betala färjebiljetten sedan de väl kört ombord och färjan har lämnat kajen. Det skriver tidningen Tidens Krav i sin nättidning.

Girteka godkänner miljonböter

"Av respekt för de norska myndigheterna"

Girteka Logistics UAB och deras samarbetspartner UAB Transportas, godtar ett föreläggande på totalt 900 000 norska kronor (närmare en miljon svenska) för olaglig cabotagekörning.

DEN OLAGLIGA CABOTAGETRAFIKEN

Fjärde gången gillt

Girteka misstänks för nya brott mot cabotagereglerna

I Norge fortsätter jakten på transportörer som trotsar cabotagereglerna. I söndags var det dags för ett nytt tillslag. Den här gången mot det litauiska åkeriet Girteka. Igen - och igen - och igen och igen..!

DEN OLAGLIGA CABOTAGETRAFIKEN

Cabotageärendet till domstol

Girteka vägrar acceptera norska böter

På en och samma dag, den 20 december 2011, stoppades två av det litauiska transportföretaget Girtekas trailerekipage på två olika ställen i Norge. I båda fallen handlade det om olaglig cabotagetrafik.
Strax därpå meddelades att varje ekipage belagts med 100 000 norska kronor i böter. I väntan på att transportören skulle betala, fick bilarna stanna kvar i myndighetens förvar.
Hos Girteka är man av uppfattningen att det hela är ett missförstånd. Och böterna vill man inte betala.

DEN OLAGLIGA CABOTAGETRAFIKEN

Ingen bra vecka för Girteka

Sexsiffriga böter även för det andra ekipaget

Som vi tidigare rapporterat om här på Proffs nyhetssida, blev två litauiska ekipage i tisdags stoppade på två olika platser i Norge, misstänkta för olaga cabotagekörning.
Ägaren till det ekipage som stoppades i Voss, Girteka, dömdes att betala 100 000 norska kronor i böter. Nu har även det andra ekipaget, som stoppades i Lærdal fått böter utdömda. Även i det här fallet blev priset högt. 100 000 norska kronor, böter som ska betalas av Girtekas ukrainska dotterbolag.

DEN OLAGLIGA CABOTAGETRAFIKEN

100 000 norska kronor i böter för olaglig cabotagetrafik

I Norge har utländska transportörer som kör olaglig cabotagetrafik på sista tiden fått det hett om öronen. Två ekipage från det litauiska transportföretaget Girteka, stoppades förra tisdagen misstänkta för olaga cabotage. Det ena i Voss, det andra i Lærdal.
Nu har den litauiske transportören fått böter på 100 000 norska kronor för den transport som blev stoppad i Voss. Den andra är fortfarande under utredning.

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017

11 augusti 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017
Stäng

11 augusti 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Dåligt säkrad last kunde ha slutat med kat(t)astrof
  • Alhem: Generaldirektören ett bondeoffer?
  • TEST: TomTom Go Professional 6250
  • Vad händer efter en gastrisk bypass-operation?
  • Världens största (och regnigaste?) skogsmässa
  • Tatra en mästare i svår terräng
  • Kalles Bud – ”började som ett extraknäck”
  • Zeidlitz: ”Kanske dags att stoppa, göra om och göra rätt?
  • Möt gänget som håller koll på yrkestrafiken i norr
  • Lyckad hästkraftsdag lockade storpublik
  • Alingsås Åkericentral – minst i regionen
  • Hos Hagströmska utbildas dina framtida kollegor
  • ... Och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant