Ingen framgång för åkare som ville pruta med trafikpolisen

Obetald vägavgift och brott mot kör- och vilotiderna ger böter och sanktionsavgift som den turkiske föraren och åkeriet säger sig inte kunna eller vilja betala. Därmed klampas ekipaget. När det inte går att pruta, lägger föraren upp en stor summa kontanter i svensk valuta.

DEBATTARTIKEL

Skärpt beställaransvar – ett slag i luften

"Man har skärpt en ickefråga"

Ett skärpt beställaransvar kan bli verklighet redan till sommaren, den 1 juli närmare bestämt. Är det nu vi ska jubla? Eller gråta?
Propositionen är i min värld en besvikelse och de "tuffare tagen" är ett sällan skådat slag i luften. Det blir tydligt när man läst mer än rubriken i pressmeddelandet från regeringen.

Jimmie Åkesson besökte Börje Jönsson Åkeri och trafikpolisen i Helsingborg

Det finns två sidor av transportbranschen. Den ena är den politikerna då och då debatterar om i Stockholm. Den andra är verkligheten som uppstår ute på vägarna efter politiska beslut och som branschens utövare ska hantera. Jimmie Åkesson (SD) har nu fått en inblick i den krassa verkligheten.

DEBATTARTIKEL

Pia Nilsson (S):

”SD mörkar vilka de vill samarbeta med”

Thomas Morell ger i sin replik inget svar på varför han inte vill ge Polisen det kanske skarpaste verktyget hittills i kampen mot den illegala trafiken.

Bil som körde iväg trots körförbud tidigare ertappad med att stjäla diesel

Den bulgariska dragbilen får körförbud av Malmöpolisen – smiter – och tas igen, men då åker klampen på. Många läser artikeln, men en läsare är extra vaken och känner igen dragbilen från en artikel i november 2014 då bilen är inblandad i en dieselstöld och den då aktuella föraren försöker köpa sig fri med öl och sprit.

DEBATTARTIKEL

Morell (SD) svarar Pia Nilsson (S):

”Ett sätt att försöka dölja sina egna tillkortakommanden”

Det vore klädsamt om tonläget från socialdemokraten Pia Nilsson antog en lite mer sansad nivå. Hur valresultatet och eventuella strukturer i den politiska kartan kommer att se ut har ingen av oss svar på idag. Att ”förutsätta” det ena eller det andra är enbart ett sätt att försöka dölja sina egna tillkortakommanden.

Volvo levererar 90-tons lastbilar till svensk gruvsatsning

Gruvbolaget Kaunis Iron skriver ett åttaårigt leasingavtal med Volvo Lastvagnars återförsäljare Wist Last & Buss om ett 30-tal nya malmlastbilsekipage. Två miljoner ton järnmalmskoncentrat per år ska transporteras.   

Skärpt beställaransvar förväntas träda i kraft den 1 juli

I dag har vi problem med olagliga yrkestransporter, osund konkurrens och företag som dumpar villkoren. Det är angeläget för regeringen att komma till rätta med problemen och därför föreslås nu att företag och myndigheter ska ta större ansvar för att kontrollera att de transporter som de beställer är lagliga. Detta skriver regeringen i ett pressmeddelande på onsdagen.

Girteka skriver avtal med vandrarhemskedja

Girteka Logistics skriver kontrakt med Hostelling International Norway för att ge sina chaufförer bra boende under de långa rasterna i Norge.

Freja och Donalds överens – fakturan betalas

Bärgningen av Frejas ekipage leder till att bärgningsföretaget åberopar retentionsrätten och initialt är Freja inte alls nöjda med situationen och tonläget är stramt. Nu har Freja samlat information om händelsen vilket leder till att de betalar det fulla beloppet.

Överfölls och rånades i lastbilen

”Det gör ont när han slår sönder min överläpp”

"Det känns overkligt, som i en film", säger han. "Sedan inser jag att det faktiskt händer och jag får puls som om jag springer ett maratonlopp." Känslan som uppstår när man klockan fyra på morgonen inser att någon bryter sig in i ens hytt beväpnad med pistol, är något ingen ska behöva uppleva på sin arbetsplats. Brottet rubriceras som grovt rån.

DEBATTARTIKEL

Replik:

Varför vill inte Morell ha effektivare kontroller?

Sverigedemokraternas kandidat till riksdagen, Thomas Morell, har i en debattartikel påstått att regeringen visar trötthetstecken när det kommer till kampen mot den osunda och illegala åkerinäringen.
Morells påstående förvånar alla som följt utvecklingen senaste åren.

Konferens med fokus på parkeringsplatser

”Var ska arton mil lastbilar parkera?”

Under 2017 kom det in mer än en miljon lastbilar enbart via södra Sverige. Det betyder cirka sex mil lastbilar om dagen. 1 000 lastbilar behöver runt arton mil parkeringsplats. Var ska alla dessa fordon parkera?
Så inleder Sveriges Åkeriföretags ordförande Mikael Nilsson mötet Rastplats 2018.

Magnet på växellådan kostar polskt åkeri 390 000

I går morse, torsdag, stoppades ett polsk ekipage av danska Tungvognscenter Syd. Den 50-årige, polske chauffören verkade nervös och anledningen till det skulle snart visa sig. Färdskrivaren hade nämligen inte registrerat någon körning vid tidpunkten då ekipaget stoppades.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell:

Olaglig trafik konkurrerar ut seriösa åkare – regeringen föreslår kilometerskatt

Så har regeringspartierna återigen dammat av sitt förslag om kilometerskatt. Man motiverar skatten med att den skall vara lika för både svenska och utländska åkerier. Man har dock inte löst hur det skall fungera i verkligheten, utan man lever i någon slags förhoppning att det skall fungera.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Legitimation är viktigt – utom i domstolarna”

I Sverige är vi noga med att inte ta identiteten för given. Den kollas som bekant ofta. Här i landet får vi vara så snälla att ta upp en godkänd legitimationshandling och visa behörighet när vi vill ta ut pengar till exempel. Om det så bara gäller tjugo kronor. När vi handlar på systemet och är i nära för alkoholinköp godkänd ålder ombeds vi också regelmässigt visa upp en ID-handling för att styrka åldern.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant