EKOL: ”Vi tar verkligen detta mycket allvarligt”

Vi har vid ett antal tillfällen tidigare skrivit om den turkiska speditören. Före jul och under mellandagarna har företaget tagit stor plats i vårt mediala utrymme. Vi har nu talat med deras Nordenansvarige.

Ekol i ytterligare ett cabotageärende

Den turkiska speditörens namn har under storhelgerna blivit välbekant. Nu skrivs ytterligare ett kapitel efter att polisen i Östersund klampade ett av Ekols trailerekipage för otillåten cabotagetrafik.

Par i tunga och dåligt säkrade plåttransporter

+ ett otillåtet cabotage

Nyårsraketerna hann knappt tystna förrän det var dags för ännu ett otillåtet cabotage, det första för i år i Helsingborg. Dagarna därpå, under onsdagen och torsdagen, stoppade Helsingborgspolisen bland annat ytterligare två ekipage, ett danskt och ett österrikiskt, båda lastade med stålplåt på väg ut ur landet. Förutom godset, hade de båda även annat gemensamt. Överlast och dålig lastsäkring.

Åklagare yrkar på 150 000 i företagsbot för manipulation

Trafikpolisen i Helsingborg börjar sitt arbetspass med att ta in två trailerekipage för kontroll på Långeberga. Därmed hade man att göra resten av dagen, och lite till. De två ekipagen körde båda otillåtet cabotage. Det ena hade dessutom en manipulerad färdskrivare.

Cabotageforskare flyttar till USA för att analysera EU-transporter

Nu lämnar Cabotagestudiens Henrik Sternberg Sverige för nya uppdrag i Iowa, USA. Där ska han bedriva än mer djupgående studier av transportbranschen.

Förare fick sparken via telefon - efter poliskontroll

Nytt år och nya kontroller. I Västerås börjar det nya året som det gamla slutade - med överlaster. Ett bulgariskt åkeri i Makedonien, ett grekiskt körkort för personbil och bevis på nära släktskap med grekisk person, är några andra ingredienser som dukas upp.

Många frågetecken kring ”brinnande” ekipage

Postnord: ”Inte acceptabelt”

En avställd lastbil, en med användningsförbud och ett släp med körförbud stoppas av polisen i Jönköping under årets sista vecka. Det ena åkeriet saknar dessutom trafiktillstånd.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell:

”Transportstyrelsens fel att unga inte vill bli chaufförer”

Först och främst vill jag önska er alla en riktigt God Fortsättning på det nya året!
Ett nytt år – ett helt oskrivet blad ligger framför oss, låt oss förvalta det väl! Det gamla året då, vad kan vi lära oss av det? En hel del faktiskt, och lägger vi till ytterligare några år bakåt i tiden får vi en rejäl historielektion.

Fängelse och utvisning för Ekol-chaufför

En 45-årig turkisk chaufför, som kör för turkiska Ekol, stoppades i början av december i Danmark. Danska Tungvognscenter anade dock att allt inte stod rätt till och kunde ganska snart avslöja att förarens dokumentation inte stämde överens med verkligheten.
Efter att ha suttit fängslad i närmare en månad, har mannen nu fått sin dom.

Anders Facebookgrupp hjälper dig att hitta parkeringar

Med hjälp av en Googlekarta och Facebookgruppen Parkering, vill Anders Armgren underlätta för chaufförer att hitta platser att parkera på och att tillfälligt ställa av ett släp. Du kan också vara med och utveckla kartan.

Tunga lastbilar slog rekord 2017

Volvo största märket i Sverige

Enligt de preliminära siffrorna för 2017 registrerades det 6 196 tunga lastbilar (över 16 ton) under 2017 vilket är all time high. MRFs prognos för 2017 var 6 200.

Mälarfresh Food står för årets överlastrekord

Att köra grönsaker är uppenbarligen ett tungt jobb. Från Västerås levererar man ett rekord för överlast i Västmanland. En toppnotering som antagligen står sig året ut - och längre.

Premiär för Vito som elbil

Mercedes kommer inom kort att erbjuda alla sina transportbilsmodeller med eldrift. Starten sker med den nyligen visade mellanklassmodellen eVito som kommer att börja levereras till tyska kunder under 2018. 
Räckvidden är tillräckligt lång för att klara av de flesta innerstadstransporter.

KRÖNIKA

Här stannar Sverige summerar året som gått

Klockorna ringde in nya året, det år som snart ska ringas ut. Vad som väntade Här stannar Sverige, HSS, under 2017 var bortom vår fantasi. Inbjudningar började strömma in, utställningar blandades med mötesinbjudningar. Det skulle krävas mycket av oss för att allt skulle fungera. 

Jobbprognos pekar nedåt för transportsektorn

Arbetsgivare i transportsektorn förväntar sig att inleda det nya året med en minskad efterfrågan på arbetskraft. Sysselsättningstrenden för det första kvartalet ligger på -6 procent, vilket är en minskning från förra kvartalet. Sysselsättningstrenden för hela Sverige ligger på +5 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018

23 februari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Rättvisan uppfattas inte alltid som särskilt rättvis””

Skolans värld var ofta hårdare förr. Då menar jag fysiskt. Fysisk bestraffning – om än formellt måttfull sådan men i praktiken ibland hård och starkt kränkande – ansågs rymmas inom ramen för en god fostran. Läraren ansågs förr också med viss våldsutövning kunna vidmakthålla sin auktoritet. Det fick jag en gång i tiden själv som elev erfara.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018
Stäng

23 februari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Bättre väghållning eller förbjuda EU-ekipage?
  • Det här gäller för vinterväghållningen
  • Ekol - transportjätte med egna hamnar, fartyg och tåg
  • Karlstadslaken effektiv till minus 15
  • Schmitz har \"hängt med\" i 125 år
  • Berkvist gjorde katt av monstret
  • Grönt ska bli grönare med nya lastbilar från Mercedes
  • Woxlins Åkeri AB firar 70 år i år
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant