Förklaringarna blev rena rama farsen när bulgariskt åkeri misstänktes för otillåtet cabotage

Den 1 april är trafikpolisgruppen i Västerås åter ute för att samla statistik åt Transportstyrelsen genom slumpmässiga kontroller på utvalda vägar. På riksväg 68 i närheten av Riddarhyttan stannar bilinspektör Roger Ogemar ett ekipage med en bulgarisk dragbil som blir snurrigt värre att reda ut.

Föraren är från Makedonien med bulgariskt medborgarskap. Vad Ogemar förstår, kör åkeriet för flera olika företag.
– Trailern tillhör en av de stora speditörerna och var fullastad på väg till Avesta och föraren säger först att han har åkt från Frankrike med lasten, säger Ogemar. Detta väckte min nyfikenhet.

Några frågor senare, visar det sig att han egentligen hämtat hela ekipaget i hamnen i Göteborg.

Föraren börjar plocka fram fraktsedlar som saknar kvittenser och hans engelska blir sämre för varje dokument som plockas fram.
– Han förstår inte att han måste ha en inkommande internationell last till Sverige, säger Ogemar. Jag får då tala med någon form av bulgarisk speditör som ringer till åkeriet för att reda ut vad som pågår.

Därefter kommer det ännu fler dokument, men inget stämmer överens och Roger Ogemar kollar färdskrivaren. I den finns inga andra länder markerade än Sverige – sedan den 4 mars.

Åkeriet skickar mejl med dokument på en inkommande last den 21 mars och ett par stycken nationella efter det, men när dessa jämförs med färdskrivaren, har bilen rullat bra mycket mer.
– När jag så får en fraktsedel från fredagen den 29 mars från Norge till Göteborgs hamn, ser jag att bilen den dagen rullat endast fyra mil, säger han.


När Ogemar påtalar detta för
åkeriet, ändras deras version. De hävdar den leveransen istället kördes torsdagen den 28 mars och att det står fel på fraktsedeln. Dessutom säger chauffören att han varit på service under fredagen den 29 mars.

Det finns dock en fraktsedel som är kvitterad. Det är en leverans hämtad i Göteborg och levererad till Jordbro torsdagen den 28 mars. Samma dag som åkeriet säger de körde en transport från Norge till Göteborg.
– Nu stämmer avståndet i alla fall för returen från Jordbro till Göteborg i torsdags, säger han.

Roger Ogemar menar att åkeriet förser honom med efterkonstruerade fraktsedlar och pekar på hur viktigt det är att frakthandlingar och andra dokument måste kunna visas upp direkt på plats när de efterfrågas.

Oavsett vem Ogemar talar med, kommer olika besked som motsäger varandra. Den bulgariska speditören förstår att nu blir ekipaget stående och det kommer att kosta pengar och förmedlar detta till åkeriet.
– Under tiden ringer jag till Tullen i Svinesund och även på svenska sidan, men där finns inga noteringar alls om att fordonet ska ha varit där vare sig på torsdagen eller fredagen, säger Ogemar.

Chauffören säger då att den andra, stora speditören ska betala, men eftersom det under eftermiddagen inte gick att få kontakt med rätt person där, blir ekipaget klampad i väntan på pengarna. Vem är skyldig i dessa fall?
– I grunden är det alltid åkeriet som har ansvar för att den körning deras fordon tar på sig, kan genomföras lagligt, sammanfattar Roger Ogemar. Vem som sedan betalar sanktionsavgiften, är för oss egalt.

Under eftermiddagen den 2 april, efter en timme med problem, förstår åkeriet att det är allvar och betalar via en bank i Makedonien. Trailern kan hämtas av en laglig dragbil, medan den andra måste lämna landet.

Foto: Roger Ogemar

Om artikeln

Publicerad: 2019-04-03 16:06
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Schysta villkor Trafikpolisen Transportfusket Västerås