Girteka Logistics satsar på LNG-fordon

Girteka Logistics satsar på gasdrivna Iveco Stralis 460 NP, alltså gasdrivna lastbilar. Efter att under en tid ha testat och jämfört gasbilarna mot dieseldrivna lastbilar, har man nu bestämt sig för att köpa ytterligare ett par Iveco-lastbilar som ska köras på Bio LNG.

De senaste testerna som man gjort har visat att lastbilar som drivs med flytande naturgas (LNG) kan minska koldioxidutsläppen med upp till 85 procent genom att använda Bio LNG, jämfört med dieseldrivna fordon.

Med en egen fordonsflotta på 5 600 lastbilar, testar företaget nu Iveco:s LNG-lastbilar. Det var efter provkörningar med en LNG-driven Iveco Stralis 460 NP som miljöfördelarna upptäcktes. Ytterligare två gasdrivna fordon av samma märke ska nu tas in i företaget för ytterligare testkörning.

De inledde sina första tester med LNG förra året.
– Redan då noterade vi att ett avstånd på 100 kilometer med en LNG-lastbil är mer effektiv och miljövårdande för varje kilometer, säger Donatas Načajus, transportchef på Girteka Logistics.

Det visade sig att deras förare kunde köra 150 mil på en full tank.

Den första lastbilen testades i Beneluxländerna och i Frankrike eftersom där finns den mest utvecklade infrastrukturen för att tanka LNG.

Alternativa bränslen tros medföra alltför många svårigheter att överkomma, men Girteka säger att Ivecos långa erfarenhet visar att det finns stora fördelar. Bland annat minskas utsläppen av partiklar och kväveoxider (NOx) med upp till 95 procent, detta utöver den 85-procentiga minskningen av koldioxidutsläppen.

VBG onspot

Om artikeln

Publicerad: 2019-02-07 14:07
Kategori: Nyheter
Taggar: Alternativa bränslen Företagsnyheter Girteka LNG Miljö