Vart har lastbilarna i Ljungby tagit vägen?

Utanför Åkarnas Hus i Ljungby har många utländska lastbilar stått parkerade både kortare och längre perioder. Även trailers ställdes av. Problemen som kringgärdat parkeringen var de vanliga, nämligen nedsmutsning och hindrande. Något har förändrats och vi ställer nu istället frågan: Vart har de tagit vägen.
Det mest aosm står på skylten kan vara obegripligt för utländska gäster. Däremot kan texten
Det mest aosm står på skylten kan vara obegripligt för utländska gäster. Däremot kan texten "200 euro" eventuellt ha haft en avskräckade effekt tror Kristian Larsson.

Problemen med ett stort antal parkerande lastbilsekipage och avställda trailers på området framför Åkarnas Hus i Ljungby, har funnits länge. Åkarnas Hus ingår i Brickstone Förvaltnings AB och rymmer bland annat Lastbilsstopp i Ljungby och på området finns även Smålands Logistiks terminal.

Tidigare har de många parkerade ekipagen på platsen varit hindrande för lastbilar med ärende till företagen och terminalen på plats. Olika ”mjuka” åtgärder har använts för att minska antalet, exempelvis grusvallar, men det har inte fungerat.

Flera parkerade utländska ekipage och avställda trailers stod i direkt anknytning till ett utländskt åkeris verkstad som vi tidigare skrivit om, men nu kommer rapporter om att endast ett par av åkeriets egna bilar finnas där.

Allt pekar på att lösningen kom genom ett initiativ från Brickstone som tröttnade och satte upp skyltar med information om vad som gäller för parkering på platsen. Vice vd på Brickstone, Kristian Larsson, är förvånad över effekten skyltarna fick.
– Skyltarna sattes upp den 13 december 2018 och ett par dagar senare var det tomt på planen, säger han.

Neste


Tillstånd för parkering
utöver de tre gratis timmarna som erbjuds, kan hämtas på Lastbilsstopp och Larsson säger att de har där fria händer att dela ut tillstånden, men att någon form av motprestation, exempelvis tvätt, en fika eller liknande, bör vara rimligt att kunna kräva.
– Våra kunder på Lastbilsstopp får givetvis gratis parkeringstillstånd, men vi har ännu inte delat ut något tillstånd till något utländskt ekipage, berättar Lastbilsstopp för oss.

Smålands Logistik har tidigare störts av de parkerande ekipagen. Magnus Fransson är driftansvarig i Ljungby.
– Det blev en markant skillnad ett par veckor innan Jul, säger han till oss. Det har varit besvärligt på platsen och jag kan säga att vi inte saknar dem.

På Biltemas parkering står det fortfarande ekipage till och från.
– Vi upplever dem inte som ett problem och vi städar själva vår parkering, säger Biltema till Proffs. Blir det problem kan vi stänga bommarna till området efter stängningsdags.

VBG onspot


2017 invigdes lastbilsparkeringen
i Ljungby. Magnus Strömberg är en av delägarna till Ljungby Hotell AB som skapat parkeringsplatsen där det finns både dusch och toalett och sedan i våras ökar beläggningen stadigt med 25 procent i månaden.
– Nyligen skrev vi ett parkeringsavtal med en stor dansk speditör, men alla de ekipage som orsakat störningar i Ljungby, hittar vi antagligen inte på vår parkering, säger han.

Idag kostar det 100 kronor att stå där och då ingår 50 kronor att äta för på hotellet.

Vi letar vidare och tanken att ekipagen nu istället står på andra gator i och runt Ljungby, dementerar de som hört av sig till oss. Visst står det en del här och där, men inte alls som det var tidigare, säger de.

Tillbaka till Brickstone och Kristian Larsson. Vad tror du har gjort att skyltarna fungerat så bra? Skyltarna är ju på svenska.
– Även om de kanske inte förstår allt som står på skyltarna, förstår de kanske innebörden av 200 euro, funderar han. Borta är de i alla fall.

Frågan vi nu ställer är – vart har de tagit vägen? Om du vet svaret, hör av dig till oss på adressen tips@vagpress.se.

Continental

Om artikeln

Publicerad: 2019-01-02 16:27
Kategori: Nyheter
Taggar: Åkarnas Hus Lastbilsstopp Ljungby Ljungbystopp Parkeringsproblem Uppställningsplatser