Under söndagen rullade det ena otillåtna cabotaget efter det andra in på kontrollplatsen vid Långeberga i Helsingborg. Under söndagen rullade det ena otillåtna cabotaget efter det andra in på kontrollplatsen vid Långeberga i Helsingborg.

Helsingborgspolisen rivstartar året med fyra otillåtna cabotage

Ett tag på söndagen såg det ut att kunna bli trångt på gatan utanför polishuset i Helsingborg natten mot måndag. När trafikpolisen påbörjar gårdagens kontroller, tog det cirka 30 minuter att ertappa två transportörer med att köra otillåtet cabotage. Men det skulle bli fler.

När Proffs talade med trafikpoliser både före jul och i mellandagarna, trodde man att söndagen den 6 januari skulle bli en riktig ”cabotagedag”. Och nog blev det så!
– Inom loppet av en halvtimme tog vi två stycken otillåtna cabotage, berättar trafikpolis Sören Johansson för Proffs under söndagen.

Något senare är det dags igen.
– Då tar vi en tredje, som även han körde otillåtet cabotage, säger Sörens kollega Lars-Göran Samuelsson.


Även under fredagen
ertappades en olaglig transport.
– Det handlade om en polsk dragbil som körde uppdrag för en italiensk speditör.

Hur kunde poliserna förutspå helgens utfall redan i mellandagarna?
– Det är nu det rullar igång igen på riktigt efter jul- och nyårshelgerna. Många dragbilar har stått parkerade i Sverige under tiden förarna har firat jul, förklarar Sören Johansson.

Trafikpolisen kunde göra den här uträkningen, men uppenbarligen kunde inte speditörerna göra det.

För ordningens skull ska sägas att inte alla som togs för otillåtet cabotage stämde in på ”jul-teorin”. Det fanns andra anledningar, som till exempel bristande dokumentation.


När Proffs i dag,
måndag, kontaktar trafikpolisen kan vi konstatera att samtliga fyra har betalat in vardera 40 000 kronor i förskott på sanktionsavgift.

Speditörerna är i nuläget inte misstänkta för något brott.

Efter att det polska åkeriet i helgen hade betalat sina 40 000 kronor, fick dragbilen lämna landet. I morse stod trailern fortfarande kvar utanför polishuset, i väntan på en ny, laglig dragbil.
Efter att det polska åkeriet i helgen hade betalat sina 40 000 kronor, fick dragbilen lämna landet. I morse stod trailern fortfarande kvar utanför polishuset, i väntan på en ny, laglig dragbil.

Om artikeln

Publicerad: 2019-01-07 15:48
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Helsingborg Schysta villkor Trafikpolisen Transportfusket