Torghandlare fast med 242 procents överlast

Julen innebär högtryck i transportbranschen – och därmed även för trafikpolisen. Köpsugna medborgare ger klirr i kassan för handlarna. Men har man inte koll på sin transportverksamhet, är risken stor att det blir röda siffror i bokföringen. Tidigt på onsdagsmorgonen, när torghandlarna startar upp inför julkommersen i Västerås, står yrkestrafikgruppen redo för vägning.
242 procents överlast är inget man smyger förbi vaksamma trafikpoliser med. Foto: Roger Ogemar
242 procents överlast är inget man smyger förbi vaksamma trafikpoliser med. Foto: Roger Ogemar

Det andra fordonet som rullar in på torget i Västerås för att ställa upp varorna i julhandeln är en fullastad 3,5-tons lastbil som vägs då den, som bilinspektör Roger Ogemar uttrycker det, ”går på knäna”.
– Detta är fordonet vi har letat eftersom vi sett det ett flertal gånger tidigare, även då till synes ”tungt” lastad.

Vågarna stannar på smått otroliga 4 930 kg, vilket ger en överlast på 242 procent.
– Föraren utan språkkunskaper i svenska, visar upp ett italienskt körkort med B-behörighet, vilket blir omhändertaget på plats, och föraren erhåller böter på 4 000 kronor.

Ägaren till lastbilen kommer till platsen för att tolka och förklara för föraren. Ägaren blir dock förvånad över att bilen endast får lasta 590 kg, då det ”får plats mycket mer”. Men väljer ändå att betala förarens böter på plats.
– Den dagen gick troligen inte med vinst, säger Roger Ogemar luttrat.

Yrkestrafikgruppen drar därefter kvickt vidare till Köping för att kontrollera ett tips som de fått in.
– I väntan på detta kommer en polsk 3,5-tonnare som kontrollvägs, med något mer måttliga 28 procents överlast.


Föraren som erhåller böter
på 2 500 kronor, får betala dessa på plats och eskorteras sedan in till Köping för att ställa av överlasten (som skulle till Matfors). När han lossat i Stockholm får han helt enkelt återvända till Köping för att plocka upp den övriga lasten.

Fordonet som polisen tipsats om dyker inte upp. Istället vinkas en lettisk dragbil med belgisk trailer in för kontroll.
– Denna visar sig ha inkommit tom till landet för fyra dagar sedan, åkt ner till Göteborg och hämtat en trailer för lossning. Vid kontrolltillfället hade två lossningar utförts, men fortfarande fanns det gods kvar på trailern till tre mottagare, vilket gav ett ”dubbelfel”, förklarar Roger Ogemar.

Vid tom inresa tillåts endast en transport inom tre dagar.
– I det här fallet har det gått fyra dagar och eftersom trailern från början var lastad med gods från fem olika avsändare, till fem olika mottagare, så räknas detta som fem nationella transporter.


Den aktuella kontrollen
resulterade i förskott på sanktionsavgift om 40 000 kronor, vilket måste betalas innan dragaren tillåts resa ut ur landet och en ”laglig” bil kan fortsätta transporten med trailern.

Åkeriet kontaktas, men de ber att få återkomma om en halvtimme. Så sker inte.
– Istället ringer speditören upp och erbjuder sig betala sanktionsavgiften, och pengarna kommer in omgående, avrundar Roger Ogemar.

40 000 kronor fick speditören lägga ut efter att det anlitade åkeriet ertappades med att köra otillåtet cabotage. Speditören är däremot inte misstänkt för brott. Foto: Roger Ogemar
40 000 kronor fick speditören lägga ut efter att det anlitade åkeriet ertappades med att köra otillåtet cabotage. Speditören är däremot inte misstänkt för brott. Foto: Roger Ogemar

Om artikeln

Publicerad: 2018-12-20 16:10
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Överlast Trafikpolisen Transportfusket Västerås