En olycka vid ett vägarbete inträffar endast några dagar efter att Arbetsmiljöverket beslutat att kravet på TMA-fordon inte längre ska gälla vid bärgningsarbeten på skyddsklassade vägar. Pontus Stenberg / Pontus Stenberg Media AB En olycka vid ett vägarbete inträffar endast några dagar efter att Arbetsmiljöverket beslutat att kravet på TMA-fordon inte längre ska gälla vid bärgningsarbeten på skyddsklassade vägar. Pontus Stenberg / Pontus Stenberg Media AB

TMA-krav rivs upp – då smäller det igen

Ett TMA-fordon står som skydd för ett vägarbete vid trafikplats Hållet på E4, norrgående. En personbilist uppmärksammar inte fordonet och kör i full fart om TMA-fordonet – på fel sida. Detta händer endast några dagar efter att Arbetsmiljöverket beslutat att kravet på TMA-fordon inte längre ska gälla vid bärgningsarbeten på skyddsklassade vägar.

I fredags, den 30 november, publicerade vi en artikel som berättar att Arbetsmiljöverket river upp krav på TMA-fordon på skyddsklassade vägar. Idag, måndag, är det dags för ännu en olycka i samband med ett TMA-fordon.

Det pågår ett vägarbete vid trafikplats Hållet på E4 norrgående, utanför Nyköping. En personbilist missar hindret på vägen och i full fart kör föraren förbi TMA-fordonet på fel sida. Alltså den sidan åt vilken pilen inte pekar åt.

Bilen kraschar där in i de betongfundament som står framför skyddsfordonet och som omgärdar arbetsplatsen. Personbilsföraren uppges inte ha blivit allvarligt skadad.


Detta sker bara några
dagar efter att Arbetsmiljöverket beslutat att kravet på TMA-fordon inte längre ska gälla. Är olyckan månde ett tecken på att TMA-fordon faktiskt behövs?

Proffs kontaktar Thomas Blombäck, regionchef på Arbetsmiljöverket region Öst. Kan ni verkligen försvara att TMA-kravet tas bort istället för att utökas?
– Vi kan inte ha olika beslut i olika delar av landet, säger han till oss. Enligt arbetsmiljölagen och det systematiska arbetsmiljöarbetet, är det arbetsgivarens ansvar att undersöka och riskbedöma arbetsmiljön.
Generella förbud blir aldrig bra och med sådana tar de på sig ett ansvar de inte har, tillägger han.

Frågan om huruvida TMA-kravet borde drivas som en trafiksäkerhetsfråga, tycker han inte är fel, men det är inte Arbetsmiljöverket som ska driva frågan.

Om artikeln

Publicerad: 2018-12-03 16:27
Kategori:
Taggar: Arbetsmiljö Arbetsmiljöverket Säkerhet TMA Trafikolycka Trafiksäkerhet