Kennet Nordkvist kommer aldrig igen att köra utan alla dokument på plats. Här står han framför lastbilen som tillhör hans nye arbetsgivare, där det är ordning och reda. Kennet Nordkvist kommer aldrig igen att köra utan alla dokument på plats. Här står han framför lastbilen som tillhör hans nye arbetsgivare, där det är ordning och reda.

Kennet känner sig lurad av tidigare arbetsgivaren – ”jag var naiv”

Kennet Nordkvist har kört lastbil i hela sitt liv och det mesta har fungerat bra. Det ska ändras när han börjar köra på ett åkeri i Jönköping. Ett jobb som lett till att han riskerar få en mager jul i år. Åkeriet hävdar nämligen att han aldrig varit anställd.

Den 1 juli i år börjar Kennet, 59, köra hos ett åkeri baserat strax utanför Jönköping. Där kör han bil och släp.
– Ägaren säger att man är noga med att allt ska gå rätt till och att jag skulle få ett anställningsavtal, men det dröjer, säger Kennet som ändå trodde det skulle lösa sig.

Kennet körde nämligen under 2013 för ett annat åkeri vars ägare har anknytning till det aktuella åkeriet. Företaget gick dock i konkurs efter några månader. Allt fungerade, men inte heller där fick förarna lönespecifikationer och avtal på det vanliga sättet.

Varför körde du för honom på muntligt avtal och nu en gång till? Kennet suckar.
– Kan bara säga att det var naivt, säger han. Men allt fungerade perfekt annars.

Kennet är inte alls ensam om att göra såhär och han vill nu varna andra. Naivitet är emellertid ingen ursäkt för ett företag att inte sköta sina åtaganden gentemot förarna.

När första lönen uteblir, säger Kennet att ägaren hänvisar till att man inte fått hans personnummer. Dokument som Proffs tagit del av, visar att det inte stämmer. Ägaren betalar också ut lönen efter ett samtal från Kennet.

Lönespecifikationerna får förarna på åkeriet när de är där och tömmer sina förarkort. Det vill säga om de kommer dit.
– Annars riskerar de få mindre lön, säger Kennet.

Den 4 oktober får Kennet hjärtproblem och underrättar åkeriägaren om att han måste till sjukhuset.
– Då höjer vederbörande rösten och kallar mig saker, säger Kennet som inte förrän nästa dag kunde lämna bilen efter att ännu en gång fått bassning av ägaren.


Han bli sjukskriven till och
med den 28 november. Läkarintyget fotograferas och skickas till åkeriägaren efter en vecka.

Efter en veckas sjukskrivning, inga lönespecifikationer och inget anställningsavtal, säger Kennet skriftligen upp sig med en månads uppsägning. Åkeriet har inte gjort någon sjukanmälan och lämnar inga löneuppgifter till Försäkringskassan som därmed inte kan betala ut något till honom.

Åkeriet avfärdar Kennets utsagor som osanna.
– Han har aldrig varit anställd utan endast inhyrd några gånger och varje gång avbrutit efter att ha sjukanmält sig. Vi talade om anställning, men det var aldrig aktuellt för mig.

– Detta stämmer absolut inte, säger Kennet till Proffs.

Då åkeriägaren säger att Kennet inte varit anställd, är det inte heller åkeriets sak att sjukanmäla honom.
– Eftersom jag inte fått något läkarintyg, fanns det inte heller någon möjlighet att sjukanmäla honom, säger ägaren vidare. Och Försäkringskassan har inte bett om löneuppgifter, men om de gör det, skickar jag dem.


Kennet påminner om att
han skickat bilder på läkarintyget till åkeriet.
– Om åkeriägaren menar att jag inte var anställd, varför reagerar man inte på det, undrar han. Precis som varför man inte reagerade på att jag skriftligen säger upp mig med en månads uppsägning.

Åkeriägaren konstaterar slutligen att det pratas vitt och brett i branschen om mer eller mindre alla åkerier varav det mesta är osanning.
– Kennet berättar gärna alla möjliga historier, inte nödvändigtvis sanna, så jag lyssnar inte på honom. Hans felaktiga uppgifter får han stå för själv, men jag vill inte bli inblandad i det.

Åkeriägaren passar även på att ge tidningen Proffs kritik och att det är fel plats att driva dessa frågor.
– Det står ju var och en fritt att tycka vad vi ska och inte ska arbeta med för frågor. Nu är det ju jag som avgör det och inte åkeriet i fråga, säger chefredaktör Göran Rosengren.

Efter samtal med Försäkringskassan idag, kommer en begäran om löneuppgifter att skickas till hans förra arbetsgivare, den med anknytning till det aktuella åkeriet.

Om löneuppgifterna inte kommer, riskerar julen att bli mager för Kennet Nordkvist.
– Ljuset i mörkret är att jag sedan 1 december kör för ett åkeri med ordning och reda. Jag har kört min sista meter utan rätt papper och jag har nu gått med i facket, avrundar han.

Kennet har redan nu fått en del hjälp av facket och han överväger även att gå vidare med detta rättsligt.
– Vi kommer naturligtvis att följa en eventuell rättslig prövning och kommer i så fall att skriva även om den, avrundar Göran Rosengren.

Om artikeln

Publicerad: 2018-12-10 17:21
Kategori: Nyheter
Taggar: Anställningsförhållanden Arbetsrätt Transportfusket