Sveriges sista Scania PGR blev en brandbil

Den sista Scania PGR-lastbilen med destination Sverige lämnade monteringen i Zwolle, Nederländerna, i maj tidigare i år. Efter en omfattande påbyggnation så levereras den nu i form av en avancerad brandbil till Ängelholms flygplats.

Det är en ganska speciell brandbil, även kallad ”Buffalobil”, som nu ska tjänstgöra på flygplatsen.
– Det är en allhjulsdriven brandbil anpassad för just flygplatser. Den har en motor på 490 hästkrafter för att kunna komma fram snabbt vid incidenter, och påbyggnaden är speciell med exempelvis två kraftfulla vattenkanoner, säger Carl Johan Måwe på Scania Sverige som sålde bilen till påbyggnadsföretaget, Sala brand.

Efter själva påbyggnationen gick fordonet till Scanias återförsäljare Börjessons Lastbilar i Östra-Ljungby som gjorde de sista justeringarna inför leveransen till Ängelholms flygplats.

Henrik Hultstrand, som ansvarar för brandbilarna på Ängelholms flygplats, var en av dem som tog emot fordonet.
– Vi ska kunna vara ute vid flygplanshaverier och släcka bränder på 180 sekunder. Till vår hjälp har vi bland annat en vattenkanon på taket som sprutar ut 5 000 liter per minut och som når 80 meter, berättar han.

Neste


P- och R-serien började tillverkas
2004, G-serien följde sedan 2007. Fordonen var förstås Scanias egna skapelser, där man bryggade samman både ingenjörskonst, design, ergonomi och modularitet.
– Under fjorton år har PGR-serien gjort ett enormt jobb på vägarna, och gör det fortfarande, säger Peter Andersson, regionansvarig på Scania Sverige.

Med Scanias avancerade modulsystem och stora utbud av motorer kan varje fordon anpassas för olika kundbehov och transportuppdrag.
– Tack vare modulsystemet, som är unikt för Scania, kan man bygga en bred palett av olika bilkonfigurationer. Det innebär att Scania alltid kan erbjuda rätt lastbil för jobbet, säger han.

Scanias framgångsrecept har man nu fört över till den nya generation lastbilar där man har utvecklat ännu fler alternativ, och med fler motorer för att passa åkarnas olika utmaningar och förutsättningar.
– Det gäller ju inte minst för att skapa goda förutsättningar för hållbara transporter, säger Peter Andersson.

Fakta om Scania PGR

  • P- och R-serien började tillverkas 2004 och G-serien 2007
  • Två större uppdateringar på PGR-hytterna skedde 2010 och 2013
  • Hytterna byggdes i Oskarshamn
  • Från 9-liters till 16-liters V8-motorer
  • Över 800 000 PGR-bilar har levererats sedan 2004
  • Cirka 28 000 PGR-bilar har levererats sedan 2004 i Sverige

Foto: Scania

Yara

Om artikeln

Publicerad: 2018-11-19 16:35
Kategori: Nyheter
Taggar: Ängelholms flygplats Brandbil Företagsnyheter PGR Scania