Speditören vars trailer syns på fotot är inte misstänkt för något brott.

Serbisk förare körde olagligt – för svenskt åkeri

Trots att polisen inte har sjösatt sitt senaste kontrollverktyg för färdskrivare fullt ut, arbetar yrkestrafikgrupperna oförtrutet vidare med de resurser de har och som fortfarande fungerar. De tänker uppenbarligen inte ge upp kampen att krossa transportfusket.

Fredagen den 16 november bestämmer sig yrkestrafikgruppen i Västerås, som denna dag håller till utanför Köping, för att göra en till kontroll innan det är helg. Snart får de syn på en polsk lättlastare som de vill titta närmare på.

Bilinspektör Roger Ogemar kör bakom fordonet och försöker få föraren att stanna, men det verkar han inte vara intresserad av.
– Jag får ögonkontakt med honom i hans backspegel, men han spelar helt oförstående till vad alla blå och röda ljus betyder och passerar avfarten till Skoftesta rastplats, säger Ogemar.

Först när han kör upp jämsides, bromsar föraren in och stannar strax innan utfarten till rastplatsen.

Neste


Därmed hamnar han ändå
på rätt plats och kontrollen påbörjas.
– En pall öl, ett utebadkar och trämöbler finns på flaket, säger Ogemar. Redan frakthandlingar som finns med, pekar på en rejäl överlast, nämligen 111, 4 procent.

Bilen är lastad i Litauen och på väg till Norge. Den polska bilen är leasad av ett litauiskt företag.

Innan fordonet stoppats, tydde inget på överlast.
– Det berodde på att den ordinarie fjädringen på bakaxeln hade kompletterats med en luftfjädring, säger Ogemar. Föraren kände till överlasten, varför han inte ville stanna.

Föraren informeras om att det blir böter på 4 000 kronor, omlastning och omhändertagande av körkortet.
– Då vill han plötsligt betala på plats, kanske i tron att han då ska få behålla körkortet, säger Roger Ogemar som bistod förarens önskan att ekonomiskt göra rätt för sig.

Därefter tas körkortet ändå omhand och skickas, tillsammans med viktrapporten, till de polska myndigheterna.

Ännu ett ekipage hämtas in av trafikpolisen. En svensk dragbil och trailer med serbisk förare.
– Han saknade förartillstånd och talade så bra svenska att vi blev aningen misstänksamma, säger Ogemar.
Undersökningar visar att dragaren är hyrd och ett Helsingborgsbaserat åkeri, med trafiktillstånd, utför transporten.

Nu börjar föraren få svårare med svenskan och övergår till engelska och sedan till serbiska.
– Det hjälper föga eftersom vi har en konstapel som behärskar serbiska, säger Roger Ogemar.

Aspök


Föraren har kört för åkeriet
i många år och visar upp två utgångna förartillstånd. Det senaste gick ut i juli förra året.

Den serbiske föraren, som saknar samordningsnummer, motsvarigheten till vårt personnummer, får sin lön insatt på ett slovenskt konto och Ogemar funderar på hur Skatteverket ställer sig till sådana lösningar.
– Han säger sig ha ansökt om medborgarskap i Slovenien, men inte fått svar ännu. Åkeriet hade inte ansökt om nytt förartillstånd då de trodde att det räckte med att ha skickat in ansökan om medborgarskap, avrundar Roger Ogemar.

Lastsäkringen är tvivelaktig och måste åtgärdas innan den nya föraren kan rulla vidare med ekipaget.

Foto: Roger Ogemar

 

Utomhusbadkar och öl i lasten, på väg till Norge. Mottagaren fick skjuta upp ”helgmyset” efter att trafikpolisen konstaterat en rejäl överlast, så pass att föraren fick lämna körkortet ifrån sig.
Utomhusbadkar och öl i lasten, på väg till Norge. Mottagaren fick skjuta upp ”helgmyset” efter att trafikpolisen konstaterat en rejäl överlast, så pass att föraren fick lämna körkortet ifrån sig.

Om artikeln

Publicerad: 2018-11-20 16:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Förartillstånd Överlast Trafikpolisen trafiksäkerhet Västerås