DSV i nytt cabotageärende: ”Trafikcheferna får ta tolkningarna en runda till”

Chauffören som sitter bakom ratten i den bulgariska dragbilen skuttar ur hytten glad och snabbt som en vessla efter att bilinspektör Krister Nilsson vinkat in honom på kontrollplats Långeberga vid Helsingborg. Chauffören börjar omgående berätta var han har varit under sin korta vistelse i Sverige – och vart han var på väg. Men snart skulle hans glädje förvandlas till irritation.

Under förmiddagen rullar bilinspektör Krister Nilsson in på kontrollplatsen vid Helsingborg. Bakom Kristers silvergrå buss följer det ekipage som han vinkat med sig in för kontroll från den hårt trafikerade motorvägen.

Dragbilen är registrerad i Bulgarien. Trailern är svenskregistrerad och tillhör DSV. Chauffören är en positiv och glad kille.
– Han kom snabbt ut ur hytten och berättade allt om när han kom in till Sverige, vad han gjort sedan dess och vart han var på väg, förklarar Krister.

Chauffören hälsar artigt på Proffs-redaktören. När jag säger mitt namn, Göran, skiner han upp.
– Goran är ett vanligt namn hemma i mitt land. Zoran också, säger han och pekar på trafikpolis Sören Johansson.

Han berättar att han kör för åkeriet Gala Transport i Petrich, Bulgarien.
– Jag har varit chaufför i över tio år.


Den glade chauffören har nyss
kommit till Sverige med en internationell last som enligt frakthandlingarna skulle levereras i Älmhult. Däremot hade han fått order om att ställa av trailern på DSV:s terminal i Landskrona. I Landskrona kopplade chauffören en ny trailer, med destination Oskarshamn.

Enligt Transportstyrelsens tolkning anses inte den internationella transporten vara avslutad om inte lasten i sin helhet lossats hos den (eller de) mottagare som anges på fraktsedeln, vilket ett krav för att en cabotagetransport ska få lov att påbörjas.

Bland annat därför, rapporterades det bulgariska åkeriet nu för otillåtet cabotage. Transportstyrelsen kontaktas och de beslutar att trafikpolisens beslut ska bestå. Kravet på åkeriet blir de sedvanliga 40 000 kronorna, som ett förskott på sanktionsavgiften. Plus 3 000 kronor i böter till chauffören för att han inte har betalat någon vägavgift.

Jag pratar på nytt med chauffören som nu inte längre är lika glad. Tvärtom är han upprörd och menar att polisen har helt fel.
– Jag får köra tre inrikes transporter. Cabotage, känner du till det? frågar han undertecknad.


Jag nickar och påbörjar en
förklaring i hopp om att han ska förstå varför det blivit fel. Föraren slår ut med armarna när jag på mitt block försöker illustrera hans körningar och med ett kryss över texten ”Landskrona” vill jag visa var det blev fel.
– Nej, nej. Titta, Landskrona är nummer ett. I Oskarshamn har jag två lossningar, det blir tre, säger han innan han vänder 180 grader och försvinner över kontrollplatsen med raska steg.

Vi kontaktar DSV i Landskrona. Vi förklarar att Transportstyrelsens senaste tolkning är ganska tydlig vad gäller just hur/var en internationell transport ska avslutas. Vidare funderar vi över om inte personalen på DSV, som gett föraren uppdragen, är medveten om vilka kriterier som gäller?
– Personalen vet vilka regler som gäller, berättar säkerhetschefen Stefan Bengtsson.

Han förklarar också att Transportstyrelsens tolkningar är kommunicerade med personalen.
– Här kan inte chauffören lastas. Trafikcheferna får ta tolkningarna en runda till annars blir det dyrt för oss, konstaterar Bengtsson som därmed vet vad han ska syssla med på måndag.

Böter och förskott på sanktionsavgift landar totalt på 43 000 kronor, som också betalas inom loppet av några timmar.

Om artikeln

Publicerad: 2018-11-09 16:30
Kategori: Nyheter
Taggar: DSV Helsingborg Otillåtet cabotage Trafikpolisen