De otillåtna cabotagen rullar in i en aldrig sinande ström

Höstsolen skiner på kontrollplats Långeberga i Helsingborg, men inte på alla när Proffs gjorde en snabbvisit hos de hårt arbetande poliserna och bilinspektörerna. En överlastad lättlastare och ett bulgariskt ekipage där det mesta blivit fel, är några som hamnar i trubbel.
Joakim Hugosson, gruppchef på trafikpolisen i Helsingborg.
Joakim Hugosson, gruppchef på trafikpolisen i Helsingborg.

När vi kommer till polisens kontrollplats på Långeberga vis Helsingborg, har ett bulgariskt trailerekipage stoppats. Vi får reda på att det handlar om ett misstänkt otillåtet cabotage.

Det är Joakim Hugosson, gruppchef på trafikpolisen i Helsingborg, som har hämtat in ekipaget och assisteras av bilinspektör Lars-Olof Tuvesson. Föraren är från Makedonien men har bulgariskt körkort.
– Han saknar dock förartillstånd, berättar Hugosson.

Föraren, som också äger det bulgariska ekipaget, kan endast visa upp ett tillfälligt uppehållstillstånd i Bulgarien, giltigt till och med 2023. I Bulgarien är också hans eget åkeri registrerat.

Wist last buss


Han har kommit in till
Sverige från Danmark via Öresundsbron och har dokument, med registreringsnummer, på inkommande internationell last som han lossat på två ställen i Skåne. Idag är han på väg till Örkelljunga för att lasta, men i Helsingborg tar resan slut.

Då föraren talar mycket dålig engelska, ringer Joakim Hugosson upp en makedonsk tolk. Strax är polisen på det klara med att det handlar om ett otillåtet cabotage, vilket även Transportstyrelsen anser och som därför godkänner polisens beslut om att utkräva förskott på sanktionsavgiften om 40 000 kronor.

Frågan är om föraren ens förstått att det han gör är olagligt, men det förändrar inte följderna av det som skett.
– Dessutom är släpet i dåligt skick, säger bilinspektör Tuvesson. Bromsarna på första axeln, både belägg och skivor, är dåliga och drar snett.

Ett däck är skadat och ena sidans sidomarkeringsljus är helt släckt. Det blir alltså dessutom ett föreläggande på släpet.

Continental


Innan vi lämnar Långeberga
, tar vi ett snack med trafikpolis Anders Löfqvist som står lite längre bort på kontrollplatsen. Han har vinkat in en svensk lättlastare. Vi skojar med föraren och säger att vi hoppas att han inte är överlastad eftersom vi är på väg hem. Men det är han.
– Cirka 50 procents överlast, säger Löfqvist innan vi tar farväl och beger oss tillbaka till redaktionen.

Elena och Gigel från Rumänien gjorde tummen upp efter godkänd kontroll innan de körde vidare. De är gifta med varandra och kör båda ekipaget tillhörande Vos Logistics.
Elena och Gigel från Rumänien gjorde tummen upp efter godkänd kontroll innan de körde vidare. De är gifta med varandra och kör båda ekipaget tillhörande Vos Logistics.

Om artikeln

Publicerad: 2018-11-06 14:57
Kategori: Nyheter
Taggar: cabotage Helsingborg Överlast Trafikpolisen