I NÄSTA NUMMER AV PROFFS!

Airbrush vs. foliering och många kockar i soppan för utländsk bärgning

I nästa nummer av tidningen PROFFS, nummer 10, undrar en motivlackerare om man verkligen kan vinna första pris för bästa lack om fordonet eller släpet är folierat. Vi undrar hur många kockar det behövs för en ”soppa” när ett utländskt ekipage ska bärgas.

Vi har träffat en motivlackerare som ifrågasätter huruvida ett fordon vars motiv inte är lackat, än mindre gjort för hand med airbrush utan istället är folierat, kan tävla i klassen för bästa motivlack.

Tjusiga, motivlackade utställningsekipage kan mycket väl vara folierade med endast några få detaljer gjorda med airbrush.
– Idag tävlar äkta airbrushkonstnärer mot datorritade konstverk printade på en plastfilm, säger han.
De tyngsta skillnaderna mellan äkta airbrush och foliering, ligger i kostnaden, tidsåtgången för arbetet.

En annan sak han lyfter är att fordon med folierat motiv, inte sällan klarlackas.
– En olycklig kombination av ämnen som inte ”gifter sig” och resulterar oftast i att motivet senare krackelerar.
Han är inte ens säker på att alla som exempelvis köper en begagnad motivlackad bil, känner till om de köpt det ena eller det andra.

Är det kanske dags att ha en särskild utställningsklass för ekipage med folierat motiv?

Continental


Hur många kockar det
behövs för en soppa när ett utländskt ekipage ska bärgas, kan ni också läsa om i nästa nummer av Proffs då ni får följa med i alla turer som krävdes för att ett ekipage skulle hamna på en uppställningsplats.

Frågan som också ställs, är hur mycket de utländska aktörerna ska tillåtas kräva kring hur bärgningen utförs, av vem och var ekipaget ska ställas upp efter bärgningen.

Läs om detta och mycket mer i Proffs nr 10 som kommer ut den 26 oktober. Prenumerera nu!

Transport arb

Om artikeln

Publicerad: 2018-10-17 15:24
Kategori: Nyheter
Taggar: Airbrush Bärgning Tidningen Proffs