Måndagens transport till vänster och tisdagens till höger. Den röda tråden är att båda åkarna säger att de känner till reglerna som omgärdar cabotagetransporter. Och att båda har fel!

Två åkerier som ”kunde reglerna” fast för otillåtet cabotage

Det första ekipaget som vinkas in till kontrollplatsen vid Långeberga på måndagen visar sig vara ett otillåtet cabotage. Det första ekipaget som tas in för kontroll på samma geografiska punkt på tisdagen – är också ett otillåtet cabotage. På Långeberga är det två tappra men smått förvånade trafikpoliser vi möter.

Dagens första ekipage som vinkas in, både i går och i dag, visar sig vara otillåtet cabotage.
– Det märkliga är att i båda fallen anser sig åkerierna känna till reglerna som omgärdar cabotagetransporter, förklarar Lars-Göran Samuelsson, trafikpolis i Helsingborg, som tillsammans med kollegan Peter Ban har handhaft de båda ärendena.

Måndagens ekipage drogs av en dragbil registrerad i Polen, som kördes av en polsk förare. Även tisdagens ekipage hade polsk dragbil, men med en förare från Ukraina.

Att åkarnas kunskaper om de regler som omgärdar den trafik de bedriver är dålig, blir tydlig.
– I de här båda fallen hävdar åkerierna att de får lov att köra inrikes transporter eftersom de inte själva lossar godset. De förklarar att de bara flyttar de olika trailrarna från en punkt till en annan.

Efter sådana uttalanden går ridån ner, bildligt talat, och den allmänna uppfattningen hos polisen är att kunskapsnivån hos dessa företagare är ”förvånande låg”. Att de inte kan lagstiftningen som gäller inom det egna verksamhetsområdet.

En av förarna visar sig kunna lite om cabotage. Han nämner tre transporter och sju dagar. Däremot har han missat att man måste ha en internationell transport med sig in i landet för att få lov att köra fler än en transport.
– Tisdagens ekipage hade kommit in tom från Norge och han var nu inne på sin andra inrikes transport här i Sverige, förklarar Lars-Göran.

Continental


Vad gäller måndagens
ekipage, saknades viktig dokumentation – liksom i många andra cabotageärenden.

Att hantera ett ärende av det här slaget tar sin tid. Cirka en halv dags arbete, menar Lars-Göran Samuelsson. Och under tiden rullar hundratals, kanske tusentals andra transporter förbi kontrollplatsen varav många nog hade behövt synas i sömmarna.

Hur känns det i egenskap av trafikpolis – och vad kan man göra åt saken?
– Ja, vad ska man svara på de frågorna? Vi tar så många vi kan. Med tanke på hur få trafikpoliser vi är så är upptäcktsrisken naturligtvis ganska liten. Det hade ju varit bättre om det vore stor risk att bli upptäckt, avslutar Lars-Göran Samuelsson.

Åkeriet som äger den dragbil som stoppades på måndagen har betalat in förskottet, 40 000 kronor. Det gjordes i morse, efter att ha stått klampad över natten. Dagens ärende är i skrivande stund inte avslutat. Trafikpolisen väntar fortfarande på pengarna i det fallet.

Speditörerna är i nuläget, i båda fallen, inte misstänkta för brott.

Mählers

Om artikeln

Publicerad: 2018-09-18 16:34
Kategori: Nyheter
Taggar: Helsingborg Klampning Otillåtet cabotage Polen Trafikpolisen