Gång på gång fastnar Samskips transporter i trafikpolisens kontroller. Många gånger har det slutat med misstankar om otillåtet cabotage. I tisdags var det dags igen. Foto: Roger Ogemar. Gång på gång fastnar Samskips transporter i trafikpolisens kontroller. Många gånger har det slutat med misstankar om otillåtet cabotage. I tisdags var det dags igen. Foto: Roger Ogemar.

Samskip får betala 40 000 för otillåtet cabotage – igen

Om och om igen stoppas Samskips ekipage med problem oftast relaterade till kombidirektivet. Nu för tiden går det fort med betalningen, men bilinspektören ställer sig frågan om det inte börjar bli jobbigt med all omplanering som följer stoppen.

Tisdagskvällen den 4 september, beger sig trafikpolisen i Västerås till Sala. Deras första fordon inte mer än hunnit parkera på kontrollfickan, förrän det ute på vägen dyker upp ett Samskip-ekipage på vägen intill.

Bilinspektör Roger Ogemar hinner precis kliva ur bilen för att få hejd på den lettlandsregistrerade dragaren med tillhörande containertrailer som kommer lastad med papper från ett pappersbruk nära Borlänge.
– Ekipaget är på väg till kombiterminalen i Katrineholm varifrån Samskips enheter körs på tåg direkt ner till tyska Duisburg, säger Ogemar.

Frakthandlingarna innehåller alla nödvändiga uppgifter.
– Allt är i sin ordning för att uppfylla grundförutsättningarna för att kunna utnyttja kombi-undantaget, säger Ogemar. Men, så är det det där med sträckan.
I det här fallet är transportsträckan som ska köras, total cirka 250 kilometer.

För att kunna utnyttja kombidirektivet i dess egentliga mening, krävs att godset endast får gå på väg till närmast lämpliga kombiterminal. Transportstyrelsen har gjort tolkningen att ”närmast lämpliga”, är den närmaste kombiterminal som kan lyfta lastbäraren på tåg.
– I detta fallet är det Borlänges och Eskilstunas kombiterminaler som geografiskt ligger närmast och som kan hantera den aktuella transporten, säger Ogemar.
Varför Samskip använder sig av Katrineholms terminal, kan antas vara kopplat till att därifrån går deras egna tåg.


I Sala blir det därför ännu
en gång stopp för Samskips ekipage och transporten prövas istället mot cabotageförordningen.
– Det faller också eftersom fordonet varit i Sverige i fler än sju dagar och att föraren inte kan visa upp någon handling alls på en inkommande transport, säger Ogemar.

Föraren upplyses om felaktigheterna och uppmanas att ordna fram pengar till förskottet på sanktionsavgiften om 40 000 kronor samt en ny dragare som lagligt kan fortsätta transporten.
– Föraren säger att en kollega nästa dag ska komma med ett betalkort och han undrar vad vi ska göra nu, säger Ogemar som då svarar att det inte är något problem eftersom ekipaget kommer att klampas och föraren kan ringa när pengarna finns. Därefter går föraren tillbaka till bilen.

Vid middagstid nästa dag, kommer kollegan med betalkortet, men det visar sig att ingen kan koden till kortet.
– Men det löste sig, säger Ogemar.
Ekipaget avklampas och kvar blir en lastad trailer och den nya bilen med tom trailer.

Man tar kontakt med Samskip som får bevisa ett den nya dragaren har en inrikesresa kvar på sin inkommande handling daterad tre dagar tidigare, innan denne får koppla den lastade trailern. Kvar står då en tom trailer.
– Betala går snabbt, men jag undrar om inte speditören tycker det är jobbigare med allt strul runt om ett stopp som detta, avrundar Roger Ogemar.

Om artikeln

Publicerad: 2018-09-07 16:50
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Samskip van Dieren Trafikpolisen Västerås