Tomas Eneroth var en av onsdagens invigningstalare på Elmia Lastbil 2018. Foto: Göran Rosengren

Infrastrukturministern invigde 19:e Elmia Lastbil

För 19:e gången arrangeras Elmia Lastbil. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) var en av talarna under onsdagens invigning. Han pekade bland annat på branschproblemen, men kom också med en del förslag på hur man ska komma till rätta med dem.

Nu är vi i full gång på årets Elmia Lastbil som vi med glädje återvänder till varje gång. Precis som Sveriges Åkeriföretags vd Rickard Gegö säger i invigningstalet, det är som en familj. Här möts gamla och nya ansikten kring ett gemensamt tema – transportbranschen och lastbilen.

De 75 000 kvadratmeterna är fullbelagda av över 400 utställare från fler än 20 länder och för första gången arrangerar Elmia en After Fair efter första mässdagen. After Fair är öppen för alla. Där kan du umgås med kollegor, kunder och andra mässdeltagare. Kvällen bjuder på mat, skön musik och gott mingel.

VBG onspot

Sveriges Åkeriföretags ordförande Mikael Nilsson är den som inleder invigningen och talar om chaufförsbristen som även finns inom byggbranschen. Idag hindrar förarbristen företag att expandera.
– Varje dag utför tusentals utländska transporter transportuppdrag i Sverige och det ska vi vara tacksamma för eftersom Sverige behöver transporter och hade inte klarat detta själva, säger Mikael Nilsson som vill att vi hellre talar om föraryrket på ett positivt sätt snarare än negativt eftersom det finns hopp.

Tomas Eneroth framför sitt tal med tydlighet och skärpa.
– Vi inför nu ett nationellt transportråd i vilket Rickard Gegö ska ingå som en del av gruppen, berättar han.

– Arbetet ligger inom mina arbetsuppgifter på Sveriges Åkeriföretag, kommenterar Rickard Gegö, som igår blev uppringd och tillfrågad av statssekreteraren.

Tomas Eneroth tar även upp beställaransvaret och säger att schysta transporter måste få kosta lite mer. Han har lämnat ett budskap till de stora företagen som vill ha billiga transporter.
– Stora företag, ta er i akt. Ni måste se den inhemska transportkapaciteten som finns och att dessa transporter måste få kosta lite mer om vi ska ha bra trafiksäkerhet och vettiga arbetsförhållanden, sammanfattar han.

Eneroth besöker sedan Här Stannar Sveriges monter för ett samtal med Conny Hård och Christian Holmgren. Samtalet ät lättsamt och Eneroth engagerad. Vad symboliserar en rörelse som denna för dig?
– Jätteviktig, pådrivande och med medlemmar som är sakkunniga och som har direktkontakt med verkligheten, svarar han snabbt.

Continental

– Det är skillnad mellan att tala med en representant från en stor organisation och från en gräsrotsrörelse som HSS där medlemmarna talar direkt till honom med erfarenheter direkt från den egna verkligheten, säger Tomas Eneroth avslutningsvis.

Conny Hård och Christian Holmgren uppskattade besöket och menar att infrastrukturministern är på rätt väg samt att de är överens om mycket.

För er som tycker om demokörningar, kan vi berätta att årets mässa erbjuder på mer sådant än tidigare och att under lördagen återkommer Tomas Eneroth till Elmia för att tävla i krankörning.

Missa inte möjligheten att besöka Proffs monter på mässan, D01:58.

Christian Holmgren (HSS), infrastrukturminister Tomas Eneroth och Conny Hård (HSS)
Christian Holmgren (HSS), infrastrukturminister Tomas Eneroth och Conny Hård (HSS)

Om artikeln

Publicerad: 2018-08-22 16:52
Kategori: Nyheter
Taggar: