Fixemer i nytt cabotageärende – hävdar att transporten är laglig

Under fredagsmorgonen bestämmer sig trafikpolis Peter Ban i Helsingborg för att stoppa en bulgarisk dragbil med trailer tillhörande Fixemer. Något som slutade med ett cabotageärende och ett inkasserat förskott på sanktionsavgift om 40 000 kronor. Fixemers uppfattning är dock att transporten var helt laglig.

Dagens första ekipage som trafikpolis Peter Ban lotsade in på kontrollplats Långeberga vid Helsingborg, visade sig vara ett otillåtet cabotage.
– Föraren hävdade inledningsvis att det handlade om en kombitransport, men detta kunde inte styrkas av frakthandlingarna, liksom att avståndet för transporten var alldeles för långt, berättar Peter.

Föraren hade kopplat trailern i Malmö och var på väg till Göteborg. Men kom alltså inte längre än till Helsingborg innan färden tog slut.

Föraren, från Makedonien, saknade dessutom förartillstånd vilket i sig diskvalificerar honom från att köra yrkesmässiga transporter i EU, och därmed även cabotage i Sverige.

Det bulgariska åkeriet kunde polisen nå via ett svenskt telefonnummer. Och därefter gick det snabbt att avsluta ärendet.
– Allt som allt tog det cirka tre timmar att hantera ärendet. De var snabba att betala in förskottet på 40 000 kronor, plus ytterligare 3 000 kronor i böter för att inte ha angett start- och slutland i färdskrivaren, menar Peter Ban.


Chauffören kopplade av trailern
på Långeberga, där den nu står kvar i väntan på en ny, ”laglig” förare och dragbil. Och på nya frakthandlingar som är rätt ifyllda.

Hos Fixemer är man inte alls överens med polisen i deras tolkning. Tvärtom hävdar man att man använt sig av ”närmast lämpliga” kombiterminal när man lossade trailern i Malmö för att sedan, inom ramen av kombidirektivet, låta den bulgariska dragbilen ta över transporten den sista sträckan upp till Göteborg.
– Avståndet till lastnings-/lossningsplatsen är inte relevant om tåget används, förklarar Sarah Nass, Team Manager hos Fixemer.

Sarah säger vidare att föraren i fråga hade alla nödvändiga dokument och dessutom bulgariska id-handlingar.

Polisen å andra sidan kunde vid kontrolltillfället, som tidigare nämnts, konstatera att frakthandlingarna hade brister och att de id-handlingar som föraren visade upp inte var tillfyllest. Det förvånar Sarah Nass.
– Föraren kontrollerades i förra veckan i Norge och där sa man att alla dokument var i sin ordning, avrundar hon.

Om ärendet kommer att överklagas, är i skrivande stund oklart.

Om artikeln

Publicerad: 2018-08-31 16:36
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Fixemer Helsingborg Trafikpolisen