Blåljusanordning på en vanlig lastbil gillas inte av lagen, något som åtminstone produktionsledaren på ett renhållningsföretag i Västerås nu har blivit varse.Fotograf: Trafikpolisen i Västerås Blåljusanordning på en vanlig lastbil gillas inte av lagen, något som åtminstone produktionsledaren på ett renhållningsföretag i Västerås nu har blivit varse.Fotograf: Trafikpolisen i Västerås

Slut-tutat för renhållningen i Västerås

En lastbil från ett renhållningsföretag med depå i Västerås, mötte i helgen en klunga med motorcyklar på riksväg 66. Chauffören, eller någon annan av personerna som befann sig i fordonet, valde då att slå på de blåljus och sirener som lastbilen var utrustad med.
Det skulle dock visa sig att klungan inte endast bestod av privata motorcyklar och nu väntar därför ett rättsligt efterspel för chauffören, som dessutom råkar vara både produktionsledare och fordonsansvarig på företaget.

Under helgen som gick, hölls en mc-träff i Västerås. Trafikpolisen i staden hade i uppgift att övervaka evenemanget och för den uppgiften fanns bland annat fyra mc-poliser i tjänst samt ytterligare några patruller.
– Mc-poliserna följde med i klungan när deltagarna skulle åka en uppvisningsrunda i anslutning till Västerås, berättar bilinspektör Roger Ogemar.

Efter några kilometer på riksväg 66 norrut mötte klungan, inklusive de fyra mc-poliserna, en lastbil tillhörande ett renhållningsföretag med depå i Västerås.
– Lastbilen hade blåljus och sirener påslagna, vilket så klart väckte polisernas intresse.

När lastbilschauffören upptäcker att det fanns poliser i mc-klungan, stängdes larmanordningen av. Mc-poliserna kallade dock upp sina kollegor, som fick stopp på lastbilen strax innan Västerås.

Föraren förnekade likt en vänsterprasslande småbarnsfar, att han varken hade använt blåljus eller sirener.
– Han rapporterades likväl misstänkt för ”föregivande av allmän ställning”. Lastbilen togs i beslag för dokumentation och demontering av utrustningen för förverkande, förklarar Roger Ogemar.

Det som gör historien än mer spektakulär är att chauffören i fråga dessutom är produktionsledare och fordonsansvarig på företaget.
– Han hade lånat lastbilen privat för att transportera ved för egen räkning. Han hade dessutom glömt att använda färdskrivaren trots att fordonet har en totalvikt överstigande 7,5 ton.

Som grädde på moset var färdskrivaren inte besiktigad sedan 1998, eftersom lastbilen normalt används för kommunala renhållningsuppdrag.
– Det är ju en icke färdskrivarpliktig körning så länge den används till detta, menar Ogemar.

Den aktuella lastbilen visade sig vara en gammal avdankad flygplatsbrandbil, det var av den anledningen som den var utrustad med blåljus och sirener.
– Men då flygplatsen avyttrade fordonet, försvann också dispensen som utryckningsfordon, vilket gör att larmanordningen inte får förekomma på fordonet.

Det är ägarens ansvar att demontera larmanordningen samt att registrera om fordonet utan larmanordning, vilket uppenbarligen inte har blivit gjort.

Därefter har renhållningsföretaget köpt upp företaget som en gång övertog lastbilen efter flygplatsen.
– Tyvärr hade renhållningsföretaget även glömt att registrera lastbilen på sig när de övertog det första ägarföretaget och därmed ägs lastbilen egentligen av en avregistrerad firma, förklarar Roger Ogemar.

Hur produktionsledaren och tillika fordonsansvarige ”chaufför” lyckades förklara tilltaget för sin arbetsgivare på måndagen, känner Proffs inte till. Vad vi däremot vet, är att vederbörande nu har en rättegång att se fram emot.

Om artikeln

Publicerad: 2018-05-29 16:01
Kategori: Nyheter
Taggar: Blåljus Larmanordning Lastbil Trafikpolisen Västerås