Schnauzern Signe är Berras nya, trogna följeslagare. Hon är minst lika lugn och cool som min förra hund, Doris, säger Berra.

Bärgar-Berra:

Bärgning borde ingå i alla fordonsförsäkringar

"Bärgar-Berra" Silwing i Stockholm vill att Arbetsmiljöverkets specifika krav på skyddsåtgärder vid arbete på skyddsklassade vägar, ska gälla alla oavsett nationalitet. Idag omfattas endast företag som valts ut av Arbetsmiljöverket. "Resten kan bärga fordon klädda i jeans och t-shirt med en varningstriangel som enda skydd", säger Berra som vill att arbetsmiljölagen ska bli en trafiksäkerhetslag.

När ett Örebroåkeri på en skyddsklassad väg kör in i ett utländskt linkekipage som delvis bärgats av en utländsk bärgare, får vi svart på vitt att krav på TMA-fordon på skyddsklassade vägar, endast gäller företag som valts ut av Arbetsmiljöverket att omfattas av deras specifika krav.

De som omfattas av Arbetsmiljöverkets krav är exempelvis stora svenska bärgningsföretag, däckfirmor och rullande verkstäder.
– Vi är redan noga med vår säkerhet för personalens skull, säger Berra och räknar upp allt som ingår i säkerhetsarbetet. Varför exkluderar Arbetsmiljöverket företag som har brister, när det är just de som borde tas tag i?

Med endast krav på varningstriangel, frågar han sig hur en bärgare som inte omfattas av Arbetsmiljöverkets krav, ska hantera en situation där lastbilen de bärgar välter över vägen.
– Ska de då spärra av E4 med sina vajrar, eller, undrar han. 

Polis, ambulans och andra som ska utföra arbete på väg i olika situationer, har utbildning för detta, vad vet vi om vilka utbildningar utländska bärgare har?
– Det vet vi inte alltid eftersom mycket går att köpa på nätet idag, säger Berra. Vi går utbildningar som säkerhet på väg och arbete på väg och gör de prov som hör till för att det ska bli schysst och säkert. Vi lägger ner mycket tid på säkerheten inom vår organisation.

Säkerhetsarbete är viktigt, men kostar både tid och pengar. Det leder till att företag som omfattas av säkerhetskraven och tar dessa på allvar, inte kan konkurrera på lika villkor med dem som inte berörs.
– Vi köper in dyr utrustning och säkerhetskläder som uppfyller kraven, medan andra kan arbeta utan blinkljus och springa i trätofflor, jeans och t-shirts. Det blir motsägelsefullt, när vi exempelvis får böter om vi inte använder rätt kläder, säger han.
Han vill att alla som arbetar på väg ska ha CE-klassade varselkläder.

Han vill absolut inte att säkerhetskraven ska minskas, men lagstiftningen behöver ses över för att omfatta alla som arbetar på väg eftersom brister drabbar alla som befinner sig på vägarna. Han ser gärna att all privat bogsering på skyddsklassade vägar förbjuds eftersom folk oftast inte vet vad de håller på med, hur fort de får köra och hur långt.

Kostnaderna för en trafiksäker bärgning hamnar hos den drabbade. Försäkringsbolagen tar den kostnaden för hel- och halvförsäkrade fordon, men inte för endast trafikförsäkrade fordon.
– Jag menar att alla försäkringar, även trafikförsäkring, ska inkludera en bärgningsförsäkring, säger han.
Ett sådant krav skulle även fungera för svenska fordon utomlands liksom utländska som kommer hit, inte minst tunga fordon.

Det är dags att göra arbetsmiljökraven till trafiksäkerhetskrav och Berra vill gärna vara en del av ett sådant politiskt arbete.
– Hela lagstiftningen måste ses över i detta, anser Berra.

Mer om Berra och om arbetsmiljöfrågor i samband med bärgningsarbeten, kan du läsa om i ett kommade nummer av Proffs. Missa inte det – prenumerera nu

Om artikeln

Publicerad: 2018-05-25 16:03
Kategori: Nyheter
Taggar: Arbetsmiljö Arbetsmiljöverket Bärgningsförsäkring TMA trafiksäkerhet