”Oproffsig bärgning leder till olycka”

”Ärendet läggs ner i brist på bevis”

Bärgningen av det estniska linkekipaget slutar med en olycka som kunde blivit mycket allvarlig. Föraren misstänks för vårdslöshet i trafik, men det går inte att bevisa. Någon misstanke mot bärgningsföraren har inte förelegat. Ärendet blir ännu ett i raden som läggs ner i brist på bevis.

Kvällen den 5 februari i år, havererar ett linkekipage och en estnisk bärgare kallas till platsen. E20 vid Finnerödja är en skyddsklassad väg, men aktuell bärgare omfattas inte av kravet på TMA. När bärgaren väljer att, trots kapacitet, endast dra bort dragbilen och lämna det mörklagda släpet kvar, är olyckan ett faktum.

Polisinspektör Lars-Ove Bergström utreder ärendet och anser, efter att undersökningar gjorts, att ett tungt ansvar vilar på bärgningsföretaget.
- När bärgaren tar över, är det dennes ansvar att det sker på ett trafiksäkert sätt, men min uppfattning är att så inte är fallet, säger han.
Således är det inte dragbilschauffören som ska misstänkas för vårdslöshet i trafik, anser han.

Bergström beskriver bärgningsförfarandet som oprofessionellt.
- Jag kan inte förstå varför han inte drar bort hela ekipaget till vändplatsen, säger han. Detta och att jag ser bärgningsföretaget som vållande, har jag varit tydlig med i mina samtal med åklagaren.

Den 4 april kommer beskedet att ärendet läggs ner och vi läser i åklagarens beslut följande: "Det finns inte längre anledning att fullfölja förundersökningen. På det utredningsmaterial som nu föreligger går det inte att bevisa att den eller de som varit misstänkta har gjort sig skyldiga till brott. Ytterligare utredning kan inte antas förändra bevisläget på ett avgörande sätt".

Det står även: "Det går inte att bevisa att den misstänkte har visat sådan oaktsamhet (vårdslöshet) som krävs för att förfarandet skall vara brottsligt".

Vi har flera gånger tidigare skrivit om ärenden som omfattar utländska ekipage som läggs ner med samma motivering och då fått förklaringen att om exempelvis ett utländskt företag ska höras, är det förknippat med bland annat åklagarbeslut, översättningar och – kostnader.

Det är förundersökningsledare kammaråklagare Åsa Hiding som fattar beslutet att lägga ner ärendet. Hon förtydligar att det som läggs ner, är misstankarna mot linkekipagets förare.
- Det kunde inte bevisas att han agerat vårdslöst, säger hon. För att fällas måste hans agerande handla om oaktsamhet och det kunde inte bevisas.
Någon misstanke mot bärgningsföraren har inte förelegat för prövning hos dem och därför har han inte heller inte hörts.

Hypotetisk kan frågan ställas om huruvida denne framkallat fara för annan när han lämnade släpet kvar. Generellt, säger Hiding, är att om en person utomlands ska höras, kan situationen uppstå att kostnaden för utredningen överstiger straffvärdet.
- Om utsikterna att få en fällande dom dessutom är små, måste en proportionalitetsbedömning göras, sammanfattar Åsa Hiding.

Kvar står Daniel Karlssons Transport AB som undrar varför andra länders lagstiftning gäller alla, i motsats till den svenska. Och varför går pengar så ofta före rättvisan?
- Det känns fruktansvärt tråkigt att vi inte är lika inför lagen. Det handlar om två EU-länder. Ska vi inte kunna kommunicera med varandra på ett enkelt sätt, frågar sig Daniel Karlsson.

Daniel Karlssons lastbil går inte att rädda utan ersätts med en ny. Totalt landar åkeriets kostnader på cirka 300 000 kronor. De som utretts för olyckan, går helt skadefria.


Daniel Karlsson är besviken över att vi inte är lika inför lagen. 

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 11 April 2018, kl 18:12
Kategori: Nyhet
Taggar: Åklagare, Bärgare, DSV, Linkekipage, Nerlagt, Örebro, Polis, utländska

Kustbevakningen får utökade befogenheter

”Fortsatt fokus på sjörelaterad verksamhet”

Varje dag förvånas transportbranschen över de många bristfälliga ekipage som ostört kan komma in och köra genom hela Sverige för att sedan stoppas i Norge. Där blir det inte sällan körförbud, förbud mot fortsatt färd och dryga böter.

Tunga Rallyt Väst firar 25-årsjubileum

”Veteranbilsrally för kommersiella fordon”

Lördagen den 5 maj körs Tunga Rallyt Väst 2018. Tävlingen är öppen för lastbilar och bussar som är minst trettio år gamla. I år är det dessutom 25-årsjubileum för rallyt.

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant