EUT Transport & Logistik förklarar

”Svårt att hänga med när muntliga tolkningar styr beslut”

Efter flera fall av otillåtet cabotage, säger Eut Logistik & Transport Sweden AB att det är svårt att hänga med när muntliga tolkningar styr beslut. Lika svårt tycker de det är det att rätta sig efter tolkningar som de menar inte finns i skrift. Nu hoppas de en kommande prövning i Förvaltningsrätten ska bringa klarhet.

Peter Åkesson är driftchef på Eut Transport & Logistik Sweden AB, ett transportbolag som ingår i ett nätverk av åkerier. Eut är delägare i åkerierna som kör under deras namn. Huvuddelen av fordonen ägs av systerbolaget i Danmark, men svenska Eut har ansökt om trafiktillstånd för, till att börja med, fem bilar i Sverige.
- Eut:s huvudsyssla är att se till att transporter blir utförda och att kunderna får den service de behöver, säger Åkesson.

Han upplever att det är svårt att veta vad som gäller beträffande både kombi- och cabotagetrafik.
- Vi bevakar riktlinjer från Transportstyrelsen och andra myndigheter för att det ska bli rätt, men upplever att tolkningarna skiljer sig åt, säger han och tillägger att han kan få olika svar från Transportstyrelsen på samma frågor.

I det aktuella fallet av den 6 april som vi publicerade nyss, efterfrågar Åkesson ett dokument eller en paragraf där han kan läsa på vad polisen och Transportstyrelsen baserar den tolkning de gjort i det aktuella fallets olika last- och lossningar, men någon sådan har han inte kunnat få, säger han.
- Dessa körningar har till dags dato varit okej att köra, något polisen i de flesta fall vi stoppas, håller med om. Hur ska vi kunna rätta oss efter något som inte finns i skrift, undrar han.

Det finns en uppenbar frustration hos Åkesson över att tolkningarna skiljer sig åt, inte minst vad vad beträffar "närmast lämpliga" för kombitrafik. Det har varit ett antal ärenden med Eut:s fordon inblandade under en kort tid nu. Beror det kanske på att ni får fel råd av jurist Tommy Pilarp?
- Han ger oss inte råd. Han ger oss hjälp när jag efterfrågar det. Det finns inga råd att ge utan vi måste anpassa oss efter lagen, säger Åkesson.
Han pekar på vikten att följa upp förändringar och att lusläsa alla officiella dokument som Transportstyrelsen hanterar i ämnet.

Han återkommer till att det i det aktuella fallet inte finns något dokument att få.
- Jag har fått information om att det är en muntlig tolkning som gått från Transportstyrelsen till polismyndigheten, säger han. Lite svårt att hänga med där.

Han anser att det, eftersom de blir stoppade nära nog dagligen och får godkänt av polisen, visar att Eut uppfattat saken rätt, men nu tolkas plötsligt "närmast lämpliga" mycket tuffare, liksom hur antalet cabotagetransporter räknas och det finns ingenstans att ta reda på när Transportstyrelsen ändrar sina tolkningar.
- Det är bara att betala och sedan överklaga om vi anser det är fel på systemet, säger han.

Inom kort kommer Eut att få ett ärende prövat i Förvaltningsrätten. Förhoppningen är att det ska bringas klarhet i vad som är "närmast lämpliga" omlastningsstation. En rättslig prövning välkomnas även av kontrollerande myndigheter. Åkesson pekar på att det finns ett mål sedan två år tillbaka som tar upp detta och undrar varför det inte används.
- Istället fortsätter man att ta ut sanktionsavgifter utan att ha klarhet i saken och jag menar Transportstyrelsen är de som förhalar användandet av det fallet eftersom de inte har skickat in begärda handlingar. Man kan undra varför, avrundar Peter Åkesson.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 13 April 2018, kl 18:32
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, cabotage, Eut, Kombitrafik, Tommy Pilarp, Transportstyrelsen, Västerås

Kustbevakningen får utökade befogenheter

”Fortsatt fokus på sjörelaterad verksamhet”

Varje dag förvånas transportbranschen över de många bristfälliga ekipage som ostört kan komma in och köra genom hela Sverige för att sedan stoppas i Norge. Där blir det inte sällan körförbud, förbud mot fortsatt färd och dryga böter.

Tunga Rallyt Väst firar 25-årsjubileum

”Veteranbilsrally för kommersiella fordon”

Lördagen den 5 maj körs Tunga Rallyt Väst 2018. Tävlingen är öppen för lastbilar och bussar som är minst trettio år gamla. I år är det dessutom 25-årsjubileum för rallyt.

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant