Foto: Robert Fahlstrom

Krav på TMA gäller inte utländska bärgare

Örebroåkeriet kör in i ett havererat linkekipage från Estland efter att en estnisk bärgare dragit bort dragbilen, men lämnat släpet kvar utan ljus eller tydliga varningsmarkeringar. Bärgningens utförande väcker frågor om huruvida det bidrar till att olyckan sker. Varför finns ingen TMA-bil på plats? Det visar sig att utländska bärgare, tillsammans med ett antal svenska sådana, inte omfattas av kravet på TMA-fordon även om det är en skyddsklassad väg.


Gabriel Sanz, Arbetsmiljöverket. Foto: Privat 

Olyckan sker på E20 mellan Hova och Finnerödja. Det är en skyddsklassad väg vilket innebär att en TMA-bil kan krävas för att arbete på vägen ska få göras. Den aktuella bärgaren har ingen TMA-bil på plats.

Vi frågar först Transportstyrelsen vilka krav som gäller för utländska bärgare i Sverige.
- Grundförutsättningen är att föraren har ett giltigt körkort, yrkeskompetensbevis och följer kör- och vilotidsreglerna samt att fordonet ska vara skattat, försäkrat och besiktat, säger Jimmy Danielsson på Sektion Regelinformation.

Han pekar på ett undantag för bärgning i (EG) 1072/2009 Artikel 1.5 b, vilket innebär att bärgare som transporterar trasiga fordon ska vara undantagna från gemenskapstillstånd och från andra transporttillstånd. Om en lastad trailer är tillkopplad, gäller inte den aktuella punkten. Kan en utländsk bärgningsbil utföra cabotagetransporter?
- Ja, och då gäller samma regler som för vilken lastbil som helst, avrundar Jimmy Danielsson.

Således kan den olycksdrabbade bärgningen i dessa avseenden, vara helt laglig.

Vägen där olyckan sker är en så kallat skyddsklassad väg vilket innebär att TMA-bil kan krävas. Det är en arbetsmiljöfråga och vi frågar Arbetsmiljöverket vilka som omfattas och vad sker om kravet ignoreras. Gabriel Sanz berättar att kravet på TMA omfattar de företag, bärgare, servicefordon och liknande, som har fått ett beslut från Arbetsmiljöverket.
- Om ett företag har fått ett beslut, måste det följas, säger han. Beslutet är kopplat till en sanktionsavgift.

Det är alltså inte vägen och dess eventuella klassning som avgör huruvida TMA ska användas och utländska företag, precis som svenska som inte fått beslutet, omfattas därför inte av kravet.

Gabriel Sanz säger att säkerheten är viktig för personal som jobbar med servicearbete på vägarna, men att situationerna kan se väldigt olika ut beroende på vilket arbete som ska göras. Vilken vägsträcka, vilken tid på dygnet, vilken årstid, vilka instruktioner som ges, vilka hjälpmedel som finns och vilka kunskaper den anställde har, är påverkande faktorer.
- Det finns olika metoder att säkra vägen som exempelvis avspärrning, koner och ljus och det finns andra energiupptagande skydd förutom TMA-bil, sammanfattar Gabriel Sanz.

Däremot måste varje bärgare göra en riskbedömning och utefter det fatta beslut om de åtgärder som behövs för det aktuell arbetet. Detta ger upphov till frågan om huruvida trafiksäkerheten som helhet för alla trafikanter på vägarna, alls vägs in i TMA-kravet då det ändå är tillåtet att arbeta som tidigare på vägen.

Det estniska åkeriets chaufför är nu misstänkt för grov vårdslöshet i trafik och det kan kanske upplevas som orättvist att en chaufför, längst ut i beslutskedjan, ska bära ansvaret trots att bärgningens utförande väcker kritik.

Vi får mer kunskap om det aktuella bärgningsföretaget i Estland och vet att fordonet är på väg genom Sverige då åkeriet kör ett antal äldre norska bussar från Norge till Estland. Genom kontakter får dragbilsåkeriet företaget rekommenderat och det görs en avstickare.

Proffs har varit i kontakt med bärgningsföretaget Abitransport för att fråga om arbetssättet är normal praxis hos dem, men på grund av total språkförbistring, får vi istället ställa frågorna via mejl med tolkhjälp som DSV i Landskrona bistår med.


Stora skador, men det kunde ha slutat betydligt värre när Örebroåkeriet kör in i ett havererat linkekipage från Estland. Foto: Fredrik Jansson, arkivbild 

Om artikeln

Publicerad: Måndag 12 Mars 2018, kl 16:44
Kategori: Nyhet
Taggar: -

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Etanol är världens största biodrivmedel

”Transporternas klimatpåverkan måste minska”

Etanol är världens största biodrivmedel och det är aldrig problem att få tag på hållbart producerat etanol. Lastbilar och bussar som tankas med etanolbränslet ED95, kan minska utsläppen av koldioxid med upp till 90 procent jämfört med om de körs på diesel, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

Skalbagge ger dieselmotorn en ny chans

”Elproduktionen inte grön än på länge”

Ryktet om förbränningsmotorns död, är betydligt överdriven, i alla fall om vi frågar Lundaforskarna som gör bedömningen att de flesta elektrifierade fordon kommer att vara hybrider.

Företagsbot till tjeckiskt åkeri:

Ville hem till dansuppvisning – stängde av färdskrivaren

Chauffören visar sig också vara åkaren. När fordonet tas i beslag, är han orolig för att det även ska förverkas varför han vill göra rätt för sig. Nu har domen fallit och åkeriet ska betala 150 000 kronor för dataintrång och han själv ska betala dagsböter. Läs mer om vad åkaren säger i förhöret.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant