Avvikande mätvärden i polisens mätutrustning gör att misstankarna om att färdskrivaren är manipulerad stärks (fotomontage).

Fordon i beslag efter misstänkt manipulation

Transportköparen: "Detta tas på stort allvar"

Det polska ekipaget är på väg för att lasta i Sundsvall, men resan tar slut på Armsjöns kontrollplats utanför Sundsvall. Föraren är nu misstänkt för dataintrång, alternativt brott mot kör- och vilotiderna och åkeriet riskerar att få en företagsbot.

Igår förmiddag tas ett helpolskt trailerekipage in för kontroll i Armsjön och det tar inte lång stund innan kontrollanterna, förutom brott mot kör- och vilotiderna, misstänker att färdskrivaren är manipulerad.
- De faktiska mil vi konstaterar fordonet har körts, stämmer inte överens med det färdskrivaren har registrerat, säger bilinspektör Henrik Widell.

Widell börjar leta efter manipulationsutrustningen redan på plats, men hittar inget just då. Däremot får han avvikande mätvärden när han använder sin mätutrustning och blir redan då tämligen övertygad om att färdskrivaren är manipulerad. Chauffören grips på plats och tas in för förhör och på eftermiddagen släpps han igen, misstänkt för dataintrång, alternativt brott mot kör- och vilotiderna. Fordonet tas i beslag för vidare undersökning.

Idag talar vi åter med Henrik Widell som berättar att de nu funnit all otillbörlig utrustning och att beslaget av fordonet kommer att hävas i eftermiddag. Vi kontaktar kammaråklagare Mikael Bäckström i Östersund som förklarar varför förarens brottsmisstanke har alternativ.
- Dataintrång kräver att det kan bevisas att föraren verkligen har använt manipulationsutrustningen, säger han. Det räcker inte att den bara finns i fordonet.

Om det inte går att bevisa att föraren använt utrustningen, blir det fråga om brott mot förordningen om kör- och vilotider eftersom det enligt dessa regler inte är tillåtet att ha utrustning som möjliggör manipulering av färdskrivaren. Har föraren erkänt något i förhören?
- Han har erkänt att han använt utrustningen och därmed erkänt dataintrång och han erkänner även brott mot kör- och vilotiderna, säger Bäckström.

Bäckström kommer även att föra talan om företagsbot mot åkeriet. Han är kritisk till beloppet på 150 000 kronor som han tycker är lågt ställt i proportion till att Transportstyrelsen kan döma ut sanktionsavgifter mot åkerier på 200 000 kronor.
- Min förhoppning framledes är att försöka få upp företagsboten till i alla fall samma nivå, alltså 200 000 kronor, förklarar Mikael Bäckström.

Ekipaget var på väg till Kubal i Sundsvall för att lasta och vi frågar transportchef André Machado hur han och Kubal ser på att en olaglig transport var på väg för att lasta deras gods. Han berättar att de har avtal med företag för transport av färdiga produkter och att alla dessa ska följa svenska och europeiska lagar och regler. Särskilt de som rör säkerheten och transportlagstiftningen. Dessutom ska företagen vara i bästa ordning.
- Jag kan försäkra er att om en leverantör inte följer ställda krav, kommer det att tas på stort allvar och adresseras på ett lämpligt sätt, kommenterar André Machado, på Kubal.

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 6 Mars 2018, kl 15:22
Kategori: Nyhet
Taggar: Företagsbot, Kubal, Manipulation, Sundsvall, Trafikpolisen

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Etanol är världens största biodrivmedel

”Transporternas klimatpåverkan måste minska”

Etanol är världens största biodrivmedel och det är aldrig problem att få tag på hållbart producerat etanol. Lastbilar och bussar som tankas med etanolbränslet ED95, kan minska utsläppen av koldioxid med upp till 90 procent jämfört med om de körs på diesel, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

Skalbagge ger dieselmotorn en ny chans

”Elproduktionen inte grön än på länge”

Ryktet om förbränningsmotorns död, är betydligt överdriven, i alla fall om vi frågar Lundaforskarna som gör bedömningen att de flesta elektrifierade fordon kommer att vara hybrider.

Företagsbot till tjeckiskt åkeri:

Ville hem till dansuppvisning – stängde av färdskrivaren

Chauffören visar sig också vara åkaren. När fordonet tas i beslag, är han orolig för att det även ska förverkas varför han vill göra rätt för sig. Nu har domen fallit och åkeriet ska betala 150 000 kronor för dataintrång och han själv ska betala dagsböter. Läs mer om vad åkaren säger i förhöret.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant