Det tog tre dagar innan felet på bilen hade åtgärdats och klampen kunde låsas upp.

Bulgar fick körförbud – smet – och togs igen

Den bulgariska dragbilen hade allvarligt fel på styrningen och fick körförbud. Men han valde att skrapa bort körförbudsmärket och lämna platsen. Trafikpolisen i fråga gav dock inte upp så lätt. En vecka senare stoppades bulgaren på nytt – av samma polis.

Den 12 februari stoppar trafikpolis Niclas Högborg från Malmö/Kävlinge en bulgarisk dragbil för kontroll på E6 i höjd med Lomma, norr om Malmö. Högborg konstaterar att föraren endast kunde uppvisa två diagramblad för den senaste månaden.
- Han sa att han hade varit ledig och att han kommit till Sverige dagen innan. Detta var alltså hans första arbetsdag.

Men polisen kunde sin matematik och frågar föraren varför han har två diagramblad om han nu endast har arbetat en dag.
- Då ändrade han sig och menade att han kommit till Sverige för två dagar sedan.

Kontrollen fortsatte och eftersom Niclas Högborg är fullt behörig trafikpolis, gjorde han även en besiktning av ekipaget.
- Jag ser då att den bakre styrlänken är helt slut, så jag utfärdar körförbud på bilen.

Bilen fick ett körförbudsmärke i framrutan. Men det var mer som inte stod rätt till.
- Föraren kunde inte visa upp något giltigt gemenskapstillstånd, så det fick han böter för, förklarar Niclas Högborg.

Ekipaget stod nu uppställt vid Bilprovningen i Lomma. Högborgs arbetspass närmar sig sitt slut och han lämnar därför platsen.
- När jag är på väg hem med min privatbil, kör jag förbi Bilprovningen mest av nyfikenhet för att se efter om bulgaren står kvar. Precis när jag kommer fram, ser jag bakänden på trailern försvinna iväg.

Högborg kör ikapp ekipaget och stoppar det på nytt.
- Föraren förklarade att han bara hade för avsikt att leta upp en annan plats att parkera. Jag gjorde klart för honom att han skulle stå på anvisad plats.

Niclas Högborg hade tidigare på dagen placerat körförbudsmärket mitt i synfältet på lastbilens framruta.
- Det hade han flyttat ner.

Dagen därpå, när Högborg börjar sitt arbetspass, kör han återigen ut till Bilprovningen i Lomma.
- Då är ekipaget borta, förklarar han.

Några dagar senare, den 19 februari, står Niclas Högborg på en av påfartsramperna på E6 och övervakar trafiken.
- Plötsligt får jag syn på ett ekipage som är väldigt likt det som försvann. Jag beslutar mig för att stoppa det och mycket riktigt, det var samma ekipage, med samma chaufför.

Ny kör- och vilotidskontroll och ny besiktning.
- Han hade inte åtgärdat felet på styrningen. Och den här gången kunde han endast visa upp ett enda diagramblad. Han hade ju två förra gången och borde ju rimligtvis haft fler och inte färre den här gången.

Körförbudsmärket var nu inte endast flyttat. Det var helt borta.
- Jag griper föraren och han anhålls senare för ”överträdelse av myndighets bud”, alltså för att han lämnat platsen några dagar tidigare.

I förhöret som följde frihetsberövandet, förklarar chauffören att han inte förstod att han inte fick köra iväg. Uppenbarligen en hållbar förklaring vilket innebar att föraren släpptes på fri fot efter att ha suttit anhållen i 24 timmar.

Eftersom risken var påtaglig att föraren återigen skulle lämna platsen med det trafikfarliga fordonet, klampades nu dragbilen. I tre dygn stod ekipaget kvar, med gods på trailern, innan styrlänken hade reparerats och körförbudet kunde hävas.

Föraren fick totalt böta 5 500 kronor.

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 13 Mars 2018, kl 18:06
Kategori: Nyhet
Taggar: Körförbud, Malmö, Trafikpolisen

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Etanol är världens största biodrivmedel

”Transporternas klimatpåverkan måste minska”

Etanol är världens största biodrivmedel och det är aldrig problem att få tag på hållbart producerat etanol. Lastbilar och bussar som tankas med etanolbränslet ED95, kan minska utsläppen av koldioxid med upp till 90 procent jämfört med om de körs på diesel, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

Skalbagge ger dieselmotorn en ny chans

”Elproduktionen inte grön än på länge”

Ryktet om förbränningsmotorns död, är betydligt överdriven, i alla fall om vi frågar Lundaforskarna som gör bedömningen att de flesta elektrifierade fordon kommer att vara hybrider.

Företagsbot till tjeckiskt åkeri:

Ville hem till dansuppvisning – stängde av färdskrivaren

Chauffören visar sig också vara åkaren. När fordonet tas i beslag, är han orolig för att det även ska förverkas varför han vill göra rätt för sig. Nu har domen fallit och åkeriet ska betala 150 000 kronor för dataintrång och han själv ska betala dagsböter. Läs mer om vad åkaren säger i förhöret.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant