Donald Pilblad är luttrad vad beträffar danska Frejas tidigare löften om ersättning för andra arbeten. Betalningen har uteblivit, förklarar Donald. Foto: Heidi Bodensjö

Bärgaren låste in Freja-ekipage för att få betalt – åberopar retentionsrätten

Freja om fakturan: ”Körde ni godset till Kiruna?”

Ett utländskt ekipage går av vägen, lasten ramlar ut och diesel läcker. Polis samt räddningstjänst vill snabbt påbörja sanering och ringer in bärgare. Efter ett omfattande arbete, tar bärgaren med sig hela ekipaget med last och åberopar retentionsrätten. ”Vi har dåliga erfarenheter av speditionens betalningsvilja”, säger bärgningsföretagets ägare. Speditionsbolaget har nu synpunkter på händelsen.

Onsdagen den 28 februari, kör ett Freja-ekipage av E6/E20 i höjd med Flädie, norrgående. Stora mängder diesel läcker varför polis och räddningstjänst snabbt vill få bort ekipaget för att kunna sanera. Då föraren inte talar något gemensamt språk, fattas beslutet att ringa bärgare och det blir Donalds Bilbärgning som får uppdraget.

Bärgningsarbetet blir omfattande då lasten, bestående av blomjord, isolering och en cirka 4 ton tung värmeväxlare, helt saknar spännband och har kastats runt och ut ur trailern. Bärgare på plats är Dennis Nilsson.
- Blomjorden är indränkt i diesel så vi ringer en kranbil med skopa och baljor att lägga dem i, säger han. För att lyfta undan maskinen krävs kranbil och många timmars jobb.

Ekipaget bärgas till Donalds Bilbärgnings uppställningsplats i Kävlinge och låses in. Godset låses in på en annan anläggning. Chauffören som saknar likvida medel, inhyses i två dygn i en personalbyggnad på platsen. Nu handlar det om att få betalt för arbetet och utlägg för de inhyrda resurserna.

Donalds Bilbärgnings ägare Donald Pilblad är luttrad vad beträffar danska Frejas tidigare löften om ersättning för andra arbeten.
- De har vid tidigare bärgningar sagt att de ska betala, men när fakturan skickats, säger de bara att de inte är beställare och betalningen uteblir, säger han. Därför står nu hela ekipaget och gods, bakom lås och bom tills fakturan är betald och vi tar betalt per dygn nu.

Donald har i flera år använt sig av retentionsrätten, så även nu. Vid en bärgning som den aktuella där det anlitas externa företag som ska ha betalt, står bärgningsföretaget för deras fakturor som sedan läggs in i fakturan till slutkunden.
- Att ett bärgningsföretag ska stå för inte bara timmar av gratis arbete, utan även fakturor till inhyrda företag nödvändiga för bärgningen, kan innebära tiotusentals kronor och mer i ren förlust om betalning uteblir. Retentionsrätten handlar endast om att säkerställa betalningen för det arbete vi faktiskt utför, säger Donald.

När det gäller utländska fordon, går dessa via SOS International och Trafikförsäkringsföreningens så kallade ”TFF-metod” där de går in och tar kostnaden om ersättning för bärgning uteblir. Donalds Bilbärgning är ett av SOS International upphandlat företag.
- Vi föredrar dock att använda retentionsrätten framför att lägga kostnaderna på TFF vars medlemmar är svenska försäkringsbolag, avrundar Donald.

På torsdagen hör Freja av sig till Donalds och de är missnöjda med situationen, säger Agneta Pålsson på kontoret.
- De är kritiska till att bärgningen gjorts utan att de tillfrågats och kritiserar egentligen det mesta som kringgärdar arbetet, säger hon. Jag förklarar att det blir större problem när en förare inte använder ett enda spännband och inte heller kan kommunicera.

Agneta berättar vidare att Freja efterfrågar lagstiftningen som ger dem rätt att hålla kvar ekipaget och godset. De kallar kvarhållandet olagligt, säger hon. Hon påminner Freja om att de tidigare haft problem med betalning från dem.
- Detta bemöter de med att det är ju Freja inte ensam om, säger hon. Redan från första mejlet upplever jag tonen som forcerad och krävande.

Fakturan är skickad till åkeriet varför Freja kritiserar att Frejas gods kvarhålls och att värdet på kvarstaden överstiger fakturan, förklarar hon. De har även synpunkter på kostnaderna och frågar henne om de ”kört godset till Kiruna”. Proffs har tagit del av hela korrespondensen.

Konflikten är pågående och vi kommer att genomlysa ärendet i ett kommande nummer av tidningen Proffs. Inblandade parter får tid och plats att formulera sina synpunkter och just tid är något Freja säger till Proffs när vi ringer, att de vill ha innan de kan kommentera ärendet.


Det tog en bra stund att röja upp efter olyckan. För att säkra betalningen, har bärgaren låst in ekipaget och godset.  

Om artikeln

Publicerad: Fredag 9 Mars 2018, kl 18:30
Kategori: Nyhet
Taggar: Assistancekåren, Donalds Bilbärgning AB, Freja, Retetionsrätten

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Etanol är världens största biodrivmedel

”Transporternas klimatpåverkan måste minska”

Etanol är världens största biodrivmedel och det är aldrig problem att få tag på hållbart producerat etanol. Lastbilar och bussar som tankas med etanolbränslet ED95, kan minska utsläppen av koldioxid med upp till 90 procent jämfört med om de körs på diesel, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

Skalbagge ger dieselmotorn en ny chans

”Elproduktionen inte grön än på länge”

Ryktet om förbränningsmotorns död, är betydligt överdriven, i alla fall om vi frågar Lundaforskarna som gör bedömningen att de flesta elektrifierade fordon kommer att vara hybrider.

Företagsbot till tjeckiskt åkeri:

Ville hem till dansuppvisning – stängde av färdskrivaren

Chauffören visar sig också vara åkaren. När fordonet tas i beslag, är han orolig för att det även ska förverkas varför han vill göra rätt för sig. Nu har domen fallit och åkeriet ska betala 150 000 kronor för dataintrång och han själv ska betala dagsböter. Läs mer om vad åkaren säger i förhöret.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant